Haber şöyle: Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Fikri Işık... Üniversite sınavında ilk 5 bine girip de... Matematik, fizik, kimya, biyoloji gibi temel bilimleri seçen öğrencilere... Aylık 2 bin lira burs verileceğini açıkladı... İkinci beş bine girip de temel bilimleri seçenler ise ayda bin lira burs alacak...
Konuya bir soruyla başlayalım: Ankara, niye NATO'yu rahatsız etme pahasına bir ara Çin füzesi almayı düşündü?
Cevabı biliyoruz: Çünkü Batı'dan füze sistemi istedi... "Sistemi 4 milyar dolara satarız ama içindeki yüksek teknolojinin sırlarını vermeyiz" dediler... Çin ise hem füzeleri daha ucuza (3 milyar dolar) satacağını, hem de teknolojisini paylaşacağını taahhüt etti...
İran'ın var, bizim yok
Şimdi geldik asıl soruya: Peki nasıl oluyor da... Bazılarının "Mollaların yönetimindeki ortaçağ ülkesi" diye küçümsediği İran, kendi füzesini üretiyor?
Savunma teknolojisinde biz niye İran'dan gerideyiz? Niye füze alabilmek için siyasi oyunlar yapmak zorunda kalıyoruz?
Yazılarım ortada... Militarist değilim. Savaştan hoşlanmam. Ancak devletlerarası rekabette, Türkiye'nin geri kalmasını da asla istemem.
Bunun için de bilime ve teknolojiye önem veren bir devlet politikası gerekiyor. Eğer böyle bir politika bayrak yarışı biçiminde takip edilirse... Bundan sadece savunma sanayisi değil, genel olarak ekonomi de yararlanacaktır.
Bizim içinde "bilgi" olan mallar üretmemiz gerekiyor ki kişi başına düşen yıllık milli gelirimiz 20 bin doları geçsin, 30'a doğru ilerlesin... Halbuki ihraç ettiğimiz malların, sadece yüzde 3.7'si ileri teknoloji ürünü sınıfına giriyor.
Karşılaştırma yaparsam sorunu daha iyi anlatabilirim: Aynı oran Avrupa Birliği'nde yüzde 19.8... Yani bizim beş buçuk katımız.
Soracaksınız: "İleri teknolojiyi mühendisler üretir... Peki, üniversitede temel bilim okumakla, ileri teknolojili ürünler arasında nasıl bir ilişki var?"
Mühendisler kuşağı
Bu bir ortam meselesi... Temel bilim okuyanlar hayata daha farklı bakar: Mesela bilim ve teknolojiye yatkın çocuklar yetiştirir. Okulda öğrendiklerini, işyerlerini daha üretken hale getirmek için kullanırlar.
İlk 10 bine girme başarısını gösteren bu zeki öğrenciler, öğretmen olmayı tercih ettikleri takdirde... Kendi öğrencilerini bilime ve teknolojiye yönlendirirler.
Bir de siyasetçilerin pek hoşlanmadığı bir nokta var: Uzun vadeli planlar yapmak... Birkaç yıl içinde halkın karşısına çıkacağını bildiği için, verimi hemen alınacak (yani kolayca oya dönüşecek) yatırımlara ağırlık verir siyasetçi.
Allah'tan Bakan Fikri Işık bu kısır düşünceyi aşan sözler söyledi de içimize su serpti. Okuyalım:
"Öğrencilerin temel bilimleri tercih etmemesi, bugün için değil ama yarın için Türkiye'nin en önemli handikaplarından biri olacak..."
Kıssadan hisse: Eğitime kaynak aktarırken, öncelik mühendis kuşaklar yetiştirmek olmalı.