Tüketiciler otomobil satın alırken birçok faktörden etkileniyor. Yapılan araştırmalara göre, otomobilin satış fiyatı, yakıt verimliliği, ikinci el talebi, düşük bakım maliyetleri ve tasarım tüketicilerin karar vermesinde önemli rol oynuyor. Bence bir otomobili sattıran en önemli özellik tasarım... Çünkü otomobille tüketici arasında duygusal bir bağ oluşmasını 'tasarım' sağlıyor. İşte bu yüzden otomotiv markalarının en kritik bölümleri tasarım ve en önemli çalışanları tasarımcılar. Markayı öne çıkararak, otomobilin teknolojisini ve kalitesini tasarıma yansıtmaya çalışan tasarımcıların görevi, otomobile bir ruh, bir karakter verebilmektir. Peki tasarımcılar kendilerinden beklenen bu zor işi nasıl yapıyorlar?
ÜLKE ÜLKE DOLAŞIYORLAR
Kimi tasarımcılar, farklı ülkeleri ziyaret ederek o ülkelerin kültürünü tanımaya çalışıyor. Farklı kültürleri sentezleyip, otomobil tasarımında kullanıyor. Örneğin Opel'in tasarımlarına yön veren ekip bir süre önce İstanbul'u ziyaret etti. Kapalıçarşı, Sultahmet, Ayasofya gibi tarihi mekanları dolaştılar. Hamamda göbek taşına uzanıp, ter attılar. Türkiye'nin kültürünü tanımaya çalıştılar.
ÇÖPÜ KARIŞTIRIYOR
Tasarım yaparken ilginç yöntemler uygulayanlar da var. Renault'nun efsane tasarımcısı Patrick Le Quement gibi. 22 yıl Renault'nun tasarım sorumlusu Le Quement, sokaklarda çöp tenekelerini karıştırıp, potansiyel otomobil müşterilerin nasıl yaşadıklarını, neler satın aldıklarını araştırıyordu. Sonrasında bu verileri analiz edip, gelecekteki otomobillerin tasarımı için kullanıyordu. Doğadan esinlenen tasarımcılar da var. Türk tasarımcı Murat Günak gibi... Günak, otomobil farlarını tasarlarken kadın gözlerinden esinlendiğini açıklamıştı. Peugeot'nun 407 Coupe modelinin farlarında dünyaca ünlü film yıldızı Sophia Loren'den esinlendiğini söylemişti. Loren'in gözlerinden esinlenen sadece Murat Günak değil. Pininfarina'nın tasarımcısı ve yöneticilerinden Sergio Pininfarina da Peugot 504 Coupe modelinin farlarında ünlü oyuncunun gözlerinden etkilenmişti.
FAR TASARIMINDA ÖNEMLİ
Yıllar önce Tokyo'da Toyota'nın tasarım merkezinde de benzer bir tabloyla karşılaştım. Ofisten daha fazla bir ev ortamına benzettiğim, çalışanların birlikte oyunlar oynadıkları, spor yaptıkları bu merkezde bir afiş dikkatimi çekti. Tasarımcılar çeşitli dergilerde yayımlanan fotoğraflardan kestikleri kadın gözlerinden bir afiş yapmışlar. Tasarımcılar, onlarca çekici ve güzel kadın gözünü bir araya getiren bu afişe bakarak, yeni otomobillerin far tasarımında kullanıyormuş.