Yichang şehrinde Victoria adlı gemiden indik ve otobüsle 40 dakika sonra "Zigui" şehrindeydik. Baraj tamamlanınca bu şehrin yarısı "sular altında" kalacak. Zira su "135 metre" yükselecek. Kentin bir bölümü şimdiden boşaltılmış bile.
3.5 milyon Çinli başka yerlere göç etmiş. Zigui kenti "2 bin yıllık" geçmişe sahip. "Tarihin" bir bölümü suların altında kalıyor. Bir bölümü ise "kurtarılmaya" çalışılıyor. Zigui kentinden geçtik ve "baraja" gittik. Yılda üreteceği enerji "50 milyon ton kömürün üreteceği enerjiden" fazla.
İşe başlanırken "17 yılda bitecek" denilmiş. Ve programda hiçbir sapma olmamış. Baraj hem "enerji üretimi" amaçlı. Hem de "sulama."
Tabii "selleri de önleyecek."
***
Baraj bölgesi "şehir" gibi. Gerçekten de inşaat sahasında "35 bin nüfuslu" bir şehir oluşmuş.
Baraj inşaatında 28 bin kişinin çalıştığı düşünülürse, böyle bir kentin doğuşu normal.
Barajı "gemi ile geçmek" mümkün. 3 bin tona kadar olan gemiler için "asansör sistemi" ile geçiş paralı ve yarım saat sürüyor.
Daha büyük gemiler "havuz sistemi" ile 3 saatte ücretsiz olarak geçiş yapıyor.
Barajdan hemen sonra bir köprü vardı. 1.118 metre uzunluğunda. Baraj işte "böyle bir baraj."
Nehir "böyle bir nehir." Ve üzerindeki köprüler de "böyle köprüler."
Bölgede resim çektiğimizi gören Çinli bir mühendis "Türk olduğumuzu" öğrenince, sordu:
- GAP ne durumda?.. Bitirdiniz mi? "Duymamış gibi" yaptık, başımız önde, arkamızı dönüp, yürüdük.