28-30 Kasım arasında Antalya'da "Bireyden İnsana" ilkesi ile "21. Yüzyılda Bir Eğitim Felsefesi Oluşturmak ve Özel Okullar" temalı 1 Eğitim Kongresi yapıldı. Eğitimin felsefesi konusunda MEB tarafından bu kapsamda bir kongrenin ilk kez yapılıyor olması, büyük ilgi gördü. Kongrede, eğitimin felsefi boyutu; estetik, ontoloji ve metafizik, medeniyet, etik, epistemoloji, eğitim politikası, özel öğretim kurumları, kültür ve din cephelerinden tartışıldı. Yapılan sunumlarda, eğitim ve felsefe arasındaki ilişkiyi 21. yüzyılın ihtiyaçlarına göre yeniden kurmak ve kendi insani, coğrafi, kültürel özelliklerimizi oluşturacak olan felsefenin temeli kılmak konusunda bir fikir birliği oluştu. 21. yüzyıla damgasına vurabilecek bir insan modelinin, estetik, düşünsel, duygusal ve değer özelliklerinin neler olması gerektiği konusunda yoğun tartışmalar yaşandı.
Özel okulların, eğitim sistemimiz içinde, okul düzleminde yeni bir felsefi yaklaşım oluşturulması konusunda ne tür katkılarının olabileceği masaya yatırıldı. Dünyadaki eğitim felsefesi yaklaşımlarıyla, ülkemizdeki özel okullarda uygulanan felsefi yaklaşımlar karşılaştırıldı. Bu konuda orta ve uzun vadeli çalışmalar yapılması düşünüldü. Sunulan bildirilerde, eğitim felsefesinin derslere yansıması ile ilgili yapılan araştırmalar üzerinde duruldu. Buradan da, nasıl bir insan modeli istendiği tartışılması ön plana çıktı. Eğitim felsefesinin uygulama örneklerine hangi boyutlarda yansıdığı ile ilgili çalıştaylar düzenlendi. Ortak noktası ise birlikte düşünme, diyalog kültürü, karşıt fikirlerin birbiriyle etkileşimini destekleme oldu. Ayrıca yeni yüzyılda ulusal ve uluslararası olmak arasında, eğitim felsefesinin durumunun tartışıldığı bir yuvarlak masa toplantısı yapıldı.
Kongrede, eğitimimizin bugünü, dünü ve yarını üzerinde duruldu. Katılımcılar, eğitim felsefemiz üzerinde geniş şekilde konuşma ve tartışma fırsatı buldu. Eğitimde, 21. yüzyılda olması gerekenler tartışılırken, bir yandan da tüm bunlar gerçekleşene kadar, bugünkü çalışmaların devam etmesi gerektiğini göz ardı edemeyiz.
Kısacası, bu eğitim kongresinde temelde, "bir eğitim felsefemiz var mı?" sorusuna yanıt arandı. Milli Eğitim Bakanlığı'nın böylesine önemli bir konuyu, ilgili paydaşlarla birlikte değerlendirmesini doğru buluyorum.