Türkiye'nin en iyi haber sitesi
UFUK SANDIK

Trafikteki kavgaların nedeni tamamen kişisel!

Alman trafik psikoloğu Dr. Peter Kiegeland, trafikteki agresif sürücülere, böyle davranmalarına neden olan sebebi düşünmelerini tavsiye ediyor. Dr. Kiegeland, agresif sürücülerin kişisel meselelerini yola yansıttıklarının altını çiziyor

Türkiye, trafiğin en sıkışık olduğu ilk 10 ülke arasında yer alıyor. 2016 Küresel Trafik Puan Tablosu'na göre dünyada trafiğin en sıkışık olduğu ülke 61 saatle Tayland. Tayland'ı Kolombiya ve Endonezya 47 saatle izliyor. Türkiye ise yılda 34 saat trafikte bekleme süresiyle 10'uncu sırada bulunuyor. Özellikle İstanbul, Ankara ve İzmir'de trafikte bekleme süresi Türkiye ortalamasının üzerine çıkıyor.
Bu durum sürücüler ve yolcularda strese yol açıyor elbette. Trafikte stres kaynaklı kavgalar eksik olmuyor. Mercedes-Benz Magazine Dergisi'nde stresle ilgili bir yazıda trafiktesi stres konusuna yer verilmiş.
Trafik psikoloğu Dr. Peter Kiegeland, Berlin'deki Daimler Araştırma Merkezi ile işbirliği içinde yürüttüğü bir dizi çalışmada, yorgunluğun sürücüler üzerindeki etkilerini araştırdı. Profesyonel Alman Psikologlar Derneği'nde de yönetici olan Kiegeland'in, yoldaki stres ve sürüş hakkındaki tespitleri şöyle:
- Şehir içinde mi yoksa otoyolda araç kullanmak mı daha fazla strese yol açıyor?
- Şehir içi trafiğin daha stresli olduğunu söyleyebilirim. Ayrıca sürücülerin önceden bilmedikleri çevrelerde yol almaları da özellikle yorucu olabiliyor. Otoyollardaki trafikte takılı kalmak da insanın sinirlerini bozabiliyor.
- Akıllı Sürüş Sistemleri'nin strese nasıl bir etkisi var?
- Bu sistemler yoğun trafikte ya da zayıf ışıklandırma gibi zor durumlarda sürücülerin rahatlamasına yardım ediyor. Bu sistemlerin acil bir durumda devreye gireceğini bilmek güven veriyor.
- Başka hangi teknik gelişmeler sürücülere destek verebilir?
- Ergonomi konusunun önemi yadsınamaz. Örneğin düzgün şekilde ayarlanmamış, rahatsız bir koltuk bir stres faktörüdür. Birçok insan koltuk durumunun stres seviyesini yönetmedeki rolünü küçümsüyor.
- Diğer hangi faktörler stresi etkiliyor?
- Hiç şüphesiz gürültü bunların başında geliyor. Sürüş sırasında ne kadar az gürültü varsa o kadar iyidir. Ayrıca hava kalitesi de önemli bir rol oynuyor.
- Bunu biraz açabilir misiniz?
- Araç içi havalandırmanın iyi şekilde tasarlanmış olması, sürücülerin rahat olmalarını sağlamak açısından önem taşıyor. Araştırmalar, araçlardaki düşük hava kalitesinin, alkollü sürücülerde görülene benzer seviyede refleks kaybına yol açtığını gösteriyor. Araç içindeki temiz hava, sürücüleri rahatlatıyor.
- Agresif sürücülere ne tavsiye edersiniz?
- Böyle davranmalarına neden olan esas sebebin ne olduğuna dair uzun uzun düşünmeleri gerekiyor. Acaba gerçekten geç kalmaktan mı korkuyorlar? Yoksa kişisel meselelerini yola yansıtıyor olabilirler mi?

DİREKSİYONDA YABANCI DİL ÖĞRENİN
İstanbul, Ankara ve İzmir gibi büyükşehirlerde trafik artık sadece sabah ya da akşam saatlerinde değil her zaman yoğun. Uzmanlar hem fiziksel hem de ruhsal olarak insan sağlığını etkileyen bu olumsuz durumların üstesinden gelmenin formülünü veriyorlar. StartStop Dergisi'ndeki öneriler şöyle:
Akıllı telefonların yaygınlaşmasıyla birlikte dil öğrenmek için ihtiyacınız olan tek şey uygulamalar. Uygulama mağazalarından indireceğiniz programlarla, otomobil içinde dil öğrenebilirsiniz.
Uzun saatler boyunca trafikte kalıyorsanız, bu zamanı sosyalleşmek için harcayın. Sosyal medyada yazışmak yerine telefon görüşmesi yapın. Epeydir görüşmediğiniz akrabalarınız ya da arkadaşlarınızla konuşun. Bu sayede hem arayı kapatabilir hem de ilişkilerinizi kuvvetlendirerek kendinizi daha iyi hissedebilirsiniz.

ŞARKI SÖYLEYİN
Otomobilde stres atmak için yapabileceğiniz şeylerden biri de şarkı söylemek veya çalan bir şarkıya eşlik etmek. Öyle ki kendinizi sanki karaoke yapıyormuş gibi hissedebilirsiniz. Otomobil içinde şarkı sözlerini ezberleyerek hafızanızı da güçlendirebilirsiniz.


Trafik psikoloğu Dr. Peter Kiegeland

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
SON DAKİKA