En başarılı eğitim sistemleri arasında ilk akla gelen Finlandiya'daki oluyor. Öğrencilerin okulda edindikleri tüm bilgilerin, günlük yaşamdaki kullanılma becerisini ölçen Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı'nın (PISA) açıkladığı raporlarda Finlandiya, her daim zirvede kalıyor. Öyle ki Fin kültürü, çocukların özgüvenli yetişmesine olanak tanıyor. Bu bakış açısıyla geliştirilen sistemin en önemli yanı kendi başına karar alabilen, doğru iletişim kurabilen, özgür ve bağımsız çocukların ortaya çıkmasına izin vermesi oluyor.
Peki Kuzey Avrupa ülkeleri eğitim sektöründe neden bu kadar önde ve başarılı? Finlandiya örneğinden yola çıkarsak oradaki temel hususun eğitimin başlı başına bir "bilim dalı" olarak değerlendirilmesi. Tüm dünya için yetkin bir rol model olan İskandinav ülkeleri, Türkiye'de de bazı okullara örnek oluşturmuş durumda. Geçenlerde tanıştığım Modafen Okulları kurucusu Fatih Kanberoğlu da bu ekolü benimsemiş ve A Tipi eğitim sistemini uygulayan bir yönetici. Bunun üzerine ben de Avrupa ülkelerinde özellikle Finlandiya'da eğitim sisteminin Türkiye'deki uygulanabilirliğini, Modafen Okulları kurucusu Fatih Kanberoğlu ile konuştuk.
İHTİYAÇLAR DOĞRULTUSUNDA EĞİTİM
Avrupa'daki oturmuş bu sisteme değinen Fatih Hoca, eğitim anlayışlarında bazı başlıkların öne çıktığını söylüyor. Örneğin, her çocuk özel bir birey olarak değerlendiriliyor ve her çocuğa kendi ilgi ve ihtiyaçları doğrultusunda eğitim programı hazırlanıyor. Finlandiya eğitim sisteminin aslında en dikkat çekici noktası, sadece akademik anlamda değil sosyal hayatta ve spor alanında da aktif bireylerin yetiştiriliyor olması.
Fatih Hoca'ya göre, bir çocuğun başarılı olmasında okullarda uygulanan rehberlik sistemi çok önemli bir etken. Çünkü her çocuğun ihtiyaçları, duygu dünyası, öğrenme hızı birbirinden farklı. Tabii ki, öğrencilere başarı getirecek bir diğer önemli konu da "iletişim yeteneği". Kendini doğru ifade edebilen, iletişim becerileri yüksek, dünyadaki gelişmeleri ve bilgi akışını aktif olarak takip edecek reflekslere sahip olabilmesi çok değerli. Fatih Hoca da, Modafen açısından temel hedefin bu yetkinlikleri edinebilmiş öğrenciler yetiştirmek olduğunu belirtiyor.
Bir de tabii eğitimde spor konusu var. Biz eğitim sistemimize sporu ne kadar dahil ediyoruz. Bu konunun da üzerine önemle eğilmemiz lazım. Çünkü spor, yaşam kalitesini artırmasının yanı sıra toplumsal ve sosyal çevresinde bireyi ön plana çıkararak disiplin, empati yeteneği, ekip ruhu, dayanışma gibi birçok pozitif özelliği de hayatımıza kazandırıyor. Fatih Hoca, bu konuda sporun özellikle bir çocuğun eğitim hayatında çok önemi bir etken olduğunun altını çiziyor.