Yol ve Trafik Güvenliği Danışmanı Özgür Şener, "Trafikte her 5 taşıttan biri motosiklet. Her 2 kazadan birinde motosiklet var. Kasklar standartlara uygun mu diye kontrol yapılmıyor. Standartlara uygun olmayan kaskların hiçbir koruyuculuğu yok sadece yasak savmak için kullanılıyor. Motosiklet sürücülerinin yüzde 89.86'sının motosikletlerinde navigasyon kullanıyor. Bu da dikkat dağıtıyor.
Her yıl 1 milyon motosiklet sürücüsü trafiğe dahil oluyor. Gerekli trafik güvenliği alt yapısı olmayan, yeterli bilgi, beceri, tecrübeye sahip olmayan, gerekli kişisel koruyucu ekipmanları kullanmayan, başta hız seçimi olmak üzere trafik kurallarına uymayan bir motosiklet kullanıcısı için trafik maalesef ölüm kalım oyununa dönüşüyor" dedi.
Bodrum'da feci kaza! 2 motosiklet kafa kafaya çarpıştı: 2 ölü | Video
Erzincan'da Burak Çalık'ın kullandığı otomobil ile çarptığı motosikletin sürücüsü Ayşenur Torunlar (24) ile arkasındaki arkadaşı Nurten Çiftlik'in (33) yaşamını yitirmesinin ardından gözler son yıllarda artan motosiklet kazalarına çevrildi. Yol ve Trafik Güvenliği Danışmanı Özgür Şener, konu ile ilgili SABAH'a konuştu. Şener, "2024 yılında toplam taşıt sayısı 31,3 milyon, motosiklet sayısı 6 milyon.
Trafikteki her 5 taşıttan 1'i motosiklet. Her 2 kazadan birinde motosiklet var. Kask kullanımı çok az. Kullanılan kasklar da uluslararası standartlara uygun mu, bunun kontrolü yapılmıyor. Standartlara uygun olmayan kaskların hiçbir koruyuculuğu yok sadece yasak savmak için kullanılıyor" dedi.
KURYELERLE MOTOSİKLET SAYISI ARTTI
Motosikletli kuryelerin artmasıyla motosiklet sayısında ve motosiklet kullanıcı sayısında çok ciddi bir artış yaşandığına dikkat çeken Şener, "Motosiklet sayısı arttıkça kaza sayıları da artıyor. Yıldan yıla 1 milyon yeni motosiklet gibi büyük bir artış oluyor. Gerekli önlemleri almalıyız. Hepimiz çok iyi bilmeliyiz ki motosiklet hata affetmez" dedi.
NAVİGASYON DİKKAT DAĞITIYOR
Motosiklet sürücülerinin yüzde 89.86'sının motosikletlerinde bir iletişim veya navigasyon sistemi kullandığına dikkat çeken Özgür Şener, "İletişim veya navigasyon sistemi kullanıcılarının yüzde 65.94'ü bu ekipman tarafından sürüş sırasında dikkatlerinin dağılabildiğini söylüyor. Dikkat dağınıklığı nedeniyle kazaya karışan motosiklet sürücülerinin yüzde 64.29'u 42 yaşın üzerinde" dedi.
GENÇLERİ MOTOSİKLET KAZALARINDA KAYBEDİYORUZ
Şener, "2024 yılında motosiklet kaza sayısı 123 bin, bu kazalarda ölen insan sayısı 1584. Çarpıcı bir bilgi de şu motosiklet kazasında ölen 1884 insanımızın 263'ü 16-20 yaş aralığında. Genç insanlarımızı trafik kazalarında kaybediyoruz" dedi.
ÖLÜM KALIM OYUNU
Yol ve Trafik Güvenliği Danışmanı Özgür Şener, motosiklet kullanmanın keyifli bir aktivite olduğunu belirterek, "Ancak, motosikleti bir otomobilden ayıran en kritik özelliği sürücüyü ve varsa yolcusunu koruyan bir yapıya sahip olmamasıdır. Otomobil ve kaportaya sahip diğer karayolu taşıtlarında, sürücü ve yolcu güvenliğini artıran çok sayıda donanım var: Kapı barları ve kaportası, emniyet kemerleri, hava yastıkları gibi.
Motosikletlerde ise en önemli koruma malzemesi koruma başlığı ve diğer koruyucu ekipmanlardır. Bu sebeple bu keyifli aktivite, gerekli trafik güvenliği alt yapısı olmayan, yeterli bilgi, beceri, tecrübeye sahip olmayan, gerekli kişisel koruyucu ekipmanları kullanmayan, başta hız seçimi olmak üzere trafik kurallarına uymayan bir motosiklet kullanıcısı için maalesef bir ölüm kalım oyununa dönüşüverir" dedi.
SÜRÜCÜLER TRAFİK İŞARETLERİNİ BİLMİYOR
Sahada yapılan çalışmalarda sürücülerin trafik işaretlerini dahi bilmediğinin altını çizen Şener, "Hali hazırda sürücü belgesi alımı süreçlerinde önemli değişiklikler yapmamız ve 'Güvenli Sürüş' bilincine, bilgisine sahip olan ve bunları sürüşüne uygulayabilen kişilere sürücü belgesi vermemiz gerekiyor" dedi.