Şimdiki çocuklar çok şanslı. Eminim önümüzdeki yıllarda doğacak olan çocuklar daha şanslı. Tabii ki ebeveynleri de. Çünkü karmaşık şehir hayatında çocuğunuza okul dışında veremediğiniz eğitimi eğlenceli bir şekilde verecek yeni mekanlar geliyor.
Akkök Grubu Yönetim Kurulu Üyesi Raif Ali Dinçkök, Anadolu Yakası'nda bu yıl açılacak olan Akasya isimli alışveriş merkezinde ortakları olan Murat Ülker'e yapmayı düşündükleri minyatür fabrika ve işletmeleri anlattığında, Ülker'in ilk tepkisi espriyle karışık, "Ne? Çocuklara çikolatayı nasıl yapacaklarını mı öğreteceğiz? Olmaz!" oluyor. Tabii ki bal gibi oluyor, olmuş.
KidZania'dan söz ediyorum. Meksikalı girişimci Xavier Lopez Ancona tarafından 1999'da kurulmuş ve bugün dünyada 8 ülkede 11 şehirde faaliyete geçmiş. Bir çocuk cumhuriyeti. Minyatür bir şehir. Uçak iniyor, gazete çıkıyor, televizyon çekimi yapılıyor, diş çekiliyor, pizza yapılıyor, duvar örülüyor, otomobil tamir ediliyor. Hastanesi var, güzellik merkezi var. Konser alanı var...
KidZania Türkiye Genel Müdürü Lara Sayınsoy Domer, Raif Ali Dinçkök ve yine KidZania'nın yer alacağı Akasya AVM'deki dört ortaktan biri olan Doğu-Batı Grubu'nun Proje Koordinatörü Meral Kaneti Molinas ile birlikte 1.5 günlüğüne Dubai'ye seyahat ettik. Amacımız KidZania'nın Dubai versiyonununda, çocukların eğitimi eğlenerek nasıl yaşadıklarını bizzat görmek, projeyi tanımak.
40 liralık biletin % 5'i sosyal projelere
Eylül ayında İstanbul'da 8 bin metrekarede çocuklar için dev bir merkez açılıyor. 8 yaşına kadar olan çocukların aileleriyle ancak aktivite alanına büyükler girmeden, 8 yaşından büyüklerin ise yalnız başlarına girdikleri mekânda, çocuklar önce iş bulma kurumuna gidiyor ve hangi mesleği yapacakları konusunda tavsiye alıyor. Yani iş buluyor. Ellerinde ilk girerken kendilerine verilen çeki bozdurarak elde ettikleri bir miktar KidZos (KidZania para birimi) var. Hayata sıfırdan başlamıyorlar diyebiliriz ama gerisi onlara kalmış.
KidZania'da her meslek için minyatür boyutlarda işletmeler kurulmuş. Küçük bir itfaiye aracına tam takım kıyafet ve malzemelerle binmiş itfaiyeci çocuklar hızla yanımızdan geçiyor. Sirenler çalıyor. Az ileride bir bina dumanlar çıkararak hakikaten yanıyor! Eğitimi alarak polis olmuş 10 minik polis binanın etrafını kapatıyor. Bir yandan yangını söndüren ekip, öte yandan hızla yaklaşan ambülansın içinden fırlayan hemşire ve sağlık ekibi dumandan zarar görmüş bir başka küçüğe ilk yardımda bulunuyor. Her şey olabildiğine gerçek!
KidZania'da bunun gibi 66'nın üzerinde farklı birim ve yaklaşık 100 farklı iş var. Kuaför de olabilirsin, model de. Küçük bir matbaa bile var, her saat başı orada yaşananların hikâyesinin yer aldığı bir gazete çıkıyor. Çocukların kimi duvar örüyor ve karşılığında kazandığı parayı örneğin gidip bankaya yatırıyor. Ya da pizza yapıyor ve yaptığını da yiyor. Çocuklar yaşayarak meslekleri öğreniyor. Tüm bunlar sponsor şirketler sayesinde oluyor. Türkiye'de de tüm sektörlerden önemli oyuncularla görüşmeler yapılmış. KidZania açıldığında bir çok markayı içeride göreceğiz. Yaşları 4 ile 14 yaşındaki çocuklar hakikaten de ileride seçmeyi düşündükleri meslekleri yaşayarak öğrenecek. Para kazanmanın hem zor hem kolay olduğunu deneyimleyecek.
KidZania'yı Türkiye'ye getirme fikri Akmerkez'in de ortağı olan Doğu-Batı grubu'nun. 300 bin dolar sadece lisansa ödenmiş. Toplamda dört ortağın yaptığı yatırım ise 20 milyon dolar.
Akasya AVM'nin dört yatırımcısından biri de Sinpaş. AVM'de açılacak olan KidZania'da yaklaşık 450 kişi istihdam edilecek ve biletler yaklaşık 40 liradan satılacak. Bilet gelirinin yüzde 5'i sosyal sorumluluk projelerine gidecek. En çok da böyle bir yere gelme imkânı olmayan 'uzak'taki çocuklar KidZania'ya gelecek.