İlkokul ikinci sınıfa giden kızım yazılarını hep sayfanın ortasından başlayarak yazıyor. Öğretmeni defalarca uyardı ama çözemedik. Ne önerirsiniz? H.F./İstanbul
Evet, çocuğunuzda görsel algı ile ilgili bir sorun var gibi görünüyor. Görsel algı; dış dünyadan gelen uyaranları tanıma ve ayırt etmedir.
GÖZLE İLGİLİ DE OLABİLİR
Kelimelerdeki harfleri ayırt etme, sıralama, bütünü görme, bir cümledeki kelimeler arasındaki boşlukları algılama, bir sonraki satırı görme; genel olarak görsel algıyla ilgilidir. Eğer çocuk yazarken olduğundan büyük ya da küçük yazıyorsa, sesleri biliyor ama nasıl yazıldığını hatırlamıyorsa, yazıyı satır sonuna kadar sığdıramıyorsa; görsel algısında bir sorun var demektir. Bu sorun gözle ilgili de olabilir ama genelde problem beyindeki görsel alanın farklı çalışmasıyla ilgilidir. Görsel algı sorunu olan çocukların çoğunda gözlük kullanımı görülmektedir ama sorun "Gözden kaynaklanıyor" denemez. Çocuğun görsel algı eğitimi alması gerekiyor.
BİR TÜRLÜ HECELEYEMİYOR
İlkokula giden oğlum tüm harfleri öğrendi ama okurken heceleyemiyor. Bu bir sorun mu? A.A./İzmit
Çocukların öğrenme becerilerindeki en önemli alanlardan biri işitsel beceridir. İşitsel beceri; işitsel hafıza, işitsel sıralama, işitsel dikkat gibi birçok alt beceriye ayrılır. Çocuk 'Talat' kelimesini heceleyerek okuyamıyorsa; önce işitsel sıralama ve heceleme becerisini geliştirmelisiniz. Size iki oyun önereceğim: İlkinde çocuktan evdeki herhangi bir eşyanın harflerini sıralamasını isteyin. Önce basit, üç-dört harfli şeyler seçin; ela, ayna gibi. Ondan bu kelimelerin harflerini; 'e, l, a' gibi sıralamasını isteyin. İkinci oyunsa, her şeyi hecelemek üzerine kurulu; sandal- ye, ke-le-bek gibi ama bu egzersizleri yazarak çalıştırmayın.
OĞLUM ÖDEVLERİNİ YAPMIYOR
Ödevlerini yaparken oğlumun hep ya tuvaleti geliyor ya da karnı acıkıyor. Ne yapabilirim? M.L./Kayseri
Tüm gün okulda olup eve gelen çocuk, ders çalışmak istemeyebilir. Ödev sorumluluğundan kaçmak için bahaneler sıralar. Ama şunu unutmayın; siz onun öğretmeni değil, anne-babasısınız. Maddi imkanınız varsa, ödev ablası tutun. Yoksa ya okuldan eve gelir gelmez ödevini yaptırın ya da dinlendikten sonra. Hangisine yatkınsa onu tercih edin. Derse başlamadan önce suyunu içsin, tuvaletine gitsin; olası bahaneleri ortadan kaldırın. 10 dakikada bir mola verin ve ödev bitince onu ödüllendirin. Yapmazsa; eksik ödevle gitsin, öğretmeninden ikaz alsın.