Akıllı telefon antenine 4.5G hızında internet konmaya başlıyor. Eğer sizin kullandığınız telefonun anteni yani kullanılan modem uyumluysa yüksek hızlarda internet erişiminin kapısı açılıyor. Siz de elinizdeki telefonun 4G uyumlu olup olmadığını anlayabilirsiniz. Yıl sonunda 4G uyumlu akıllı telefon sayısının diğerlerini yakalaması bekleniyor. Satılan telefonların neredeyse yüzde 80'i 4G uyumlu olmaya başladı. GfK yaptığı pazar araştırması sonucunda 2015 sonunda Türkiye'de satılan her iki telefondan birinin 4G uyumlu olacağını açıkladı.
4G DEĞİL 4.5G'DE UÇACAK
Akıllı telefonlardan en yüksek verimi almak için, telefonların antenleri de değişecek. Bu değişim çipsetlerde kendisini gösterecek. 4.5G altyapısını maksimum seviyede kullanacak telefonların CAT 6 (Category 6) desteğinin olması gerekiyor. 4.5G uyumlu, CAT 6 desteği olan telefonlarla teorik olarak 50 Mbps yükleme, 300 Mbps indirme hızları mümkün olacak. Piyasada satılan amiral gemisi telefonların pek çoğu 4.5G uyumlu olacak. Qualcomm, kategori 6 desteği (CAT 6) modemler konusunda ürünleri 2014'ün ortalarından itibaren piyasaya sürüyor. Şu anda piyasaya çıkan amiral gemisi telefonların pek çoğu CAT 6 uyumlu olarak tüketiciyle buluşuyor.
TELEFON PAZARI BÜYÜYOR
Türkiye akıllı telefon kullanımı hızla artan ülkelerden biri. GfK verilerine göre 2014 yılında 10.4 milyon akıllı telefon satıldı. Bu yıl tahminler pazarın 11.4 milyon adede ulaşacağı yönünde. Beş yıl önce bu rakam sadece 2 milyon adet olarak gerçekleşmişti. Bu yıl 4G yatırımı sonrası oranın hızla büyümesi bekleniyor. Akıllı telefon kullanımının yüksek hızda arttığı ülkelerin başında Türkiye geliyor. Mobil operatörlerin faturalı abone sayısını artırmak için yaptığı kampanyalar bu artışta etkili oluyor. GfK Türkiye araştırması akıllı telefon pazarındaki değişimi ortaya koyuyor. 35 milyon mobil genişbant abonesi Facebook, Instagram, Twitter, WhatsApp gibi popüler uygulamaları kullanıp çevrimiçi kalmak için akıllı telefon sahibi oluyor. Ancak elektronik ürünlere getirilecek ek lüks tüketim vergisi de gündemde. Geçtiğimiz ay konuşulmaya başlanan ek verginin akıllı telefon satışlarını olumsuz yönde etkilemesi ihtimal dahilinde.
ŞEHİRDE REKABET TÜKETİCİYE YARAYACAK
İhale bedelleri dışında operatörleri yoğun bir yatırım planlama takvimi bekliyor. Bu hizmeti sunacak baz istasyonları toprak altındaki fiberle birleşecek. Tüm operatörler şimdi harıl harıl büyük şehirler ve yazlık bölgelerle ilgili planlarını masaya yatırıp fiber kablolarla baz istasyonlarını birbirine bağlayacak. Nisan 2016'da 4.5G hizmetinin sunulmaya başlamasıyla en radikal değişim internet abone tarifelerinde yaşanacak. Faturalarda konuşma ücretleri yerine internet servisleri öne çıkacak. Operatörler ön ödemeli abonelerin sayısını azaltma yoluna giderken, kalan tarifelerde internetin ağırlığı artacak. 4.5G bireyler için daha hızlı internet bağlantısı anlamı taşısa da, kurumlar için nesnelerin interneti anlamına gelecek. Üretimden lojistiğe, eğitimden sağlığa pek çok alanda mobil internet kullanımı artacak. Bireyler de ev ve otomobillerde daha fazla konfor için güvenlik, sağlık ve eğlence hizmeti satın alacak.
ÖNCE ALTYAPI
Operatörler daha önce başladığı testlerden sonra saha planlaması yapacak. Elindeki lisanslarla mevcut altyapı avantajlarına göre yatırım yapacak 4.5G servisi 1 Nisan 2016'dan itibaren aktif olarak kullanıma sunulacak. Tüm operatörler servisi aynı anda kullanıma sunacak. Baz istasyonlarında yazılım güncellemeleri yapılacak. Güncelleme hem servis hem de faturalandırma için yapılacak. Özellikle 4.5G servisinin sunulacağı büyük şehirlerde baz istasyonları fiber kablolarla birbirine bağlanacak. Yani kablosuz hızlı internetin kaynağı topraktaki fiber kablolar olacak. Operatörler, sesten çok internet paketi, bulut ve içerik servisi sunmaya çalışacak. Tüm operatörlerin tarifelerini internet paketleri şekillendirecek. 4.5G servisinin yaygınlaşmasıyla operatörlerin kısa mesajdan sonra ses gelirleri de düşecek. Buna karşın internet gelirleri de katlanarak artacak. Aslında her operatör hem kurumsal hem de bireysel bulut ve içerik hizmetinden elde ettiği geliri artırmak için yatırım yapacak. Uluslararası şirketlerle işbirliği yapılacak.