2016 yılında, dünya çapında 49 milyon ton elektronik atık atıldı. Bu rakam, kabaca 4 bin 500 Eyfel Kulesi'ne eşdeğer. 2021 yılına kadar uzmanlar bu sayının 57 milyon tonun üzerine çıkacağını tahmin ediyor. Yalnızca ABD'de tüketiciler her yıl milyonlarca tonluk elektronikten kurtuluyor, ancak bunun yalnızca yüzde 20'si uygun şekilde geri dönüştürülüyor. Geri kalanı çöplükleri tıkıyor ve büyük miktarlarda toksik kimyasal atıklara yol açıyor. Üstelik Batılı ülkeler elektronik çöplüklerini gelişmekte olan ülkeler üzerinden dönüştürüyor. Türkiye'nin bu dönüşüm sırasında kendini ucuz çöplük gibi kullandırmaması için farkındalık çok önemli. Sonuçta eşsiz doğal ve tarihi zenginliklere sahip ülkedeki tesislerin yakından ve sert tedbirlerle denetlenmesi şart.
FİNANSAL DESTEKLER ARTIYOR
Büyük miktardaki israfı dengelemek için birçok tüketici teknolojisi şirketi hem dahili olarak hem de tüketiciye yönelik ürünlerinde daha sürdürülebilir olmaya çalışıyor. Akıllı telefonlardan bilgisayarlara, monitörlerden dev ekranlı televizyonlara, elektrikli ev aletlerinden akıllı cihazlara teknoloji çöplüğü haline gelen çevrede geri dönüşüm, tasarruf ve sürdürülebilirlik kavramları tüketicinin de tercihi haline geliyor.
Softtech tarafından hazırlanan "2022 Teknoloji Raporu" yayımlandı. Raporda geleceğin teknoloji trendlerinin önümüzdeki yıllarda ne zaman radara gireceğine ve etkilerinin ne büyüklükte olacağına dair tahminler, değerlendirmeler ve öneriler yer alıyor.
Bu yıl beşincincisi hazırlanan raporda; "Teknolojilerin Geleceği", "Finansal Teknolojiler", "Çevre, İnsan ve Dijitalleşme" ve "Girişimcilik Ekosistemi" olmak üzere teknoloji trendleri ve gelişmeler dört ana başlıkta değerlendiriliyor. Çevre, İnsan ve Dijtalleşme başlıkları altında "Hayatı dönüştüren teknolojiler" ve "Sürdürülebilir enerji" konusunda detaylı veriler eşliğinde konu anlatılıyor.
2080 yılına kadar bir öngörüyle hazırlanan Teknoloji Radarı, 4 farklı boyutta bir tahminleme ile İş Hayatı, Yapay Yaşam, Dijital Yaşam ve Fiziksel Yaşam'ı ele alıyor. İş Hayatı'nda "Uzaktan Çalışma" ve "Dijital Göçebelik" yakın gelecekte radardaki etkisini sürdürürken Dijital Dönem fazında olması beklenen "Yapay Şirketler" için "Çalışansız Organizasyonlar"ın 2030 yılına kadar hayata geçmesi öngörülüyor.
Teknoloji Radarı'nda ayrıca 2040'lardan sonra bir başkasıyla iletişim kurmak için herhangi bir mobil cihaza ihtiyaç duyulmayacağı ve giyilebilir görünmez teknolojiler sayesinde vücuttan vücuda haberleşmenin mümkün olacağı belirtiliyor.
Raporda yer alan "Teknolojilerin Geleceği" bölümünde, Yapay Zeka, Kuantum Bilgisayarlar, Blok Zincir, Giyilebilir Teknolojiler, Web3 ve Dijital Kimlik uygulamaları gibi bir çok konu öne çıkıyor. Rapora göre, 2022 yılında teknolojide yapay zeka üzerine yapılan çalışmaların giderek daha fazla öne çıkacağı tahmin edilirken, kuantum bilgisayarların ticari kullanımı ve kuantum makine öğrenmesi konularının gelecek teknolojiler açısından önemli olacağı paylaşılıyor.
2030'lu yıllara gelindiğinde, fiziksel dünyada yaşanan deneyimlerin benzerlerinin, dijital duyu etkileşimi ile koku, tat ve düşüncelerde de yaşanmasının mümkün olacağı belirtiliyor. Bu öngörüye göre bir eticaret sitesinden parfüm almadan önce onu koklamak, evdeyken bir kumsaldaymış gibi deniz kokusunu içinize çekip denizin nemini tende hissedebilmenin mümkün olacağı belirtiliyor.
MAĞAZALARDA SÜRDÜRÜLEBİLİR SEÇENEKLER YOK
Artık pek çok mağazada raflarda sürdürülebilir malzeme kullanan ürünler kategorisi konusunda kota neden uygulanmasın. Üreticiler de buna hazırlanıyor. Örneğin en çok plastik malzeme ürettiği söylenen Logitech, sürdürülebilirlik çalışmaları kapsamında kendi taahhütlerini aşıyor ve çıtayı yükseltiyor. Şirket, tüketici sonrası geri dönüştürülmüş (PCR) plastiği, ürünlere dahil etme taahhüdünü söz verdiğinin de üstünde gerçekleştirdiğini, karbon etkisini azalttığını ve tüketici ürünleri malzemeleriyle bileşenlerinin döngüselliğini artırdığını duyurdu. Şirketin en büyük ürün portföyü olan Logitech'in Yaratıcılık ve Üretkenlik portföyünde, şimdi tüm mouse ve klavyelerin yüzde 65'inde büyük ölçüde PCR kullanılıyor ve bu oran şirketin 2020'de vermiş olduğu yüzde 50 taahhüdünün üstüne çıkıyor.
YÜZDE 70 TASARRUF
Tüm faaliyetlerini GreenASUS vizyonu çerçevesinde yürüten ASUS, 2025 yılına kadar global operasyonlarının tümünde hayata geçirmeyi planladığı sürdürülebilirlik hedeflerini; İklim Eylemi, Değer Yaratımı, Sorumlu Üretim ve Döngüsel Ekonomi olmak üzere dört başlık altında ele alıyor. 2011 yılında karbon nötr ürünler tasarlayan ASUS, 2018 yılından bu yana her yıl 50 ile 60 bin adet ekolojik etiket kazandı. Doğa dostu ürünlerini, enerji tasarrufu yapmak için özel olarak tasarlayan marka, birçok farklı ürün gamında kullandığı sistemlerle yüzde 30 ile yüzde 70 arasında aylık tasarruf sağlıyor.