Türkiye'nin lokomotif sektörü, geçen hafta kontak kapattı. Otomotiv işçilerinin toplu iş sözleşmesinin iyileştirilmesi için başlattıkları eylemler sonucunda Oyak Renault, Tofaş, Coşkunöz, Mako ve Ototrim'de üretim durdu. Parça ikmalinde yaşanan sorun nedeniyle Ford Otosan'da da bir süre üretime ara verildi. Eylemler sadece Türkiye'yi değil, Romanya, Fransa, İspanya ve Çin'i de olumsuz etkiledi.
Türkiye'den parça gelmeyince üretim aksadı.
Geçen haftasonuna doğru Tofaş, Coşkunöz, Mako ve Ototrim'de işçi haklarının iyileştirilmesine yönelik adımların atılması üretimin başlamasını sağladı. Oyak Renault'da ise işverenin dün sunduğu anlaşma koşulları işçiler tarafından kabul edilmedi. Türkiye, Avrupa'nın 6'ncı, dünyanın ise 17'nci otomotiv üreticisi. Otomotivin bugünkü konumuna gelmesinde en büyük paylardan biri işçinin. Bu yüzden işçinin hakkını teslim etmek lazım.
Olaylar sırasında Fransız Renault'nun tepe yöneticisi Jean Christophe Kugler'in "Yatırım planlarını gözden geçiririz" sözleri tepki çekti. Kugler, işçi örgütlerinin güçlü olduğu Fransa'da bu tehdidi savuramaz.
Dünyadaki en kaliteli üretimi yaptığı için 'teşekkür ettiğin' emekçiyi, haklarını aradığında tehdit etmek yanlış. Sanırım 'Fransız kalmak' buna deniyor.