25 yıl sonra, Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın ev sahipliğinde başlayan 3. Turizm Şûrası, Türkiye'nin en yüksek ve net döviz gelirini kazandıran turizm sektörüne yönelik yeni bir strateji, yol haritası ve politikalar oluşturmak üzere sektörden 333 uzmanı 13 komisyonda bir araya getirdi. Turizmde 3. bir hamle, yeni bir seferberliğin mottosu 'Anadolu; insanlığın buluştuğu yer.' 24 farklı medeniyete, Troya'dan Osmanlı İmparatorluğu'na ev sahipliği yapmış olan Türkiye, insanlık tarihinin en büyük kütüphanesi. Türkiye'nin dünya turizm endüstrisindeki rakiplerine göre ciddi üstünlükleri var ve bunların etkili yönetilmesi gerekiyor. Konya'nın Hz. Mevlana ile Anadolu'yu mayalayan, kurucu şehir olması gibi. Başta inanç turizmi, turizmin ürün çeşitliliğinde potansiyeli katma değere dönüştürecek hamleler, sektörün net döviz gelirini de 2023'te 50 milyar dolar ve üzerine taşıyacak.
Anadolu topraklarındaki bu olağanüstü kültürel, doğal zenginliği, hoşgörünün merkezini, Göbeklitepe ile dünya tarihini değiştirecek arkeolojik değerleri, kültür turizmi, inanç turizmi, sağlık turizmi, kongre turizmi, spor turizmi, dağ turizmi, av turizmi, doğa turizmi gibi ürün çeşitliliği hamlesi ve stratejisi ile rahatlıkla turist başına 1000- 1100 dolarlık bir banda ve 70 milyar dolara taşıyabiliriz. Türkiye'nin gelecek 5 ve 10 yıl için de turizm tanıtımına yönelik küresel stratejisini, koordinasyon ve imaj bütünlüğü ile yeni bir anlayışa taşıması gerekmekte. Bir örnek, Türkiye terörle başarılı, etkin bir mücadeleyi yürütürken, Van'a gelen turist sayısı bir yılda 400 binlerden 850 binlere yükselmiş ve 505 bini yabancı. Mardin'de 83 binden 192 bine... Türkiye'nin 2023- 2025 döneminde 1 trilyon dolara yükselmesi beklenen sağlık turizminden yüzde 2 pay alması, 20 milyar dolar demek. Bu nedenle, yabancı hastalara vergi iadesi stratejik bir adım olacaktır, Türkiye lehine.
Sektörün katma değer üretimini 12 aya yaymak adına, kayak (kış), golf, eko turizm gibi ürün çeşitlerini de göz ardı etmemek gerekiyor. Turizmin gelecek 10 ve 25 yılı adına, yeni yükselen coğrafyalar olan Doğu ve Güneydoğu Asya, Latin Amerika ve Afrika'daki yeni orta sınıfın Türkiye'yi bir turizm destinasyonu olarak tercih etmelerini sağlayacak pazar çeşitlendirmesi de kritik önemde. Sadece Çin ve Hindistan'ın sayıları 300 milyonu bulan yeni orta sınıfının Türkiye'yi tercih etmesi önemli bir hamle olacaktır. Turizm için inovatif işleri ve dijitalleşmeyi etkinleştirerek, 2023'te 50 milyar dolar hedefini 10 milyar dolar daha ileriye taşıyabiliriz.