Soru-1: Nazar var mı?
- Niceliği tam bilinmemekle beraber nazar veya göz değmesi, yani bazı kimselerin bakışlarıyla bazı olumsuz etkileri meydana getirebildikleri dinen de kabul edilmektedir. Nitekim Kur'an-ı Kerim'de (Kalem suresi, 54-52. Ayet): "...inkâr edenler, Kur'an'ı dinlediklerinde, nerdeyse seni gözleriyle yıkıp devireceklerdi" buyurulmaktadır. Bu nazara yorumlanmıştır.
Hz. Aişe'nin (r.a.) naklettiği bir Hadis-i Şerifte de Hz. Peygamber (s.a.v.): "Nazardan Allah'a sığının, çünkü nazar (göz değmesi) haktır." (İbn Mace, 2/1159, Hadis no: 3508) buyurmuştur.
Resulullah'ın (s.a.v.) nazara (göz değmesi) karşı "Ayete'l Kürsi ile ihlas ve muavvizeteyn (yani Felak ve Nas) surelerini okuduğu; ashabına da bunları okumalarını" tavsiye buyurduğu (Tecrid Tercemesi, 12/90 Hadis no: 1932) rivayet edilmektedir.
Hz. Peygamber 'in huzurunda sahabeden birisinin nazardan etkilenip baygınlık geçirdiği şekilde rivayetler bulunmaktadır.
Soru -2: Cep telefonundan hatim dinlemek...
- Ehil kişiler tarafından okunup telefon veya banda kaydedilmiş Kur'an-ı Kerim ve hatm-i şerif tilavetinin, hürmetle dinlenmesi, isteyenlerin bu esnada söz konusu tilaveti Mushaf-ı Şerif'ten de takip etmeleri, bizzat Kur'an-ı Kerim tilavetinde bulunan bir kimseyi dinlemek gibi ibadettir ve sevaptır. Böylece Kur'an-ı Kerim tilavetinin dinlenmesi ile elde edilecek sevabın başkalarına (ölmüş kimselerin ruhlarına) bağışlanması da caizdir. Günümüzde telefonuna kaydedilmiş ayetleri dinlemek ve o esnada kıraata katılmak uygun olur.
Hatim ise bir kimsenin Kur'an-ı Kerim'i baştan sonuna kadar bizzat tilavet etmesi demektir. Başkası tarafından veya banttan tilavet olunan hatmi dinleyen veya takip edenler, hatim indirmiş olmazlar: Fakat Kur'an tilavetini ve hatmi dinleme sevabı alır. Ancak hatmi dinleyen kişi o esnada o ayetleri telaffuz ederse o da aynı sevabı kazanmış olur.
Zira o da okumuş sayılır.