Yeni Anadolu dediğimiz, kentlerin, yatırımlar ve altyapılardan ziyade; "zihinlerin" yenilenmesidir. İstanbul'dan, Internetli masa başından görülemez. Bunun için sahaya inmelisiniz. Nitekim Sabah Ekonomi'yi yollara döken de bu zihinsel değişim öykülerini, yerinde görebilme yaklaşımıdır.
Her yöreyi, kendi doğal kaynakları, tarihi mirası ve yerel aktörlerin kabiliyet alanları üzerinden geliştirmek, çağdaş kalkınmanın tek "sürdürülebilir" yolu.
Mesela Peygamberler Şehri Urfa... Tarihi mirası bu denli zengin olmasına rağmen bunu zenginliğe dönüştürmedeki yavaşlığı, akademik düzeyde ele alınabilir.
Urfa, zenginliğin de tıpkı fakirlik gibi "zihinlerde" oluşmaya başladığının güzel bir örneği olarak karşımızdadır.
Siz 22 milyar $ yatırarak Nevada Çölü'nde Las Vegas kurabilirsiniz. Ancak "peygamberler şehri" kuramazsınız. Bunun için yalnızca paraya değil, aynı zamanda peygamberlere ve binlerce yıla ihtiyacınız vardır. Bunlar; Urfa'da var. Olmayan; 42 ülkeden gelen turiste bunu takdim etme ve zenginliğe dönüştürme sürecidir. İnanç turizmi için böylesine potansiyel varken gelen turist başına harcanan paranın hala günlük 50-80 $'ı geçmiyor olması üzerine kafa yormak zorundayız.
İnanç turizmi sözü, son zamanlarda moda bir kavram. Güneş, kum, deniz tatil anlayışına hapsedilenlerin çıkış yolu arayışı, alternatif turizm konseptini güçlendirmiş. İnanç da kültür turizminin en temel alt dallarından biri... Kıtalar kavşağındaki Anadolu'nun inanç coğrafyalarındaki başat rolünü biliyor fakat buna uygun akılcı adımlar atmak yerine, giderek hamasete kaçan vurgular yapıyoruz. Oysa inanç konusunda envanter zengini olsak dahi, başkalarının eli armut toplamıyor.
Kaldı ki Urfa'nın "peygamberler" dışında da elinde kozları bulunuyor. Ortada henüz "tarım toplumu" dahi yokken, atalarımızın "avcı ve toplayıcı" olduğu erken çağlardan kalma mağaralar, su kaynakları, kelaynaklar ve uygarlık mirası, sadece "rehberlerin" dilindedir ama zenginliğe dönüşememektedir.
Urfa; şimdi bu zihinsel yol ayırımındadır ve ören yeri bekçiliğinden inanç turizmi başkenti olmaya doğru strateji ihtiyacını duymaktadır.