'Uzaya giden Ruslara otomobil üretmeyi öğretiyoruz' diye yazdığımda bazı okuyucularım tarafından eleştirilmiştim: "Ruslar yüksek teknolojiye sahipmiş. Biz otomobilde üretim değil montaj yapıyormuşuz. Kendimize ait bir markamız yokmuş."
Ne yazık ki kamuoyu otomotiv sektörünü iyi tanımıyor. Evet kendimize ait bir markamız yok. Ama otomotiv tarihimiz çok kısa olmasına rağmen son yıllarda büyük yol katettik. 40 yıl önceki gibi yurtdışından gelen parçaları birleştirip montaj üretim yapmıyoruz . Üretilen araçlarda kullanılan yerli parça oranı yüzde 70'lere kadar çıkıyor.
Ruslar uzay teknolojisine sahip olabilir. Ama Türkiye'de otomotiv sektörü Rusya'dan daha ileride. Dünyanın en kaliteli üretim yapan tesisleri Türkiye'de bulunuyor. Türk işçisi mühendisi canla başla çalışıp, en kaliteli otomobilleri üretiyorlar. Dünyanın birçok ülkesinden Türkiye'deki tesisleri görmek için ziyaretçiler geliyor. Bunu kara kaşımız kara gözümüz için yapmıyorlar. Kalitenin nasıl üretildiğini yerinde görmek istiyorlar.
Okuyucularım yine kızacaklar ama Ruslardan sonra Hintlilere de otomobil üretmeyi öğretiyoruz. Tofaş, Palio ve Albea modellerinin üretildiği Fiat Auto Severstal Auto ortaklığının Kazan yakınlarındaki Neaberejniye Chelni fabrikasının montaj hattını kurmuştu. Tofaş mühendisleri, geçen yıl üretime başlayan fabrikada Ruslara üretimin inceliklerini üretmişti. Şimdi Hintliler de, modern üretim tekniklerini öğrenmek için bu konuda tecrübe sahibi yetenekli Türklerden yardım istemiş.
Tofaş, geçen yıl Hindistan'daki Fiat fabrikasına aralarında mavi yakalı işçiler de olmak üzere mühendis ve yönetici gönderdi. Hindistan'daki fabrikaya 40 kişi gitti. 2009'da ise Hindistan'a yapılacak teknik destek için ayrıca yaklaşık 30 kişi daha gidecek. Bu küçümsenecek bir başarı değil.