Küresel mali kriz, Türk otomotiv sektörünü ciddi şekilde etkilemeye başladı. İç pazarda satışlar bıçak gibi kesilirken, otomotiv firmaları yılın son ayına 140 bin adeti bulan ciddi stok yüküyle giriyor
Kasım ayında otomotiv pazarındaki düşüş yüzde 50'yi buldu. Pazardaki gerileme aralıkta da devam ederse, kasım ve aralık 2001 krizinden sonra otomotivin yaşadığı en kötü aylar olacak
Küresel mali kriz, Türk otomotiv sektörünü ciddi anlamda etkilemeye başladı. İç pazarda otomotiv satışları bıçak gibi kesilirken, ihracatta da büyük düşüş yaşanıyor. Hem iç pazarda hem de ihracatta darboğaza giren Türk otomotiv sektörü, yılın son ayına daha da sıkıntılı giriyor. Bunun nedeni otomotiv firmalarının elinde bulunan stoklar.
STOK BÜYÜDÜ
Otomotiv sektörü yılın son ayına yaklaşık 100 bin adet stok yüküyle giriyor. Daha önce siparişi verilen ve üretilip Türkiye'ye doğru yola çıkan otomobillerle birlikte toplam stoğun 140 bine adede çıkacağı tahmin ediliyor. Otomotivin kriz döneminde çok sayıda stokla yakalanmasının nedeni ise firmaların son üç ayda talebin artacağını düşünerek planlarını yapması. Çünkü, Türkiye'de otomotiv pazarında satışların yüzde 40'ı son üç ayda gerçekleşiyor. Ancak, küresel mali kriz bu kez planları tamemen değiştirdi.
ÖTV'DE İNDİRİM İSTENİYOR
Stoklarla ilgili görüşlerini sorduğumuz Mazda Ulusal Satış Ofisi Genel Müdürü, Bora Koçak, stokların otomobil firmaları ve bayileri üzerinde önemli bir baskı yarattığını belirterek, "Ekimde satışlar yüzde 37.7 oranında geriledi. Kasım ayı da parlak değil. Geçen yıla göre kasım satışları yüzde 50 oranında gerilediğini görüyoruz" dedi. Normalde iki ayda tükenebilecek olan bu stok rakamının, bu ortamda en az 5 ayda eritilebileceğini söyleyen Koçak, hükümetin acilen otomobil satışlarını canlandırmaya yönelik bir çalışma yapması gerektiğine dikkat çekti.