AB ile üyelik görüşmeleri süren Türkiye'nin bu görüşmelerde eğitim, bilim ve kültürdeki başlıkları başarıyla tamamlandı. AB, eğitimde 29 kritere göre değerlendirme yapıyor. Eğitim alanındaki çalışmaları 13 ana başlık altında toplayan AB, özellikle değerlendirmede yabancı dil öğrenimini esas alıyor.
Bu düşünce karşısında da MEB yabancı dil alanına özel ilgisi olan öğrencilerin ihtiyaçlarına cevap verebilmek amacıyla müfredata ağırlıklı olarak dil dersleri koydu. Böylece haftalık ders saatleri ve yükü AB ülkeleri ile uyumlu hale getirildi. Yabancı dil öğrenimi, ağırlıklı olarak ilköğretimde 4'üncü sınıfta başlatıldı. AB ülkelerinde olduğu gibi yabancı dili günlük hayatta kullanabilir kılmak amacıyla interaktif yaklaşım esas alınarak öğretim programları ve ders saatleri belirlendi. Yabancı dilin iyi öğrenilmesi için 6'ncı, 7'nci ve 8'inci sınıflarda yapılacak olan SBS'lere de bu dersten sorular konulacak.
Bu sistemin ilk ve ortaöğretimde iyi yürümesi için yabancı dil (İngilizce) öğretmeni açığı olmaması gerekiyor. YÖK bunun için üniversitelere "İngilizce öğretmenliği sertifika programı" açma izni verdi. Bu programlara İngiliz Dili ve Edebiyatı, Amerikan Kültürü ve Edebiyatı, İngilizce MütercimTercümanlık, Çeviribilim ve İngilizce Dil Bilimi mezunları katılabiliyor.
Ne yazık ki Osmangazi ve İstanbul Bilgi üniversitelerinin bünyesinde bulunan, ÖSS'de Dil puanıyla öğrenci alan, 1 yıl hazırlık artı 4 yıl lisans programı olmak üzere, yüzde 100 İngilizce eğitim yapan Karşılaştırmalı Edebiyat (2007'de Koç Üniversitesi'nde de açılıyor) bölümü yok. Bu bölümün öğrencileri diğer bölümlerle eşit düzeyde İngilizce eğitimi alıyor. Karşılaştırmalı Edebiyat'ın ne kadar zor olduğunu değerli eğitimciler çok iyi bilir. Bu bölüm öğrencileri İngilizce Öğretmenliği için yeterli krediyi de alıyor. Ayrıca bu bölüm öğrencileri "Türk Dili ve Edebiyatı öğretmenliği" için de yeterli krediyi tutturuyor.
Bakanın icraatı
Milli Eğitim Bakanı Sayın Hüseyin Çelik'i göreve başladığı ilk günden itibaren yakından takip ediyorum. Bir eğitimci olarak doğru bulduğum birçok çalışmasına destek verdim. Bunlardan bazılarını şöyle sıralayabilirim. Okul öncesi oranı yüzde 25'e çıkarıldı. Okullara 550 bin bilgisayar dağıtıldı ve ADSL'ye geçildi. 385 Anadolu, 65 Anadolu Öğretmen, 20 Fen, 13 Sosyal Bilimler, 12 Spor ve 6 Güzel Sanatlar Lisesi kuruldu. "Haydi Kızlar Okula" kampanyası ile 250 bin kızımız okullu oldu. Kırsal kesimde oturan çocuklarımızın yararlanacağı 109 yatılı ilköğretim bölge okulu hizmete açıldı. İlk ve ortaöğretimde bilgi yüklemeden ziyade, öğrencilere temel beceriler edinme, analiz ve sentez yapabilmeleri için müfredat değiştirildi. OKS 2008 yılında kalkacak. Bunun yerine öğrenciyi okuluna bağlayan 3 yıla yayılmış yeni bir sistem hayata geçirilecek. Her çocuğumuza ücretsiz ders kitabı uygulaması başlatıldı. Ortaöğretim 4 yıla çıkartıldı. Esneklik amacına yönelik olarak, ilk yıl her türlü lisede ortak dersler verildi. Hemen hemen her ilimize bir üniversite açıldı.
Hüseyin Çelik'in İngilizce ve Edebiyat (Türkçe) öğrenimine ne kadar ciddi baktığını biliyorum. Sayın Bakan'dan Karşılaştırmalı Edebiyat Bölüm mezunlarına da "İngilizce öğretmenliği sertifikası" veya "Türk Dili ve Edebiyatı öğretmenliği" hakkı verilmesi konularını bir kez daha incelemesini rica ediyorum. Özellikle İngilizce ve Edebiyat eğitimini üst düzeyde alan bu gençlere hepimizin sahip çıkması gerektiğine inanıyorum. Bu bölümü, MEB'in 119 sayılı kararın ek çizelgesinde görmek onları çok mutlu edecek.