Türkiye'nin en iyi haber sitesi
TİMUR SIRT

Garantili ikinci el telefonda talep patlaması

İkinci el telefon satın almaya karar verirken, cihazın çok kişisel olması insanları tedirgin edebiliyor. Ancak sıfır ürünlerle aralarındaki fiyat farkı, ürünlerin tamir görmüş ve garantili olması tüketicinin kararını etkiliyor...

İkinci el otomobil konusunda hiç sıkıntı yaşamayan insanlar, konu ikinci el telefon olunca daha çok tereddüt yaşıyor. Bunun sebebi akıllı telefonların son derece kişisel verileri taşıyan cihaz olması. Geçtiğimiz gün Twitter üzerinden yaptığımız ankette de benzer bir sonuçla karşılaştık. Akıllı telefonu kendi aile üyelerine verirken bile verilerin tamamının silinmesi kişisel veriler konusundaki hassasiyete dikkat çekiyor. Deloitte Global Mobil Kullanıcı Anketi 2019 sonuçları, akıllı telefonların yüzde 20'sinin ikinci el pazarına döndüğünü gösteriyor. Pandeminin etkisi, küresel çip sıkıntısı, yüksek vergi oranları ve dövizdeki artış nedeniyle cep telefonu fiyatları el yakarken, tüketicinin yenilenmiş telefonlara olan ilgisi gün geçtikçe artıyor. Geçtiğimiz yıl dünya çapında 251 milyon adet yenilenmiş akıllı cep telefonu satılırken, bu rakamın 2027 yılında 460 milyonu bulması öngörülüyor. Yenilenmiş telefon pazarı 2021 yılında yüzde 15 oranında büyüdü. Özellikle gelişmekte olan Latin Amerika ülkelerinde bu rakam yıllık yüzde 29'u buluyor.

İKİNCİ EL YERLİSİ
Türkiye'deki yeni akıllı telefon satışları son üç yılda ortalama 11 milyon adet seviyesinde gerçekleşti. Tüketicilerin satın alma alışkanlıklarını değiştiren yenilenmiş akıllı telefon pazarının başrol oyuncularından Mobilfon'un Yönetim Kurulu Başkanı, Mobilsad Yürütme Kurulu Üyesi Ömer Lütfi Soylu, ikinci el telefon pazarındaki rekabete işaret ederek şöyle konuştu: "Aslında telefon ithal edildikten sonra Türkiye'de yenilenmiş telefon pazarı hızla büyüyor. İki-üç yıl içerisinde Türkiye'de akıllı telefonların yüzde 30'unun yenilenerek ekonomiye geri döneceği öngörülüyor. Aslında ithal edildikten sonra o ürüne biz yerli ürün olarak bakmalıyız. Elimizdeki kaynakların ömrünü uzatabilmeliyiz" dedi.



YENİLEME SÜRESİ 2.5 YIL
Türkiye'de akıllı telefon yenileme süresi 18 aydan iki buçuk yıla çıkmış durumda. Bu Avrupa'da iki yıl civarında. Türkiye'de ikinci el akıllı telefon pazarının yaklaşık 5 milyon cihaz seviyesinde olduğunun tahmin edildiğini söyleyen Mobilfon Yönetim Kurulu Başkanı Ömer Lütfi Soylu, bu rakamın yüzde 55'inin potansiyeline rağmen ikinci el pazarına ulaşamadığını, bunun yerine aile içinde kullanıldığı ya da yedek cihaz olarak bulundurulduğunu iletti. Soylu, Türkiye pazarının önümüzdeki dönemde Kuzey Amerika ve Batı Avrupa ile yarışacak düzeyde olacağını altını çizdi. "Önümüzdeki üç-dört yılda ülkemizde aylık 250 bin adet cihaz yenilenebilecek. Ülkemizde tüketicilerin iki yılda bir telefonlarını yeniledikleri göz önüne alınırsa pazarın katlanarak büyüyeceğini düşünebiliriz. Telefonlar Mükemmel, Çok İyi ve İyi şeklinde üç farklı yenileme oranıyla ve şeffaf paketlerde kozmetik durumu inceleme şansı sunuluyor. Tüketicilere yenilen parçalarla ilgili açık bilgi sunuluyor."

GÜVENİLİR, GARANTİLİ TELEFON
Yenilenmiş akıllı telefonlar yüzde 1 KDV ve bir yıl garanti kapsamında satılıyor. Yenilenmiş telefon pazarının lideri iPhone. Pek çok tüketici çocuklarına ilk telefon olarak sıfır bir telefon almak yerine ikinci el cihazı tercih ediyor. Üstelik sadece çocuğuna değil, kendisi için de tercih etmeye başladı. Ancak tercih etmemesinin sebebi garantili ürüne olan güven, güvenlik riski ve en önemlisi de çok kişisel bir cihaz olması yatıyor. Cep telefonu satarken en dikkat edilmesi gereken güvenlik konularından birisi de kişisel verilerinizin tamamen silinmiş olması. Soylu, yenilemeye alınan akıllı telefonlardaki veriler 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu gereği geri döndürülemez şekilde silindiğinin, tüketicinin yenilenmiş telefonu faturalı olarak aldığı için telefonun geçmişine ilişkin herhangi bir yasal sorumluluğu bulunmadığının altını çiziyor. En önemlisi de güvenilir, lisans almış kurumların yapması. Tüketicilerin eski telefonunu satarken de yenilenmiş bir telefon alırken de Ticaret Bakanlığı tarafından yetkilendirilmiş lisanslı bir yenileme merkezi tercih etmesi en önemli ve güvenilir seçeneklerin başında geliyor.



