Elektrik Elektronik ve Hizmet İhracatçıları Birliği (TET), sektörün yurtdışında güçlenmesi için hummalı bir çalışma içinde. Birliğe üye beyaz eşyadan televizyona, kablodan elektrikli ev aleti ve makinelere kadar pek çok ürün grubunda faaliyet gösteren 7 bin şirket yer alıyor. TET'in hedefi sürdürülebilir ihracatı artırmak. Bu amaçla Güney Amerika'dan Afrika'ya, ABD'den Avustralya'ya kadar geniş coğrafyada piyasa araştırmaları yapan birlik, düzenlediği organizasyonlarla da yerli şirketleri yeni pazarlarla buluşturuyor. Birliğin son yıllarda gündemine kültür hizmeti ihracatı başlığı altında Türk dizileri de girdi. TET yönetimi, dizi ve film yapımcılarıyla bir araya gelerek ihracata odaklı çalışmalar yapıyor. TET Başkanı Fatih Kemal Ebiçlioğlu ile bu yoğun gündemin detaylarını konuştuk.
Türk dizileri kaç ülkeye ihraç ediliyor?
Kültür Bakanlığı'nın 2013 verilerine göre 70 farklı dizi 100'ün üzerinde ülkeye ihraç edilmiş. Bugün dünyada 2.5 milyardan fazla kişi Türk dizilerini izliyor. 2015 verileriyle toplam ihracat hacmi 200 milyon doları geçmiş durumda. Rakamın 2023'e kadar 1 milyar doları geçmesini hedefliyoruz. Bir başka önemli gelişme de, ihracatın başladığı yıllarda dizi başına elde edilen gelirin adeta sıçrama yapması. İlk yıllarda dizi başına 35-50 bin dolar bandında olan gelir, bugün 200 bin dolara kadar çıktı.
TET kaç yıldır hizmet veriyor? Ne gibi çalışmalar yapıyor?
Hizmet ihracatıyla birlikte ikinci yılımızdayız. Hizmet ihracatı 2014 itibarıyla 46 milyar dolara ulaştı. Buna turizm gelirlerinin yanı sıra inşaat, ulaştırma, kültür ihracatı da dahil. Geçmişte ismimizde bilişim vardı. Yazılım sektörü, hizmet ihracatının bir alt kolu olarak doğdu. Ama çok güçlü bir bebekti bu doğan. Kültür hizmeti ihracatı da dizi ihracatının üst birimi olarak odaklandığımız alanlardan biri oldu.
DİZİLER İHRACATIN YILDIZI OLDU
Dizilerin gelişimi için nasıl bir çalışma yaptınız?
Bu iki güçlü bebekten dizi ihracatını öncelikli gündemimize aldık. Yapımcılarla bir araya gelerek sektörü ekonomik boyutlarını da eksiksiz şekilde ortaya çıkaracak şekilde organize etmeye çalıştık. Bunun sonucunda da bu farkındalığı yaratmak adına ödül sistemi oluşturduk. Türkiye'de en çok ihracat yapan ilk 3 dizi ve onların başrol oyuncularına 'ihracatın yıldızları' ödülü verdik.
Hedefiniz nedir?
Öncelikli hedefimiz dizi ihracatı konusunun önemini ortaya koymak, hem kültür ihracatının öneminin altını çizmek. İhracatçılar olarak gittiğimiz ülkelerde dizilerden dolayı insanların Türk toplumuna bakışındaki yumuşamayı görmemiz bile bizim açımızdan bir değerdir. Diğer taraftan bu başarının yıldızı ise sanatçılarımız.
Bu alanda markalaşma nasıl olur?
Ne yazık ki toplum olarak sanatçıların hep magazinsel taraflarını görüyoruz. Amacımız sanatçıların ekonomik değer boyutunu da ortaya çıkarmak. Hollywood'un markalaşmasında bunun önemi büyük. Bir diğer nokta da diziyle birlikte Türk markaları da tanınır hale geliyor. Orada yer alan markalar diziyle birlikte pazarlanıyor. Hollywood'un baskın karakteri, Amerikan markalarının global tanınırlığında belirleyici rol oynuyor.
'DAHA YAPACAK ÇOK İŞİMİZ VAR'
Türk dizileri ihracatta dünya sıralamasının neresinde? Örneğin Brezilya'yı yakaladık mı?
Türkiye hâlen listenin önlerinde değil. Ancak göz ardı edilmemesi gereken ülkelerden biri. Büyüme rakamları çarpıcı. 2013'te dünyada genel ihracat yüzde 4.5 büyürken bu sektörde yüzde 20 olmuş. Uluslararası platforma açılma anlamında yapılabilecek çok şey var. Sağladığı yan faydaları dikkate alarak, teşvik mekanizmalarının bu alana biraz daha odaklanması gerektiğini düşünüyoruz. Şu anda sağlanan birtakım teşvikler var ama daha bütüncül bir mekanizmadan bahsediyorum. Bu hem Türk markaları hem de ülkenin imajı açısından önemli. Ayrıca Türk şehirlerinin tanıtımında da dizilerin büyük etkisi var.
RAKAMLAR İLE HİZMET İHRACATI
Dünyada film endüstrisinin geliri 88.3 milyar $. 2017'de bu rakamın 100 milyara, 2018'de ise 110 milyar $'a yükselmesi bekleniyor.
Türk dizileri 100'ü aşkın ülkeye ihraç ediliyor. Bu ihracattan 200 milyar dolar gelir sağlanıyor.
Türk dizileri 2.5 milyarı aşkın izleyiciye ulaşıyor.
Hedef kültürel hizmet ihracatını 2023'te 1 milyar $'a çıkarmak.