Sürücüsüz, kendi kendine gidebilen otonom araçlarla ilgili soru işaretleri koronavirüs salgınıyla birlikte ortadan kalktı. Otonom araçların karıştığı ölümlü kazalar ve yüksek Ar-Ge maliyetleri, otomotiv markalarının planlarını gözden geçirmelerine neden olmuştu. Dördüncü ve beşinci seviye, yani ileri otonom araçların talep göreceğine şüphe ile bakılmaya başlanmıştı.
Ancak koronavirüsle birlikte ezberler bozuldu. Tüm dünyaya yayılan salgınla birlikte ABD ve Çin'de kullanılmaya başlanan sürücüsüz araçlar yeniden otomotiv gündeminin ilk sırasına oturdu. İleri seviye otonom araçların sosyal mesafenin korunduğu bu günler için gerekli olduğu, koronavirüs salgınına karşı etkili bir çözüm sunduğu ortaya çıktı.
Mobilite şirketi Beep, ABD'nin Florida eyaletinde koronavirüs testlerini otonom araçlarla hastanelere ulaştırmaya başladı. Arizona'da ise Nuro isimli bir start-up otonom araçlarla ürün teslimatı yapıyor. Şirket, başkent Pekin'in belirli bölgeleri ve Changzhou'da faaliyet gösteriyor.
Bu otonom aracın en önemli özelliği paketi fiziksel bir temas olmadan, müşterinin teslimat adresinin kapısına bırakabilmesi. Çin de başka şirketlerde otonom araçlarla kurye hizmeti vermeye ve kargo taşımacılığına hazırlanıyor.
KURYE HİZMETİ VERİYOR
Otonom araçlar ABD dışında koronavirüs salgının patlak verdiği Çin'de de kullanılıyor. Çinli otonom şirketi Neolix, Alibaba ve JD.com gibi e-ticaret sitelerinden satın alınan siparişleri kurye yerine otonom araçlarla teslim etmeye başladı. İlk hafta 200 sipariş otonom araçlarla müşterilere teslim edildi. Şirket 2020 sonuna kadar otonom araç filosunu bin adete çıkarmayı planlıyor.
100 MİLYAR DOLAR YATIRIM
2019 sonu itibarıyla otomotiv sanayi otonom araçlar için 100 milyar doların üzerinde yatırım yaptı. International Business Times'ın haberine göre en yüksek yatırımı yapan marka 54 milyar dolarla Volkswagen Grubu oldu. Onu 8 milyar dolar yatırımla Samsung, 5.39 milyar dolarla Ford ve 4.32 milyar dolarla Toyota izledi. Daimler, BMW ve Audi'nin otonom araç yatırımı ise 3 milyar dolar olarak gerçekleşti. Otonom teknolojisine yatırım yapan diğer markaların harcamaları ise şöyle: "Honda 2.76 milyar dolar, Hyundai ile Kia 2 milyar dolar, General Motors 1.5 milyar dolar, Apple 1 milyar dolar, Uber 1.88 milyar dolar, Volvo 308 milyon dolar."
Koronavirüs salgını ile sürücüsüz araçların yıldızı yeniden parladı. Trafik kazalarını önlemek, sürücünün keyifli yolculuk yapmasını sağlamak amacıyla geliştirilen otonom araçların farklı bir yönü daha ortaya çıktı. Salgından korunmak ve yayılmasını önlemek için önemli bir çözüm olabileceği anlaşıldı.
UZAKTAN SAĞLIK KONTROLÜ
Japon otomotiv markası Toyota, E-Care konsepti ile koronavirüs gibi salgınlarda sağlık hizmetlerine devrim niteliğinde bir çözüm getiriyor. Toyota'nın 2019'da Tokyo Otomobil Fuarı'nda tanıtımını yaptığı E-Care, otonom özelliği ile hastaların hızlı bir şekilde taşınmasını sağlıyor. Bununla birlikte yoldayken doktor ile iletişim kurma imkânı veren teknoloji, hastanın tıbbi muayenesinin dahi uzaktan yapılabilmesine imkan tanıyor.Aracın geliş saatini, evde bekleyen hastaya bildiren otonom araç, aynı zamanda hastanın ailesine de ulaşım detayları ve hastanın sağlık sonuçları hakkında bilgilendirme yapıyor. Sahip olduğu tıbbi tanı konseptleriyle birlikte hastanın çeşitli değerlerini uzaktan doktora iletebiliyor.