Bir gazeteci olarak 20 yıllık fuar tecrübesinden yola çıkarak teknolojide birçok hayal kırıklığı yaşadım. Bu hayal kırıklıklarını say deseler ilk olarak 3D TV'leri söylemem gerekir. Daha sonra Nokia efsanesinin ortadan yok olması desem, biri hemen Microsoft'un mobil tarafta başarısızlığından dem vuracaktır. Bir de bunlara en iyisi Note 7'lerin alev almasını ve Google Glass'ı da ekleyin... İşte, teknolojide 20 yıllık hayal kırıklığı listem karşınızda...
İlk kez katıldığım CES Fuarı'nda HD televizyonla karşılaşmıştım. Şimdi ise yapay zekalı, 8K çözünürlüklü, duvar kadar büyük 254 ekranlı televizyonlarla karşılaştım. "Teknoloji hızla değişiyor" diyenlere aldırmayın. Çünkü hızla değişen sadece güncellemeler. Ancak cihazlar bile güncellemelere dayanamazken biz nasıl yaşadığımız yanılsamaya kapılıp gidiyoruz?
Önce tüketici elektroniğinin ana ürünü televizyonlardan başlayalım. Sadece televizyonların hikayesi hayal kırıklığı ve başarılarla dolu pek çok şeyi barındırıyor. O yüzden sadece televizyonların evrimini hatırlamak bile yaşadıklarımızın çok hızlı gerçekleşmediğinin kanıtı.
CES FUARINA İLK YOLCULUK
90'lı yılların ortalarında kişisel bilgisayarların yükselişi, internetin bebek adımları atılırken, Microsoft ve Intel önderliğinde yeni bir dönüşüm yaşıyorduk. Almanya'nın Hannover şehrinde düzenlenen CeBIT fuarı her yıl ziyaretçi rekoru kırıyordu. ABD'de Intel ve Microsoft'un desteğini alan Comdex büyüme planları yapıyordu. Ancak internet ve mobil devrim henüz ABD'den uzaktı. İşte bu iklimde yepyeni bir fuara davet geldi. 20 yıl önce ilk kez Las Vegas'ta düzenlenen CES Fuarı'nda HD çözünürlüğe sahip düz ekran televizyonlarla tanıştım. Uzun süre gerçek HD'nin hangisi olduğunu tartıştık. Plazma ve LCD tartışmasıyla bir ömür geçirmek zorunda kalacağım için korkuyordum. Neyse ki, bu tartışma 2 ya da 3 yıldan öteye gitmedi. Gerçi arada hala Plazma TV'lerin daha iyi olduğunu savunanlara rastlıyorum.
KAYBEDİLEN ÜÇÜNCÜ BOYUT
HD ile Full HD arasındaki yolculukta tartışma bitti ama bu sefer de üç boyutlu görüntü çığırtkanlığı başladı. Ama öyle böyle değil, kameralar, televizyonlar, gözlükler arasında saçlarımız ağardı. Önce bir seçenek, sonra silinip giden bir detay halini aldı. Belki televizyonlar için en büyük hayalkırıklığı 3D TV oldu.
Akıllı telefonlardan sonra akıllı televizyon tanımıyla karşılaştık. İnternete bağlı televizyonlarla karşılaşmaya başladık. İnternete bağlı televizyonlar için servislerle tanışmaya zaman vardı. Önce internet TV denen kavramla tanıştık. İnternet kutuları hayatımıza girdi.
10 BÜYÜK HAYAL KIRIKLI ĞI
3D (3 BOYUTLU) TV: Hayal kırıklığının başrolünde bizi gözlüklerle film izlemeye inandıran 3D TV'ler geliyor. Ödediğimiz ekstra ücretler yetmiyormuş gibi rahatsızlık veren gözlüğü de kullandık.
SEGWAY: Hayatımızı değiştireceği söyleniyordu. İlk çıktığında tanesi 5 bin dolara satılıyordu. Ancak isminden ve ona umut bağlayanlardan iş çıkmadı. Dünyadaki alışkanlıkları değiştiremediği gibi hayal kuranları da epey üzdü.
SAMSUNG GALAXY NOTE 7: Oldukça iddialı bir tanıtım toplantısıyla sahneye çıkan Note 7 hayalleri kuranlar küle dönüşen bir telefonla tanıştılar. Pil konusunda yapılan hata pahalıya mal oldu. 2.5 milyon cihaz geri toplanmak zorunda kaldı.
GOOGLE GLASS: Yapma Google! Bin 500 dolara satılan hayal kırıklığım. Kafama takabilmek için nelerle uğraştım. Pili kullanıcıları asla tatmin etmedi. Kamera ısınma problemi yarattığı gibi özel yaşamı tehdit ettiği için bazı özel restoranlar tarafından kapıdan bile kovuldu.