FİYAT AVANTAJI ÖNE ÇIKIYOR

Fiyat performans avantajı sunması nedeniyle cazip bir seçenek olan yenilenmiş akıllı telefonlarının avantajları sadece fiyatları ile sınırlı değil. Soylu, yenilenmiş akıllı telefonların tercih edilmesindeki en önemli etkenleri şöyle sıralıyor: "Amiral gemisi olarak nitelendirdiğimiz üst segment akıllı telefonların ülkemizdeki sıfır fiyatları 25 bin TL'yi aşıyor. Bu durumda bütçesi yeterli olmayan ve alt-orta segment bir cihaz yerine üst segment bir cihaz kullanmak isteyen tüketiciler için yenilenmiş telefon almak oldukça mantıklı bir çözüm. Zira yenilenmiş bir telefon sıfırına göre yüzde 30-40 daha uygun bir fiyata alınabiliyor. Yenilenmiş telefonların satışında KDV oranının yüzde 1'e düşürülmesi tüketicilere önemli bir avantaj sağlıyor. Bir diğer önemli avantajı, yenilenmiş akıllı telefonların 12 ay garantili olarak satılması. Tüketici sıfır telefon alırken hangi haklara sahipse yenilenmiş telefon aldığında da aynı haklara sahip oluyor. Bu da tüketiciyi güvence altına alan önemli bir husus.

"YENİ GİBİ" TELEFONLAR
Ticaret Bakanlığı tarafından yetkilendirilen yenileme merkezleri, TSE standartlarında akıllı telefon yenileme ve satış süreçlerine başladı. Türk Telekom, yenilenmiş ikinci el akıllı telefonlara, faturalara ek 12 aya varan avantajlı taksitler ve 1 yıllık garanti ile sahip olma imkânı sunuyor. Türk Telekom, avantajlı ve çok çeşitli cihaz tekliflerine bir yenisini ekleyerek, yenilenmiş ikinci el akıllı telefonları, mağazalarında müşterileri ile buluşturmaya başladı. Ticaret Bakanlığı tarafından yetkilendirilen yenileme merkezleri, TSE standartlarında, güvenilir ve tüm aşamaları kayıt altında olan bir süreç işleterek, yenileme işlemine tabi tutulan ürünlerde önceki kullanıcıya ait tüm bilgileri geri döndürülemez şekilde yok ederek veri güvenliği sağlıyor. Yenilenmiş akıllı cihaz kategorisinde satılacak ürünler, Türk Telekom mağazalarında 'yeni gibi' ve 'çok iyi' olarak kategorize ediliyor. Çok çeşitli modellerle satışa açılan portföy, ilerleyen tarihlerde yeni marka ve modellerin eklenmesiyle daha da zenginleştirilecek. 1 yıl yenileme merkezi garantisi altında piyasaya sunulacak ürünlerde herhangi bir arıza yaşanması durumunda ise müşteriler, ürünü satın aldıkları mağazaya veya yenileme merkezine başvurabiliyor.




9 farklı oyuncu tarzına uygun bilgisayar aranıyor!

Oyunseverler dokuz farklı karakterde farklı oyunlar oynuyor ve farklı cihazlar, aksesuarlar tercih ediyor. Tarzına uygun aksesuar ve bilgisayar seçmek artık daha kolay.
Milyar dolarlık bir endüstriyi oluşturan oyuncular, karakterleri ile oyun ve donanım üreticilerine yön veriyor. Kimileri oynamak istedikleri oyunlarla kimileri de satın alma tutumlarıyla oyun endüstrisini şekillendiriyor. Oyun başından kalkmayanları irdeleyen Türkiye'nin teknoloji markası Casper'ın güç ve performans bilgisayarı Excalibur, dokuz oyuncu personasının oyun endüstrisini nasıl şekillendirdiğine ışık tutuyor.
1. Üst Düzey Oyuncu: Oyun endüstrisinin her alanında bulunan ve oyunları yaşayarak oynayan üst düzey oyuncular, oyun kültürünün eski ve yeni tüm unsurlarına sahipler.
2. Çok Yönlü ve Meraklı Oyuncu: Üst düzey oyuncu profilinin bir altında bulunan bu oyuncu profili, oyunla ilgili tüm unsurlara hevesli konumda.
3. Zaman Öldüren Oyuncu: Boş zamanları olduğunda veya sosyal etkinliklerde daha rahat bir şekilde oyun oynayan profili kapsıyor.
4. Pazarlıkçı Oyuncu: Yüksek kaliteli oyunlar oynamayı seven ancak tercihen oynaması ücretsiz veya indirimli olan oyunları oynayan bu kitle, yalnızca gerektiğinde donanım satın alıyor.
5. Topluluk Oyuncusu: Topluluk tartışmalarından asla çekinmeyen ve sadece oyun oynamanın yanı sıra oyunla ilgili podcast'lerin, forumların, haberlerin ve videoların da takibini yapan profili oluşturuyor.
6. Donanım Meraklısı Oyuncu: Her zaman optimize edilmiş bir oyun deneyimi arayan donanım meraklılarını kapsayan bu oyuncu profili, ayrıca en son donanım trendlerini ve haberlerini de hevesle takip ediyor.
7. Abur Cubur Oyuncusu: Kendileri az oynamasına rağmen başkalarının oyun oynamasını izlemekten zevk alan, daha amatör yaklaşan ve abur cubur tüketmeyi seven oyuncu kitlesini tanımlıyor.
8. Arka Koltuk Oyuncusu: Eskiden çok oyun oynayan ancak artık yalnızca oyun içeriğini görüntüleyerek tutkularını yeniden canlandırmayı tercih edenlerden oluşuyor.
9. Eski Oyuncu: Eskiden çok oyun oynayan ancak o zamandan beri başka ilgi alanlarına veya önceliklere geçen kitleyi kapsıyor.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
SON DAKİKA