Suudi Arabistanlı sanat galerici Hamza Şerafi anlatıyor: "Hep değişiyor, neyin yasak neyin olmadığı... Altı ay boyunca piksellenerek gösterilen bir reklam afişi imgesi altı ay sonra normal gösteriliyor." "Suudi Arabistan'da figür yasağının aslı astarı nedir" idi soru. Hamza Şerafi, Suudi Arabistan'ın ender çağdaş sanat galericilerinden...
"Suudi Arabistan evet çok zengin ama sanıldığı gibi çağdaş sanata yatırım yapanlara sahip değil. Sanatçıların işi çok zor. Hepsi sanat yapıp aynı zamanda profesyonel olarak başka işlerde çalışmak zorundalar... Bu anlamda İstanbul bir cennet. İstanbul, epey oturmuş koleksiyonerleri, ünlü sanatçılarıyla örnek, iyi bir örnek..."
Daha önce size ALJ vakfını anlatmıştım.
1001 İcat sergisinin, Londra ve Berlin'i gezen Arabistan çağdaş sanatı sergisinin ve Cemal (Jameel) ödüllerinin arkasında da aynı vakıf var diyerek yazmıştım. İşte o vakfın ve 2010 Kültür Başkenti Ajansı'nın desteklediği 'Edge of Arabia/Arabistan'ın Eşiği' başlıklı sergisi şu anda İstanbul Antrepo'da konuk ediliyor. Sergiye 22 sanatçı katılıyor. Çoğu Hamza Şerafi'nin galerisi Athr'la çalışıyor. Athr, güzelliğin hafızalarda bıraktığı iz anlamına geliyor. Güzelliğin kendisi değil, izi; onunla ilgili hatırda kalan anlamında...
Sergiye katılan çoğu sanatçıların hepsi sanatçılıktan geçimini sağlayamadıkları için başka işlerde çalışıyorlar... Mesela biri bir petrol şirketinde çalışıyor, diğeri orduda teğmen, evet yanlış duymadınız. Biri, doktor. Köy doktoru... Ahmet Mater... Serginin belki de yıldızı... 'Arabistan'ın Eşiği' sergisinde birden fazla işi bulunuyor. En güzeli de o safrana bulayıp performans yaptırdığı sarı inek çalışması. Meşhur sarı inek masalından türettiği işi için o safranlı ineğin sütünü ve peynirini de özel tasarım kutularda imal etmiş.
Safranlı ineğin diğer ineklerle birlikte koşturduğu fotoğrafları mutlaka görmelisiniz. Çoğunluğu dini hikâyelere, Kâbe gibi dini elemanlara referans veren sergiyi, önyargılarınızdan, fobilerinizden sıyrılıp izlediğinizde Arabistanlı sanatçının gelenekle kurduğu ilişkisini nasıl içselleştirdiğini tespit edeceksiniz.
Resim, video, heykel ne araç kullanırsa kullansın, sanatçının, baskıyla muhafaza edilmek istenen değerlerle kurduğu sahici ilişkilerin, bizim buralarda olduğu gibi dekor gibi kalmadığını, nabza göre şerbet vermek için uygulanmadığını, işaretlerin her birinin nasıl büyük bir farkındalıkla kullanıldığını göreceksiniz.