Dünyanın en büyük 7'nci, Avrupa'nın en büyük 3'üncü beyaz eşya üreticisi konumunda olan Arçelik'in Türkiye'den ziyade global pazarlarda agresif bir büyüme planına sahip olduğu aşikar.
Beko markasının sahibi olan Arçelik, 2011 yılında Güney Afrika'da Defy markasını 325 milyon dolara satın aldı.. Şu anda 3 fabrikayla ülkede ulaştığı pazar payı yüzde 40. Sadece 2013'te iki üretim hattına yaptığı yatırım miktarı bu ülkede 30 milyon euro idi.
Koç Holding Dayanıklı Tüketim Grubu Başkanı ve Arçelik A.Ş. Genel Müdürü Levent Çakıroğlu ile Milano'daki mutfak fuarında Beko'nun geleceğin son derece teknolojik mutfak ürünlerinin tanıtıldığı görkemli standında buluşup, global planlarını dinleme fırsatı yakaladığımızda öncelikle hangi ülkelerde hangi markalarla ne durumda olduklarını sorduk.
Arçelik, Afrika kıtasının potansiyeline en çok inanan şirketlerden.
Çakıroğlu, gün geçtikçe düzelen siyasi istikrarın işlerine yaradığını, beyaz eşya ürünlerinin penetrasyon oranının düşüklüğüne karşılık satın alma gücünün artmasının bu ülkede Arçelik'i büyüttüğünü söylüyor.
Beko'ya gelince... Arçelik'in amiral gemisi niteliğindeki Beko, 5 yıldır pazar payını en çok artıran marka konumunda. Üstelik Çakıroğlu'na göre, sadece pazar payı artmıyor, fiyat endeksi de artıyor yani daha pahalı ürünlerin satışında artış var.
TV'de AB'de küçüldük!
İngiltere'de Beko markasının pazar payı 5 yılda 2'ye katlanmış ve yüzde 17'ye çıkmış. Arçelik, 2013'te 11.2 milyar liraya ulaşan cirosuyla yüzde 5 büyümeyi başarmış. 'Ancak' diyor, Çakıroğlu, 'Televizyonda Türkiye dışında küçüldük. Özellikle Avrupa Birliği ülkelerinde. 2009 ve 2010'da çok büyüdük ama sonra önemli hiçbir spor olayı olmayınca mesela Almanya pazarında yüzde 17 küçüldük."
Arçelik, Almanya'da 130 yıllık köklü marka Bloomberg'i satın almıştı. Grundig ile İskandinav ülkelerinde yüzde 15'in üzerinde pazar payına ulaştı. Çakıroğlu'ndan öğrendiğimize göre, Arçelik, 20 milyon euroluk yeni bir yatırımla, tv dışında Grundig marka beyaz eşya ürünleri de üretmeye başlamış.
Ürünler iki aydır satışa çıkmış ve büyük ilgi görüyormuş.
Arçelik, Romanya'da ülkenin en köklü ve bilinen markası Arctic'i satın almıştı. Şimdi burada da pazar liderliğini yakalamayı başarmış.
Şirket, Avusturya'da Elektrabregenz, İngiltere'de Leisure markalarının sahibi konumunda bugün. Eskişehir'de 4 milyon adet buzdobalı, Çayırova'da 3.5 milyon adet çamaşır makinesi üreten yani dev ölçeklerde üretime odaklanan bir dünya devi.
Hal böyle olunca daha 2 yıl öncesine kadar Avrupa'nın en büyük üretim merkezi olan İtalya'nın yerini bugün Türkiye alıyor.
Arçelik Genel Müdürü, Avrupa'da 2014'ün 2013'den daha iyi bir yıl olduğunu söylüyor.
Global yolculuk!
Bu arada, Altus, Beko ve yukarıda saydığım diğer ülkelerde satın aldıklarıyla toplam 10 markaya ulaşan Arçelik'in ajandasında İtalya'nın en büyük ikinci beyaz eşya üreticisi Indesit'in olduğunu bizzat Indesit CEO'su Marco Milani'den duyduk.
Öyle görünüyor ki Arçelik için global yolculuk dev markaların satın alınmasını masaya yatıracak kadar iddialı boyutlara ulaşmış durumda. Organik büyüyen ve Avusturya'ya kadar giden Arçelik'in New York Manhattan'da 67 katlı bir binaya girerek bin 430 dairesinin tüm mutfak eşyalarını verdiğini öğreniyoruz.
Bakalım 25 bin çalışanı olan Arçelik'in 2014 yılı sürprizi ne?
Arçelik A.Ş. Avrupa, Amerika, Asya-Pasifik Satıştan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Hakan Bulgurlu, Koç Holding Dayanıklı Tüketim Grubu Başkanı ve Arçelik A.Ş. Genel Müdürü Levent Çakıroğlu, Arçelik A.Ş. Pazarlamadan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Tülin Karabük.