YAZARLAR
Turbo desteği akıllara sadece hızlanma performansı konusunda bir artışı getirmesin. Devir "verim" devri. Hızlanırken yakıt ekonomisi ve CO2 salınımı konusunda da verimliliği elden bırakmayan motorlar üretiliyor artık. Bu haftaki "Sürüş izlenimi" yazılarıma bir bakın. Benim için neredeyse bir kaos aslında. Önce İspanya'ya Ford'un yeni 1.0 lt'lik EcoBoost motorunu kullanmayagittik. Motoru tek başına kullanamayacağımız için bir karosere yerleştirilmişti tabii ki! Seçilen bu karoserse ne Ford Ka gibi bir minik ne de Fiesta gibi bir küçüktü. Kompakt sınıftaki Ford Focus ile denedik bu üniteyi.Sürüş deneyimi sayfa 26'da ama turbonun nimetlerini artık daha net gördük derken; birkaç gün sonra şaşırtan bir diğer yeniliğe tanıklık etmek üzere yine uçaktayım. İçimdeki his şuydu: Turbonun düşük hacimli bir motoru ne kadar ekonomik ve ne kadar da makul yakıt tüketen bir üniteye dönüştürdüğü... Ford Focus'un aksine, BMW'de ise farklı birgövde gösterisi yapıldı. Önce Münih'teki toplantı salonunda yer alan motorları incelemek için hamle yaptım. Motora yaklaştığımda fark ettim ki bu görmeye geldiğim motor değil! Bu, 3 turbo ve 1 intercooler'ın birlikteliğinden ortaya çıkan destek ünitesi! Birkaç gün önce Ford'un tanıttığı 1.0 lt'lik turbo benzinli motorun da boyu neredeyse bu kadardı! Bu üniteye sahip BMW'lerin direksiyonun başına geçtikten sonraki hissim ise bambaşka. Turbo'nun ne kadar etkileyici hızlanma sağlayabileceğini de öğrendim. Adeta devirlenmeyi seven, devirlendikçe hızlanan bir atmosferik ünite gibi. Ama alt devirlerden itibaren canlılık sağlayabilen turbo sayesinde ayrı bir keyif sunuyor. Bu işin sonunu merak etmiyor değilim. Motordan daha fazla yer kaplayan "destek" üniteleri geliştirilmeye devam edecek sanki. Önemli olan ise bu sistemlerin ne kadar uzun ömürlü olacağı ve ne kadar sorunsuz olacağı. Motorlarda ne kadar komplike bir sistem olursa sorun çıkma olasılığı da artıyor. Ford ve BMW bu konuda tecrübeliler. Diğer üreticiler de bu konuda daha farklı fikirlerle çıktıklarında tartışacak daha fazla konu olacak ama işin sonunda bakarsınız otomobil sanayi sitelerinde turbo tamircileri artık daha da popüler olmaya başlar.
DİĞER YAZILARI
- Hayaller Gerçekleşiyor Eskişehir’de görev yapan bir imam çocukluk hayali olan aracı üretmeyi başardı. 27 Şubat 2012, Pazartesi
- Fetih 1453 Tüm dünyayı gezmeye gerek yok. İnternet denilen müthiş icatla dünyadaki büyük şehirlerin nasıl göründüğüne, trafiğinin, sokaklarının nasıl olduğuna bir bakın. Biz, işimiz gereği onlarca şehri ziyaret ediyoruz. 20 Şubat 2012, Pazartesi
- Otomobil Üretirken... Sindelfingen-Almanya’daki Mercedes-Benz fabrikasındaydım geçtiğimiz hafta. Aslında fabrikadan fazlası, Mercedes-Benz’in kalbi burası. Yeni fikirler ve araştırmalarla birlikte yeni araçların testleri de burada yapılıyor. 13 Şubat 2012, Pazartesi