Şu sıralar doğal olarak global krizle yatıp, global krizle kalktığımız için,
New York 'ta Türkler'in sponsor olduğu ve Türkiye'deki müzelerden 140 parça eserin sergilendiği Metropolitan Sanat Müzesi 'ndeki "Babil'in Ötesi: M.Ö. İkinci Bin Yılda Sanat, Ticaret ve Diplomasi' sergisiyle pek ilgilenmiyoruz!
Oysa dünyanın önemli bir müzesinde bir sergiye ev sahibi olmanın ne kadar zor olduğunu, sergi açmak için başvurduğunuz takdirde yıllar sonrasına 'belki olabilir' şeklinde cevap verildiğini Türkiye'nin önde gelen yatırım bankacılarından olan Metin Ar 'dan dinlemiştim.
Türk Amerikan İş Konseyi 'nin (TAİK) Türkiye'nin tanıtımına katkı yapmak için uzun yıllar uğraş vermişti. Metin Ar, Metropolitan Müzesi'nin yıllar önce bu konudaki taleplerine, uzun bir bekleme listesi olduğu için on yıl sonrasına gün verildiğinden söz etmişti. Yani önemli bir müzede sergi açmak deveye hendek atlatmak kadar zordu.
Neyse ki şansları birkaç yıl sonra yaver gitmiş. Metropolitan'ın 'Babil'in Ötesi' isminde bir sergi açma hazırlığında olduğunu öğrenince, Türk işadamları da medeniyetler beşiği olan Anadolu'dan pek çok eserin gidebileceği, bu sergiye büyük katkı yapabilecekleri ve ayrıca sponsor olarak da destek olacakları yolunda müze yönetimini ikna etmeyi başarmışlardı.
Uzun ve yorucu bir süreç sonunda aralarında Koç, Sabancı ve Doğuş 'un da olduğu grupların desteğiyle kasım ayında bu önemli sergi New York'ta sanatseverlerle buluştu.
Maliyeti 3 milyon dolar
Henüz duymamış olanlarınız için bu sergiden birkaç önemli noktayı belirtmek isterim. Bu sergiyle Anadolu'nun en eski tarihi sanatseverlerle buluşuyor. Mesela bugüne kadar gün ışığına çıkarılmış olan en büyük batık olma özelliğini taşıyan Uluburun Batığı buluntuları da bu sergi için New York'a götürüldü. Bodrum Sualtı Arkeoloji Müzesi ile Türkiye'nin diğer müzelerinden gönderilen eserlerin adedi 140'ı buldu. Sergideki eserlerin ortalama yaşının 4 bin olduğu söyleniyor. Öğrendiğime göre serginin maliyeti 3 milyon doları bulmuş. Türkiye'den sergiye gönderilen eserler bugüne kadar sigorta bedelleri nedeniyle hiç yurtdışına çıkamamış bir de. Yani Türk şirketlerinin sponsorluğunun fevkalade işe yaradığı ortada.
Metropolitan M üzesi'nin yılda yaklaşık 5.5 milyon ziyaretçisi olduğu düşünülürse, Anadolu'dan büyük izler taşıyan bu sergiyle nasıl da büyük bir Türkiye tanıtımı yapıldığı çok daha iyi anlaşılır.
Türk işadamlarının iyi bir fırsatı değerlendirdiği aşikâr. Her ne kadar şu anda kriz yüzünden geri planda kalsa da Mart 2009'a kadar açık kalacak olan serginin, ilerleyen günlerde turizme katkısını net bir şekilde göreceğimize kuşkum yok.