Silk&Cashmere markasının yaratıcısı Ayşen Zamanpur, ünlü kozmetik markası Oriflame'in kendi markalarını taklit ettiği iddiasında bulunmuştu.
Markalarını korumak adına Oriflame yöneticileriyle mektuplaştıklarını ve sonunda da Oriflame'in kataloglarındaki Oriflame Silk&Cashemere yazısındaki Oriflame'in daha büyük puntolarla yazarak bu olayın geçiştirilmeye çalışıldığını da savunmuştu.
Zamanpur haklarını aramak için Türk Patent Enstitüsü'nün Oriflame'e bu isimle birlikte Silk&Cashemere ismini şirkete tescil edip etmeyeceğini beklediklerini söylemişti.
Başvuruları yok ki!
Bu kez Oriflame'in çiçeği burnunda yeni İsveçli Genel Müdürü Johan Larsson ile görüştüm. Oriflame'in bu konuda ne düşündüğünü de öğrendim. Herşeyden önce görünen o ki, yasal olarak Ayşen Zamanpur'un eli kolu bağlı.
Türkiye'de olmasa bile dünyada. Çünkü Oriflame şirket olarak isim hakları konusunda belli ki çok titiz davranıyor. Larsson'ın elindeki belgelere göre, Oriflame, 'Oriflame Silk' markası için 2003'te, 'Oriflame Silk&Cashemere' markası için de 2007'nin Ocak ayında Benelüks Ofisi ve Dünya Fikri Mülkiyet Teşkilatı (WIPO) nezdinde tescili için başvurular yapılmış.
Türkiye'de de Türk Patent Enstitüsü'ne Ocak 2007'de başvuru yapılmış ve idari süreç devam ediyormuş.
Larsson henüz Türkiye'de çok yeni. Ocak ayında yeni görevine başlamış. Ama Türkiye'yi tanıyor, daha önce 7 defa gelmiş, tatil de yapmış. Ancak dünyada ve Türkiye'de pek çok ödül almış olsa da Silk&Cashmere markasını hiç duymamış. Markayı inceledikleri zaman da Zamanpur'un şirketi Fabeks adına kozmetik ürünlerinin yer aldığı 3. sınıfa ilişkin herhangi bir marka tescili ya da başvurusu olmadığını söylüyor.
Sözün özü, Ayşen Zamanpur tekstil ve konfeksiyonda markasının tescili yaptırırken, başka sektörlerde yaptırmayı belli ki aklına getiremedi ve şimdi de bu durum haklı olarak onu rahatsız ediyor.
Dahası Oriflame yetkilileri diyor ki, Türk Patent Enstitüsü'nde hiçbir sınıfta sadece ' Silk&Cashmere' kelimelerinden oluşan bir tescilli marka da bulunmuyor. Yani demek istiyorlar ki Zamanpur'un marka hakkı ihlali iddiasını dayandırabilecekleri herhangi bir markası bulunmuyor!
1 milyar dolar cirosu bulunan ve dünya genelinde 92 milyonun üzerinde tiraj yapan kataloglarıyla satış gerçekleştiren Oriflame ile Silk&Cashmere'in isim hakkı çatışması mahkemelere taşınır mı bilemiyorum.
Ama gördüğüm kadarıyla Türk şirketlerinin bir gün uluslararası arenada hatta Türkiye'de de tanınır bir marka haline gelme ihtimalini önceden düşünüp isim hakları konusunda daha dikkatli olmaları gerekiyor.
Aksi takdirde atı alan Üsküdar'ı geçiyor.
Patent nasıl alınamaz?
Bu arada öğrendiğime göre, su, böcek, odun, ipek, kaşmir gibi mesela herhangi bir nesnenin ya da materyalin isminin patentini alınamazmış. Kimseye ait olamazmış yani bu isimler. Özel isim olmadıkları için.
Oriflame de, bu yüzden patente Oriflame Silk&Cashmere olarak başvurmuş.
Diyorlar ki, Zamanpur'un markası da patent de Fabeks Silk&Cashmere olarak geçiyor ama tabii kozmetik de değil.