Çocuğum kendini kontrol etmekte çok zorlanıyor. Ona kendisini kontrol etmeyi nasıl öğretebilirim? T.E./Bolu
Maalesef bunun için sihirli bir formülüm yok. Burada esas olan sizin tutumunuzun doğruluğudur. Her şeyden önce sizin kendinizi iyi tanımanız önemli. Sınırlarınız, sabrınız, tahammülünüz ve kurallarınızı bilmeli ve doğru idare etmelisiniz. Yapmadığınız şeyleri çocuğunuzdan istemeyin yani doğru model olun. Siz kendinizi kontrol edebiliyorsanız, öfkenizi doğru yönlendirebiliyorsanız çocuğunuz da sizden gördükleriyle kendini yönlendirecektir. Ayrıca çocuk merkezli değil anne-baba merkezli bir aile yönetiminiz olsun. Yaşına uygun konularda karar vermesine izin verin ama onu aşan konularda kararı sizin vereceğinizi bilmeli. 'Hayır' kelimesini doğru ve yerinde kullanın. Kararlılığınız ve netliğiniz hayır kelimesine yansımalı ki çocuğunuz durması gerektiğini dolayısıyla da kendini kontrol etmesini öğrensin. İyi davranışlarını övün, istenmeyen davranışlarını sürekli dile getirerek rencide etmeyin. Kesinlikle tokat atarak, vurarak cezalandırmayın.
Kilo almasını nasıl önlerim?
Kızım ergenliğe giriyor ve iştahı arttı. Kilo almaması için onu nasıl yönlendirebilirim? A.Y./Mersin
Ergenlik döneminde kilo artımı, en sık karşılaşılan sorunlardandır. Özellikle fast food restoranlarında arkadaşlarla buluşmak, farklı mekanlarda yemek yemek; beslenme düzeninin değişmesine neden olur. Ne kadar baskı yaparsanız, o derece isteyecektir. Çünkü bu çağda, reddedilene karşı aşırı özlem vardır. Bu nedenle sürekli "Şişmanladın, yemek yeme" demeyin; yediklerini eleştirmeyin. Evde "Tabağı temizle" gibi diretmeleriniz olmasın. Beslenmeye yönelik bilgilendirici broşür yada programlar izletin. Siz değil ama çok sevdiği bir abla ya da abinin yönlendirmesi daha etkili olacaktır
Reggio Emilia yöntemi nedir?
'Reggio Emilia Yöntemi' adı verilen bir eğitim yöntemi duydum. Bunun farkı nedir? M.T./İzmir
İtalya'nın küçük bir kasabası olan Reggio Emilia'da şekillenen ve köklenen bir eğitim modelidir. Bu modelde; çocuğun ezberden çok muhakeme etme ve yorumlama becerisinin geliştirilmesi esas alınır. Eğitimin temelinde; çocuğun potansiyel yetenekleri vardır. Bu nedenle öğrenme stilleri ve süreçleri değerlendirilerek eğitim programları hazırlanır. Özellikle çevrenin düzenlenmesi çok önemlidir çünkü bu yöntemde üçüncü öğretmen çevredir. Öğretmen ise öğreten değil, rehber ve yol gösterendir. Bu yöntem ülkemizde çok fazla uygulanmamaktadır.