"İstanbul'a gelen turistler eskiden doğrudan Topkapı Sarayı'na giderdi. Şimdi İstanbul Modern Sanat Müzesi'ne, Kanyon Alışveriş Merkezi gibi modern yerlere de gidiyorlar. Bu dönemin ilk projesi Kanyon. Kanyon'u gezen iki Kuveytli işadamı, ülkelerinde proje yapmamız için bizi davet etti."
* * *
"Bazı gerçekler vardır ki, kişisel beğenilerin üstündedir. AKM literatüre girmiş bir bina. Biz yıkımı reddediyoruz. Bu binaya ailecek nostaljik olarak bağlıyız. Bir de Türklerin belleğinde olan bir bina. Hepimiz belki de ilk sevgilimizle burada buluştuk. AKM, 365 gün girilebilen bir yer olsun istiyoruz. AKM'yi yıkan İstanbul nasıl kültür başkenti olur?"
Bu bulvar (Büyükdere Cad.) eskiden otoyoldu (highway), şimdi sağda solda ciddi yürünebilen, birbirine geçilebilen mekânlar doğdu. Bu bulvarın kaderi çok değişecek
4. Levent'e kadar uzanan bölgeye eskiden kurtlar inerdi, sonra sanayi geldi, ardından da ofisler. Şimdiyse yeni kurtlar geldi, insanlar oturmaya başladı
Diyebilirim ki Beşiktaş'tan Maslak'a kadar uzanan Büyükdere Caddesi'nin kaderini değiştirecekler arasında, yukarıda fotoğraflarını gördüğünüz bu ikili ilk sırayı alacak. Murat Tabanlıoğlu. Ses getirecek binalar yapma yeteneği genlerinden. Babası hani şu yıkılsın mı yıkalmasın mı tartışmalarının ortasında yer alan İstanbul'daki meşhur Atatürk Kültür Merkezi'nin (AKM) mimarı rahmetli Hayati Tabanlıoğlu. Murat Tabanlıoğlu'nun son zamanlarda tüm iddialı projelerindeki en yakın ortağı ise karısı Melkan Gürsel Tabanlıoğlu. Melkan Gürsel, Türkiye'nin 4. Cumhurbaşkanı Cemal Gürsel'in torunu. Murat Tabanlıoğlu, mimar babasıyla ancak iki yıl birlikte çalışabilmiş. Çünkü mimarlık eğitimini tamamladığı Viyana'dan 1992 yılında dönmüş. Babası ise 1994 yılında vefat etmiş. "Milliyet Gazetesi'nin binası, babamla son projemdi, diğer yandan Melkan'la da tanışmama sebep olan projeydi" diyor Murat Tabanlıoğlu. Galleria'nın da mimarı olan baba Tabanlıoğlu öldüğünde, Carousel Alışveriş Merkezi'nin temeli atılmış, İzmit Outlet Center'a başlanmış, Ankara'da Doğan Grubu'na bir bina projelendirilmiş. Murat Tabanlıoğlu'na göre, kendisinin, babasının ve eşi Melkan'ın tasarım düşüncelerinin birbirine çok benziyor. Geçmişte Türk özel sektörünün böylesine özel, büyük yatırımlara mal olan iddialı bina projeleri yoktu. Ancak son yıllarda emlak piyasasında müthiş bir hareketlilik, birbirinden iddialı projeler var. Yabancı mimarların da akın ettiği Türkiye'de öne çıkan Türk mimarlardan ikisi olan Murat ve Melkan Tabanlıoğlu'nun bir biri ardına yapıp bitirdiği projeler arasında İstanbul Modern Sanat Müzesi, Kanyon Alışveriş ve Yaşam Merkezi (Bir ABD'li ortak ile), henüz bitirilen Loft ve şimdilerde Levent'te yükselmeye başlayan ve bittiğinde Türkiye'nin en yüksek binası olacak olan 64 katlı lüks konut projesi Sapphire (safir) İstanbul'un en değerli arazisi olarak bilinen ve Zorlu Grubu tarafından 800 milyon dolara satın alınan Karayolları'na ait dev alanda yapılması planlanan ve içinde otelden, alışveriş ve kültür merkezi için açılan yarışmaya proje hazırlayan yerli yabancı 13 mimarlık ofisi arasında da Tabanlıoğlu çifti de bulunuyor.
KANYON'DAKİ RÜZGÂR
Herşey güzel, hoş da bir güzel olmayan şu Kanyon Alışveriş Merkezi'ndeki rüzgar meselesi. Murat Tabanlıoğlu Kanyon Alışveriş Merkezi için 'melez projemiz' diyor, çünkü sadece bu projede ABD'li bir mimar grubuyla çalışmışlar. Murat Tabanlıoğlu'na, "Rüzgar konusunda kendinizi kusurlu hissediyor musunuz" diye soruyorum, konuyu şöyle açıklıyor: "Bina tasarlanırken, Londra'da Formula 1 arabalarının girdiği rüzgar testine girdi. Açık alışveriş merkezi dünyanın her yerinde risk. Biz testten çıkan sonuca göre panik yapacak bazı noktalarda önlem aldık. Ancak bina bittikten sonra gördük ki bazı noktalar testte görünmemiş. Biz de maketi büyütüp tekrar teste soktuk. Problem çözülsün diye. O sırada Londra'daydım ve kıştı. Sokakta çorapsız, ince eteklerle bir sürü kadın vardı. Anladık ki İngiliz kriteri ile Türk kriteri farklı. Şimdi üstüne şeffaf bir tül örtüsü koyduk Kanyon'un. Rüzgarı yüzde 30 engelledik. Bir de tabii rüzgarın kuzeyden geldiğini bilsek bile İstanbul rüzgarı çok değişken. Yapılan her yeni bina rüzgarın yönünü değiştiriyor. Bu arada biz ve Kanyon'un sahipleri de buranın üstünü kapatmayı istemiyoruz.