Bu yüzyıl içinde internet yatırımları önem kazandı. Sosyal hayattan, iş dünyasına kadar alışkanlıklar değişmeye başladı. Anahtar kelimenin paylaş olduğu ve içeriğini kullanıcılarının oluşturduğu sosyal medya siteleri hayatımızın dinamiklerini değiştirdi.
3 önemli satın alma
2005 yılında Rupert Murdoch'un New Corporation'ı, dünyanın en büyük sosyal paylaşım sitesi olan MySpace'i 580 milyon dolara satın aldı.
2006 yılında Google, video paylaşım sitesi YouTube'u 1 milyar 650 milyon dolar ödeyerek satın aldı.
2007 yılında Microsoft, uzun pazarlıklardan sonra dünyanın en hızlı büyüyen sosyal medya sitesi Facebook'un %1,6'sını 240 milyon dolara satın aldı. Bu satış sonrası Facebook'un toplam değeri 15 milyar doları buldu.
3 yıl içinde gerçekleşen bu üç önemli satın alma belkemiğini internetin oluşturduğu sosyal medyanın büyüme potansiyelini görmemiz açısından önem taşıyor.
Sosyal medya ekonomisi
2009 yılında Nielsen, Global Faces & Betworked Places tarafından yapılan bir araştırma sonucuna göre internet kullanıcılarının 3'te 2'si sosyal medya sitelerini kullanıyor. Yine aynı araştırma sonucuna göre sosyal medya'da konuşulan konuların %20 si marka ve ürünler hakkında.
Sosyal medya sitelerini kullananların sayısı arttıkça sosyal medyanın ekonomideki yansıması da aynı hızla büyüyor. Başta medya ve son tüketiciye hitap eden şirketler olmak üzere sosyal medya uzmanlığı için kadrolar açılıyor, üniversitelerde bu konuda dersler ve sertifika programları düzenleniyor.
Bugün dünyaca ünlü markalar reklam ve ilanlarında web sitelerinin adresleri yerine Facebook sayfalarının adreslerini, ünlü isimler mail adreslerinin yerine Twitter adreslerini yayınlamaya başlamışsa sosyal medyayı dikkate almakta fayda var.
Olmak ya da olmamak
İyi güzel de bu sosyal medyada olmak şart mı? Bu sorunun cevabını zaman gösterecek ancak rüzgar şu anda sosyal medyadan yana esiyor. Bir gün her gerçek ve tüzel kişinin sosyal medyadaki yansımasını oluşturan bir avatarının olacağını tahmin etmek için çok ileri görüşlü olmaya gerek yok. Her şeyi bilen Google hazretlerine sizi sorduklarında vereceği cevap sosyal medyadaki aktivitelerinizin bütünü olacaktır. Yazdığınız her yorum, her durum mesajı, eklediğiniz her resim ve video, attığınız her tweet bir gün size geri dönecektir. Siz farkında olmadan dijital bir kimliğiniz oluşmaya başlayacak Bu yüzden yazdıklarımıza ve paylaştıklarımıza dikkat etmemizde fayda var. Sosyal medyada olmamak şu an güvenilir bir tercih gibi görünse de bu hızla büyüyen bir topluluğun dışında kalmak ilerleyen dönemde kayıplara neden olabilir.
Sosyal medyanın kullanımını fütürist Ufuk Tarhan'a ait üç cümle ile özetlemek gerekirse;
Hatalı kullanım rezil,
Akıllı kullanım vezir,
Sıfır kullanım sefil eder.