Söz konusu gençlik olduğu zaman erişkinlerin, özellikle de ailelerin temel beklentileri okul başarısı ve genç çocukların 'boşa geçirdikleri' zamanları, yeteneklerini geliştirmeleri için kullanmalarıdır. Çocukluktan itibaren yeteneklerini geliştirmelerini isteyen aileler, gençlikle birlikte daha fazla sıkıntı çekmeye başlıyorlar. Gencin kötü alışkanlıklar edinmemesi için spor, müzik gibi bazı aktivitelere yönlenmesini sağlamaya çalışıyorlar.
Gelecekleri için bunu yapmak doğru olsa da, gidiş yolu her zaman doğru olamayabiliyor. Aynı durum okul başarısı beklentisi için de geçerli. Ailelerin beklentileri gerçekçi olmayabilir ya da sorunu sadece gencin isteksizliğine bağlayarak iyice çözümden uzaklaşabilirler. Gencin geleceği için yeteneklerini ve yeteneksizliklerini iyi saptamak gerekir. Aileler bu konuda objektif olmayabilir. Beklentiler gerçekçi değilse, genç zorluk çekecek ve zorluklara davranış sorunları da eklenecektir. Konuşmalar ve gerçekçi olmayan değerlendirmeler sonrasında, gencin başarısızlığını tembelliğe ya da isteksizliğe bağlarlar. Oysa gencin öğrenmesini etkileyen bir sorunu, öğrenme güçlüğü olabilir. Bu durumu fark etmeyen aile ve okul gence baskı yapabilir.
YETENEK BASKI YARATABİLİR
Ailenin bu durumu kabul etmesi zordur. Ama okulla işbirliği yaparak, çocuğun gelişimini ve yeteneklerini iyi değerlendirmek gence yardımcı olur. Böylece yeteneklerine uygun bir eğitim programı, tedavi planı ya da okul seçimi yapmak olanaklı olacaktır.
Bazı gençler ise sürekli ders çalışır ve okul başarısı ile ilgilenirler. Okul dışı hobisi, aktivitesi, arkadaşları yoktur. Bunun nedeni ders dışı alanlarda yeteneksiz oluşu ve başarısız olma korkusu olabilir. Bazen de sadece aileyi mutlu etmek için yapar, bu da kaygıyı arttırır.
Bazı gençler bir alanda çok yeteneklidir. Bazılarının ise yaşlarının üstünde zihinsel gelişimleri vardır. Bir grup genç de her alanda başarılıdır. Her konuda beceri gösterir ama hepsinde en iyi olmazlar. Bu tür yeteneklerin olması avantaj gibi görünse de, sıkıntı yaratır. Diğerlerinden farklı olduğunu algılamak genci rahatsız edebilir. Akranları ile ilişki kuramayabilirler. Ayrıca ailenin çok şey beklemesi baskı yaratır. Bu baskı gencin birçok şeyden vazgeçmesine neden olabilir.
Eğitimi için her şeyi yapacağınızı düşündüğünüz çocuğunuz birden okulu bırakmak isteyebilir. Bu, çok ciddi değerlendirilmesi gereken bir durumdur. Okulu bırakmaya karar vermenin psikolojik ve toplumsal nedenleri vardır. Genellikle bırakma kararı ilköğretimden sonra olur. Başarısızlık en önemli nedenlerden biridir.
Okulu bırakmaya karar veren gençler, otoriteye kızgın, nefret duyan gençlerdir. Geleceğe ilişkin plan yapmaya, amaç edinmeye gerek olmadığına inanırlar. Okulu bırakmak genellikle işsizlik, madde kullanımı ve kendine saygıda azalma ile sonlanır. Bunun olmaması için, okulu bırakan gence iş edinebilmesi, kendine saygısını koruyabilmesi ve bir amaç edinebilmesi için destek olmak gerekir.