Türk iş dünyasını 25 yıldan fazla bir süredir takip eden bir gazeteci olarak tabii ki bir 'efsane CEO'lar listem var. İşte onlardan biridir Atatürk Havalimanı'nı tam 20 yıldır işleten TAV'ın CEO'su Sani Şener. Sahada çalışanlarından daha çok koşturduğunu, mesela Arap ülkelerinde havaalimanı inşa ederken çalışanlarını iç savaş ortamından kurtarmak için nasıl bizzat oralara gidip uğraştığını çok iyi hatırlıyorum. Atatürk Havalimanı'nın kapatılmasına günler kala yaya geçitlerinin boyanmasını isteyecek kadar işine saygılı bir CEO kendisi.
İşte şimdi Şener için yeni bir dönem başlıyor. Çünkü kendisi için büyük anlamı olan Atatürk Havalimanı'na TAV olarak veda ettikleri günlerdeyiz. Atatürk Havalimanı yeni yerine taşınıp kapılarını kapadıktan sonra Sani Şener, bir grup gazeteciyle birlikte son bir akşam yemeğine ve havalimanının sessizliğe bürünmüş terminal binasını dolaşmaya davet ettiğinde işte önce geçmiş yılları hatırladım.
Hep birlikte son bir kez daha terminali dolaşıp, TAV'a ait havalimanı otelinin belki de bu yemek için bırakılmış tek masasına oturduğumuzda, Sani Şener "Devletimize 1 milyar dolarlık bir binayı 2 yıl önce veriyoruz. Ne yapacaklarına hükümetimiz karar verecek ama buranın çok acil yaşaması lazım. Dilerim ki burada bir havacılık üniversitesi açılsın" diyerek binanın vakit kaybedilmeden hayatına devam etmesini, aksi takdirde eskimenin çok hızlı yaşanacağını deneyimlerine dayanarak aktarıyor.
TAV, 1997 yılında yap-işlet-devret modeliyle havalimanı inşaatını yapmış ve 2005 yılında da süresi dolunca 2.5 milyar dolar artı KDV'ye 2021 yılına kadar yeniden kiralamış ve 700 milyon dolarını da nakit ödemişti. Şener, "15.5 yıllığına kiraladık ama 13.5 yılda bitti. Sözleşme gereği aradaki kâr farkı TAV'a ödenecek" diyerek işin finans kısmına da açıklık getiriyor.
TAV şu anda Türkiye'de İzmir, Ankara ve Antalya gibi büyük şehirlerin de aralarında olduğu 14 havalimanı işletiyor ve tüm dünyada 62 havalimanında da servis şirketiyle hizmet veriyor. Kenya'dan Washington'a, San Diego'dan Houstan'a kadar bir çok havalimanında lounge ya da Duty Free işleten TAV hali hazırda 21 ülkede yer alıyor ama tabii Sani Şener, "Biz işimize Atatürk Havalimanı'nda başladık o nedenle bizim için anlamı büyük" diyor.
100 yıl İstanbul'a ve Türk havacılığına hizmet eden Atatürk Havalimanı'ndan güzel anılarla ayrıldıklarını da söylüyor Şener ve 2018'de İstanbul ile birlikte tüm dünyada yılda 150 milyon yolcusu olan TAV'ın 2019'da 90 milyon yolcusu kalacağını vurguluyor.
Peki ya çalışanlar? TAV'ın 5 bin 700 çalışanının işsiz kalma durumu vardı. Şener, "Çalışanlarımıza sahip çıkacağız dedik ve de öyle yaptık" diyerek, İstanbul Havalimanı'nı işleten İGA ile TAV insan kaynaklarının çok güzel bir çalışma yaptığını ve çalışanların yüzde 85'inin tazminatları ödendikten sonra İGA'da işbaşı yaptığını söylüyor.
TAV, THY ile ortak olduğu şirketle yeni havalimanında 12 bin çalışanı ile yer hizmeti vermeye de devam edecek. Öğreniyorum ki Hermes gibi özel mağazalar ve yiyecek içecek bölümünün 6 bin metrekaresini de TAV işletecek.