Yatağan ilçesindeki Stratonikeia Antik Kenti Kazı Başkanı Prof. Dr. Bilal Söğüt, kamu kurumları, sivil toplum örgütleri ve vatandaşların kültür varlıklarının korunmasına duyarlılık göstermelerini olumlu karşıladıklarını söyledi.
Bu duyarlılığın toplum olarak korumacılık konusunda iyi bir yere doğru gidildiğinin göstergesi olduğunu kaydeden Söğüt, aynı duyarlılığa yazılı ve görsel basının da sahip olmasını istedi.
Söğüt, Telmessos Antik Tiyatrosu'ndaki uygulamaları takip ettiğini, özgün malzeme ile yeni yapılanın farklılık göstermesinin doğru olduğunu savundu. Restorasyonda dikkat edilmesi gereken konunun renk değil malzeme uyumu olduğuna işaret eden Söğüt, şöyle konuştu:
"Burada esas olan mevcut malzemeye en uygun olanın seçilmiş olmasıdır. Buradaki orijinal oturma basamakları ve yeni kullanılanların hiçbirisi mermer değil, dolomit taşıdır. Her gördüğümüz taşa mermer demeyi bırakmamız gerekir. Burada mevcutlar yerinde sağlamlaştırılmış ve eksik yerler yenileri ile tamamlanmıştı. Yeni kullanılan malzemenin mevcut ile aynı olduğu konusunda İstanbul Konservasyon ve Restorasyon Merkez ve Bölge Müdürlüğü'nün raporu var."
"MERMER VE DOLOMİT FARKLI"
Knidos Antik Kenti Kazı Başkanı Doç. Dr. Ertekin Doksanaltı ise restorasyon ve korumaya yönelik faaliyetlerin asla bitmeyeceğini ve her gün oluşan yeni olumsuzluklara karşı yeni tedbirlerin alınması gerekliliğini bildirdi.
Ülkedeki bu konuda duyarlılık oluşmasından memnuniyet duyduklarını dile getiren Doksanaltı, bu tür çalışmalarla ilgili uzman olmayan kişilerin açıklama yaptığını savundu.
Bu durumun benzer çalışmaları yürüten meslektaşlarını üzdüğüne işaret eden Doksanaltı, şöyle konuştu.
"Telmessos Tiyatrosu ile ilgili haberlerde yapılan yorumlarda özellikle belirtmek istediğimiz bir husus var ki o da 'tamamlamalarda kullanılan mermer' ifadesi. Bu tiyatronun orijinal malzemesi mermer değil dolomit taşıdır. Mermer ve dolomit iki farklı kayaç türüdür. Restorasyon uygulamalarında da doğru olarak mermer değil dolomit kullanılmıştır. Bu uygulamada da İstanbul Konservasyon ve Restorasyon Merkez ve Bölge Laboratuvarına gönderilen orijinal örnekler referans alınmıştır."
Doksanaltı, geçen yıllar içinde orijinal materyalin özelliğini kaybedip, dayanıklılığını yitirmesinin çoğu kez özgün malzemenin kullanılmasına da engel olduğunu bildirdi.
Bu durumda orijinale en uygun yeni malzemenin tercih edildiğine değinen Doksanaltı, "Telmessos Antik Tiyatrosu'nda da bu yapılmıştır. Burada yapılan uygulamada analizler sonucu orijinale en yakın dayanıklılığı yüksek ancak ton farkı olan bir dolomit seçilmiştir. Zaten süreç içinde bu renk farklılığı en aza inecektir" dedi.