Bizi yönetenleri seçmek üzere demokratik hakkımızı kullanarak bugün bir kez daha sandık başına gidiyoruz. Artık eskisi gibi sonuçlar için geceler boyu beklemeye de gerek yok. Sandıklar kapandıktan, oy sayma işlemi bittikten hemen sonra sonuçlar da belli olmaya başlıyor.
Çayını, kahvesini alan herkes böylesi önemli bir günün akşamında genelde televizyonun karsışına kuruluyor ve takip ettiği tv kanalından seçim sonuçlarının değerlendirmesini dinlemeye koyuluyor.
Hazır siz bugün daha çok kahve ve çay tüketiyorken, Türkiye'nin en büyük süt üreticilerinden biri olan SEK'in sahibi TAT Gıda'nın CEO'su Arzu Aslan Kesimer ile yaptığımız sohbetten kesit sunmak istedim. Çaydan, kahveden süte nasıl geldiğimi merak ettiğinizi biliyorum. Şöyle ki Kesimer, SEK'in yılda sattığı yaklaşık 70 bin ton sütün yüzde 30'unun kahve dükkânlarına gittiğini söylüyor. Kahve dükkânlarına yapılan satışın yaklaşık yüzde 5'i günlük, yüzde 10'u da laktozsuz sütten oluşuyormuş. Nielsen verilerine göre Türkiye'de laktozsuz süt tüketimi 2017'de yüzde 94 gibi rekor oranda ve 2018 yılında ise yüzde 28 oranında artmış.
Arzu Aslan Kesimer, Türkiye'de açılan kahve dükkânlarının sayısının her geçen gün arttığını söylüyor. Bugün tüm Türkiye'de 1000'i kahve zinciri, 500'ü de üçüncü nesil kahve dükkânı olarak adlandırılan toplam 1500 adet kahve dükkânı bulunuyor. Kesimer, bu dükkânların yaklaşık yüzde 45'ine kendilerinin süt verdiğini söylüyor.
Türkiye'de yılda kişi başı süt tüketimi 26 litreyi buluyor. 2018 yılında TAT Gıda cirosunun yüzde 53'ünü de SEK oluşturuyor.
Hal böyle olunca Arzu Aslan Kesimer, kahve dükkânlarına daha yakın olacakları projelere başladıklarını söylüyor ve de kahveyi hazırlayan ve sunan baristalara yönelik bir eğitim programı başlattıklarını anlatıyor. Kuşkusuz bu eğitim, zincir kahve dükkânlarında çalışan baristalara yönelik değil, çünkü onların her türlü imkânı var. Bugün Türkiye'de sayısı her geçen gün artan ve kahve servis eden pastaneleler, restoranlar ve isimsiz kahve dükkanları var. Oralarda çalışan baristaları kahve kültüyle çekirdeğinden başlayarak tanıştırmak ve kahve makinelerini iyi bir şekilde kullanmalarını sağlamak için SEK Barista Club'ı kurduklarını ve kahveye yönelik özel bir süt de ürettiklerini söylüyor.
Bugüne kadar SEK ekibinin Türkiye'deki zincir, üçüncü nesil ve isimsiz 2 bin 500 kahve dükkanını ziyaret ettiklerini öğreniyoruz. 2 binin üzerindeki barista ile tek tek görüşüldüğünü anlatıyor Kesimer ve ilk etapta 1.000 baristaya ücretsiz eğitim vereceklerini söylüyor. SEK projeye 2 milyon lira yatırım yapmış ve bu eğitimleri de Kimma Coffee Roastres şirketiyle birlikte yürütüyor. Görünen o ki Türkiye'de kahve kültürünin gelişmesine süt şirketleri de öncülük ediyor ve kahvenin pazar payı yükseliyor.