Telefonumda tacebook uygulamasının bildirim ekranında teyzemin beni CandyCrush oyununa davet ettiğini görünce şaşırdım. Bildirimlerin ardı arkası kesilmiyordu. Günler geçtikçe Saga Online firmasının ürünü CandyCrush oyununun teyzemi teslim aldığını fark ettim. Çare aramak için Twitter üzerinden eşe dosta danıştım. Yanıtların çoğu teyzemin durumunun umutsuz olduğunun altını çiziyordu.
Kimi arkadaşım da Zynga'nın Farmville oyununu önerip tatlı tatlı kafa buluyordu. Tam bu süreçte gelen AddColony ve Nielsen Türkiye mobil oyun araştırması teyzemin yalnız olmadığını gösterdi. Üstelik mobil oyunların tek rakibinin TV dizileri olduğu da pek şaşırtıcı değil.
MOBİL OYUN KADINDAN SORULUR
Dünyanın önde gelen mobil reklam şirketlerinden AdColony ve Nielsen Türkiye'deki mobil oyuncu profilini belirlemek amacıyla yaptığı araştırması, İstanbul, Ankara, İzmir, Trabzon, Gaziantep ve Erzurum'un da aralarında bulunduğu 12 ilde gerçekleştirildi. Araştırmanın detaylarına bakınca sanki teyzem araştırmanın sonuçlarının canlı bir örneği gibi. Araştırmaya göre Türkiye'de mobil oyuncuların sayısı 24 milyon. En ilginç detaylardan biri de kadınların erkeklerden daha çok oynadığı tespiti.
Araştırma sonuçları, tüm yaş gruplarında en az her iki kullanıcıdan birinin aktif olarak mobil oyunlar oynadığını gösteriyor. Yani ailesinde oyun tutkunu olmayan yok. Bu gruplar arasında en göze çarpan nokta ise hem gençlerin hem de ileri yaş gruplarının mobil oyunlara meraklı olduğu gerçeği... Tahmin edeceğiniz gibi gençler oyuna daha meraklı. Bu da doğal bir sonuç.
Ankete katılan 15-17 yaş grubunun yüzde 90.1'i, 45 yaş üzerinin ise yüzde 78'i akıllı telefonlarından mobil oyun oynuyor. Bu veriler sadece gençlerin değil orta yaş ve üzerinin de mobil oyunlara ilgi gösterdiğini ortaya koyuyor. Yani genel algının aksine oyunlar her yaş grubunda karşılık buluyor.
Mobil kullanıcıların cihazlara göre mobil oyunları oynama dağılımı ise son yıllarda değişen bir trende paralel gelişim gösteriyor. Tablet cihazlar hala kullanılmaya devam etse bile akıllı telefonlar oyunlarda ciddi bir ağırlığa sahip. Mobil oyun oynayan kullanıcıların yaklaşık yüzde 90'ı daha çok akıllı telefonlarıyla oynadığını söylüyor.
Tablette oyun oynayanların oranı ise yüzde 33 civarında. Mobil oyunların niceliksel tarafına gelirsek... Oyun tutkunları tek oyunla yetinmiyor. Kullanıcıların yüzde 85'i en az iki oyunu akıllı cihazlarına indirdiklerini belirtiyor.
Tüm mobil oyunculara bakıldığında haftada en az bir kez mobilde oyun oynadıklarını söyleyenler tüm kullanıcıların yüzde 83'ünü oluşturuyor. Her gün oyun oynayanların oranı ise yüzde 54.
STRES ATIYORUM!
Araştırmanın ortaya çıkardığı ilginç bir gerçek de Türkiye'de kadınların erkeklerden daha fazla mobil oyunlara meraklı olduğu... 12 ilden araştırmaya katılan ve mobil oyun oynadığın söyleyenlerin yüzde 51.6'sı kadın ve kadınlar mobil oyun oynama merakını zaman geçirmek olarak açıklıyor. Erkeklerin gerekçesi ise stres atmak olarak görülüyor. Araştırmaya katılanların tercih ettikleri oyunlara gelirsek... Puzzle yüzde 30 ile tüm yaş ve SES gruplarının en çok tercih ettiği tür olarak öne çıkıyor. Şekerleri yok etme, noktaları birleştirme gibi oyunların popülaritesi göz önünde bulundurulduğunda bu sonuç çok da şaşırtıcı değil.
MOBİL OYUNLAR DİZİLERİN RAKİBİ OLDU
Araştırma sonuçları mobilde oyun oynamanın ağırlığının aslında geleneksel medya alışkanlıklarına paralel ilerlediğini de gösteriyor. Mobil oyun oynama oranları yüzde 43 ile en yüksek oranını 20.00-23.00 saatleri arasına denk gelen prime time diliminde gösteriyor. Mobil oyuncuların yüzde 56'sı TV izlerken oyun oynamayı tercih ettiğini söylüyor. Bu sonuç primetime'da ilginin TV'ye olduğu kadar mobil ekrana kaydığının da göstergesi. Yolda, evde telefonlarında mobil oyunlarla vakit geçirenlerin neler hissettiğine de bir bakalım; katılımcıların verdiği yanıtlar pozitif ruh haline işaret ediyor. En yüksek oranlı yanıtlar ise; heyecan, mutluluk ve rahatlık oluyor.
KADININ FENDİ ERKEĞİ YENDİ
Türkiye'de kadınlar mobilde ya da dijitalde oyun oynamada erkeklerden önde yer alıyorlar.
Mobilde oyun oynayanlar günde ortalama 45 dakikalarını oyuna ayırıyorlar.
Mobilde ya da dijitalde en çok oyun oynanan saatler 20.00- 23.00 arası. Yani TV'lerin primetime kuşağında. Çoğu oyuncu dizi izlerken oyun oynuyor.
Katılımcıların yüzde 72'si kendisini gamer olarak tanımlamasa da yüzde 71'i haftada birkaç günden fazla sıklıkta mobilde oyun oynuyor.
Oyunlar seçilirken; arkadaş tavsiyesi ilk sırada geliyor. Gamer'ların tercihi popüler oyun listelerine göre oluyor.
Görüntü kalitesi 55 yaş ve üzeri gamer'lar için daha fazla önem taşıyor.
Genel ortalamaya göre haftada bir kez oyun indiriliyor.
Oyun oynarken heyecan, mutluluk ve rahatlık duyguları hakimken; oyuncuları oyun oynamaya iten duygularda rahatlık ve mutluluk ilk sırada yer alıyor.