Türkiye'de internete neden az reklam verildiği tartışılıyor! Nedeni çok basit! Tek bir sorum olacak: İnternette bir sayfaya ya da video görüntüsüne tıkladığınızda karşınıza reklam çıkınca ne yapıyorsunuz? Hemen reklamı kapatacak yeri arıyorsunuz değil mi?
Hatta reklamı kapatacak yer saklandığı için sinirleniyorsunuz! Reklamın bitimine 5-10 saniye kala 'Reklamı buradan kapatabilirsiniz' ibaresi çıkınca bile hemen kapatıyorsunuz!
Ya da reklam bitene kadar başka sayfaları açıyorsunuz! Eğer çok fazla reklam ve ilan varsa da o siteye çok gerekmedikçe girmiyorsunuz!
Reklam verenler de bu gerçekleri bildikleri için yazılı basına daha çok ilan veriyorlar. Çünkü gazetedeki ilanlar (sayısı abartılmadığı sürece) okuyucuları rahatsız etmiyor.
Hatta bazen ilanlar, mizah anlayışları, zekice sloganları ya da görsellikleriyle gazete sayfalarına değer katıyor. Daha da önemlisi gazetedeki ilandan kaçış yok!
Her gün okuduğunuz en sevdiğiniz yazarın hemen altında, acaba Türkiye'nin gündemi ne diye balıklama daldığınız birinci sayfanın altında üstünde köşesinde vs. duruyor ilanlar. Ve sürekli o ilanlarla göz teması kuruyorsunuz. Sadece siz değil, sizinle birlikte gemide, trende, otobüste seyahat edenler, 'kahvede okeye dönenler', pazardan kese kağıdıyla meyve alanlar, yerde buruşturulmuş bir gazete görenler de o ilana bakıyor!
GAZETE REKLAMLARI DEĞERLİ
Gazetede çıkan ilanların altın değerinde olduğuna dair daha onlarca neden sıralayabilirim! Şimdi diyeceksiniz ki, "ABD'de, bazı Avrupa ülkelerinde internete verilen reklam oranı yüksek" Yüksek çünkü oralarda yazılı basın internete yenildi!
Buna en çok üzülenler de reklam verenler. Türkiye'de gazete okuma alışkanlığı muhalefet eksikliği, oto sansürün yaygınlaşması ve internet yüzünden azalma gösterse de hâlâ ayakta!
Reklam verenler de bu gerçekleri bildikleri için gittiği yere kadar hep yazılı basına daha çok reklam verecekler! İnternet medyası da kabul ediyor bu gerçekleri ama fazla dilendirilmesini istemiyorlar.
Doğuş Yayın Grubu'nun Türkiye'de düzenlediği 'Yeni Medya Düzeni' konferanslarında da internetteki reklamların etkisizliği tartışıldı. Bazı internet guruları, internetin reklamı izlettirme sorununa hâlâ bir çözüm üretemediğini itiraf etti.
Çözümünü bulmak da çok zor, çünkü reklam, ilan vs. internetin özgür ruhuna aykırı! İnternet biraz da reklamsız ve ilansız bu işe başladığı için yükseldi. Daha da kötüsü kullanıcılarını reklamsızlığa alıştırdı.
Geriye tek bir çıkış yolları var, o da yazılı basını bitirmek! Yazılı basını bitirince reklam alabilecekler ama o reklamlar da hiçbir zaman yazılı basın kadar değerli olmayacak. Buna da en çok reklam verenler üzülecek.
Yazılı basının kıymetini bilin!