Bu yıl, hem devlet hem de vakıf üniversitelerinin kontenjanı artırıldı. Bu artış olurken, puan hesaplamalarında, barajın altındaki öğrenci sayısını azaltan bir yöntem uygulanmalıydı. Bu yapılmadığı için, 109 bin kontenjan boş kaldı. Bir yanda üniversiteli olmak isteyen gençler, bir yanda kontenjanları boş kalan üniversiteler. Bu durum açıkta kalan gençleri ve ailelerini rahatsız ediyor.
Bu yılki ÖSYM kılavuzlarında yenilenen puan oluşumları yer almadı. YÖK geçen yıl kural değişikliği yaptı, aynısını bu yıl da kullandı. Ancak bunu kamuoyuyla paylaşmadı. LYS sonuçları gelince adayların akılları, puan yanlışı var diye karıştırıldı. Önceden LYS testlerinin ikisinden 0.5 net çıkaranın puanı hesaplanıyordu. Geçen yıl da, bu yıl da önce ilgili puanın oluşumunda gerekli 2 sınava girilip girilmediğine bakıldı. Daha sonra 2 testten 0.5 zorunluluğu istendi. Tek sınava girildiyse, o puan hesaplanmadı. Kısacası, LYS puanlarında yanlışlık yok.
Ocak ayında, başvuru formundaki alan adı ve kodu maddesinin olmaması nedeniyle, lise sonlar tedirgin olmuştu. Liselerde, alanların kaldırıldığı atlanmıştı. Ben konuyla ilgili yazınca, aynı gün kılavuzdaki "Ortaöğretimdeki alanlar ve kodlar" tablosuna 9008 alan ayrımı olmayanlar kodu eklendi. Artık, karnelerde de alan da yazmıyor.
Derken geçen hafta üniversiteye yerleştirme sonuçları açıklandı. Puan hatası yoktu. Cuma akşamı, Uğur Dershanesi'nde matematik öğretmenliği yapan, 30 yıllık dostum Ömer Damgacı telefonla aradı. Anadolu lisesine giden bir öğrencisinin puanı yetmesine rağmen, bir üst tercihine yerleşemediğini söyledi. Ben de bilgim dâhilinde, şimdi sizinle paylaşacağım konu üzerinde araştırmaya başladım.
Biliyorsunuz, öğrenciler LYS'de hangi puan türünden tercih yapmak istiyorsa, okulda ona göre ders seçimi yaptı. Bu durum üniversite giriş sınavında avantaj sağlayacaktı. Kısacası, alanlarla ilgili tüm sınırlandırmalar kaldırıldı. Anadolu ya da genel liseden mezun bazı gençler, İTÜ ve 9 Eylül üniversitelerinin denizcilik fakültesinin, denizcilik ve gemi makineleri işletme mühendisliği bölümlerini tercih etmişler.
Puanları yetmesine rağmen istedikleri bölümleri kazanamadılar. Çünkü 49'uncu madde devreye girmişti. Buna göre, bu bölümleri liselerin fen ya da Türkçematematik alanı öğrencileri seçebiliyordu. Herhalde bu 2 üniversitenin yöneticileri, bölümlerine ait özel koşulları hazırlarken, liselerden alanların kaldırıldığını atladılar. Bence bu gençler hak ettikleri bölümlere yerleştirilmeli.