Sabah Yazarlar Kulübü olarak martta Çin'deydik. Pekin ve Şanghay'da Türkiye üzerine verdiğimiz konferanslar büyük ilgi görmüş, Çin ile Türkiye'nin birbirini Batı üzerinden değil, doğrudan ve derinlemesine tanıması halinde Pasifik Çağı'nda bizleri çok farklı bir ikbal beklediğini yazmıştım.
Gelişmeler bu gözlemimi doğrular nitelikte...
İki ülkenin doğrudan ve derinlemesine temasında ticaret ve turizm en büyük rolü oynar.
Nitekim Çin ile Türkiye arasında Kuşak&Yol Projesi için imzalanan anlaşmalar, nükleer enerjiden finansa dek pek çok alanda işbirliğinin başladığını gösteriyor.
Bir başka gösterge, Çin Uluslararası Radyosu'nun haberinden geliyor; "dünyada yapılan tax free satışlarının %40'ını oluşturan ve üstelik lüks ağırlıklı alışveriş yapan Çinlilerin bu yılın ilk 6 ayında Türkiye'de yaptığı alışveriş tutarı %119 arttı."
Ülkemize gelen yabancı ziyaretçilere KDV iade hizmeti veren Global Blue Türkiye'nin Genel Müdürü Selim Şeyhun, Çin vatandaşlarının Türkiye'de ilk yarıda yaptığı alışverişin 23.6 milyon liralık kısmı için iade başvurusu yaptığını söylüyor.
Şeyhun, Çinlilerin kişi başına düşen ortalama harcama tutarlarının %51'lik artışla 2 bin 152 liraya tırmandığını, yabancıların yaptıkları toplam alışverişler içinde Çinlilerin %7'lik paya sahip olduğunu belirtiyor.
Avrupa'daki alışverişin %40'ının Çinlilere ait olduğu düşünülürse Çinlilere daha iyi hizmet vermek için turizmcilerimizin ve bakanlığımızın çalışması gerektiğini görürüz.
Bu uyarıyı yapmamın sebebi, Sabah Yazarlar Kulübü'nün Hindistan ziyaretinde öğrendiğim acı gerçektir. Dünyada 1 milyar Hintlinin izleyeceği Bollywood Oscar Töreni için Antalya'ya talip olan Hindistan'ı bizim bakanlık "maliyeti 8 milyon $ tutuyor" diye geri çevirmişti.
Daha sonra Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın uyarısı üzerine Hindistan ile temaslar yenilenmiş, Hintlilerin Türkiye'de düğün merakı da değerlendirmeye alınabilmişti.
Umarım Çinli turistin Türkiye merakı, Bakanlığın özeniyle bütünleşir ve Bollywood'u New York'a kaptırma hatasını bu defa yaşamayız.