BLACKBERRY: İş dünyasının vazgeçilmeziydi. Tuş takımını ezbere bilenlerle doluydu. Dokunmatik ekranlı telefonlara yüz vermeyen kurucusu Mike Lazaridis, "Dokunmatik ekranları daha önce Palm denedi ve başarısız oldu" şeklinde görüş vermişti. Şu an eski güzel günleri mumla arıyorlar. Playbook tablet ise bir başka büyük hayal kırıklığı oldu.
HOWERBOARD: "Yandım anam" dedirten Howerboard'ların yanması, kısa sürede hayal kırıklığı yarattı. Seyahate gidenler uçakların kabininde değil, bavullarla bile taşıyamadı.
MİCROSOFT MOBİL: Microsoft'un akıllı telefonla ilgili elini attığı her yer kurudu. Her şeyi deneseler de olmadı. Nokia'nın satın alması tutundukları dal oldu. Ancak yine de iki kaybeden firmadan bir kazanan doğmadı.
NOKİA EFSANESİ: Bir zamanlar kraldı. Evet 20 yıl önce kral olan Nokia'nın, 10 yıl önce tahtı sarsılmaya başladı. 2010 yılından sonra kaçınılmaz son hızlandı ve en çok satan telefon markasıyken borsada hisseleri kapaklandı. İşte bu hayal kırıklığı teknoloji devi pek çok şirket için ciddi bir korkuya sebep oldu. "Nokia sendromu" diye bir anda yok olma korkusu egemen oldu.
GOOGLE NEXUS Q: Hey gidi Google hey! Ne cihazlar denedi ama başarılı olamadı. 2012 yılında katıldığım Google I/0 geliştiriciler konferansında dağıtılan cihaz, uçaklarda taşırken güvenlikçilerin ekstra aramasından geçmemize sebep oldu.
GOOGLE SOSYALLEŞME TUTKUSU: Facebook'a karşı ne yaptıysa dikiş tutmadı. Son olarak Google+ karşısına çıkarılsa da bir türlü sosyal ağlarda başarıyı yakalayamadı.
***
2017'de kulağımızda kalan dijital şarkılar
Artık indirmek için uğraşmadığımız ve yüksek kalitede dinlediğimiz şarkıların müptelası olduk. Müzik servislerine abone olmak indirmekten daha kolay ve her cihazdan ulaşacağınız dağ gibi arşiv mevcut
Türk Telekom'un TT Müzik diye bilinen, 2017'de yenilenen ve Muud olarak yeniden doğan dijital müzik platformu, dilimizden düşmeyen, kulağımızdan melodisi eksilmeyen şarkıları listelemiş. Listenin benim dinlediklerimle ilgisi pek fazla yok. Sonuçta her zevke hitap eden kılcal damarları olan bir liste benim de işime gelir. Varsın Erkan Oğur ilk 10'da olmasın, beni üzmez. Ancak biz yine de 2017 boyunca en çok dinlenen sanatçılara şöyle bir bakalım. Sezen Aksu İhanetten Geri Kalan'ı ile en çok dinlenen şarkıcı olmuş. Diğer iki kişi ise son dönemlerin yükselen yıldızı Aleyna Tilki ve Tarkan.
Platformda en çok dinlenen yerli albümler listesinde Sezen Aksu'nun Biraz Pop Biraz Sezen albümü ilk sırada yer aldı. Yerli müzikler dışında yabancı müzik listelerini de barındıran Muud'da en çok dinlenen yabancı sanatçı ise Ed Sheeran. Çevrimdışı müzik dinleme imkanının dışında 'mutlu, neşeli, hüzünlü, aşık, nostaljik, hareketli, sakin' gibi farklı ruh hallerine göre reklamsız ve yüksek kalitede müzik dinleme deneyimi sunan Muud'da, "En uzun süre zirvede kalanlar" listesinde Buray, Sıla ve Inna yer aldı.
YENİ KULLANICI SAYISI 5 KAT ARTTI
Dijital müzik alanında pek çok yeniliğe imza atan Türk Telekom, yüksek kaliteli milyonlarca şarkı sunan müzik platformunu daha da güçlendirerek, 2017 Eylül ayında Muud markasını müzikseverlerle buluşturdu. Muud'una ve kullanıcı tercihlerine göre kişiselleştirilmiş, kullanıcıların sevdiği türlere göre şarkılar, sanatçılar, etkinlikler, haberler kısacası müzikle ilgili her şeyi kullanıcılarına sunarak müzik dinleme deneyimini en yeni teknolojilerle birleştirdi. Türk Telekom'un, dijitalleşmeyle birlikte müzikseverlerin daha da artan beklenti ve taleplerine göre yenileyerek geliştirdiği Muud'un yeni yüzü kullanıcılar tarafından çok beğenildi. Marka yenilemesi sonrasında aylık yeni kullanıcı sayısı 5 kat arttı.