16–20 Mart tarihleri arasında Almanya'nın Hannover kentinde düzenlenen dünyanın en büyük bilgi ve iletişim teknolojileri organizasyonu CeBIT 2015'i ziyaret etme fırsatım oldu. Son iki yıldır "%100 IT Business" sloganıyla düzenlenen etkinliğe 70 ülkeden 3300 şirket katıldı. Bu yıl Çin'in partner ülke olduğu CeBIT, 200 binin üzerinde ziyaretçiyi ağırladı.
CEBIT'e bu sene Alman ve Çinli firmaların iş birlikleri damgasını vurdu. Dünyanın en büyük kurumsal yazılım firması Alman SAP ve dünyanın en büyük ağ ve telekomünikasyon cihaz üreticisi Çinli Huawei birçok alanda ortak anlaşmalara imza attılar. Huawei'nin merkezi Çin'in Şenzen şehrinde ve SAP'in merkezinin bulunduğu Almanya'nın Waldorf şehrinde kurulacak AR-GE merkezlerinde ortak çalışmalar yürütülecek.
SAP Match Insight ile anlık analiz
Huawei ve SAP iş birliğinin çok ses getirecek ve beni çok heyecanlandıran ilk ürünü CEBIT'te sergilen "SAP Match Insight" çözümü oldu. Günümüzde futbol maçlarında futbolcuların koşu mesafeleri, pas yüzdeleri gibi birçok istatistik veri hesaplanıyor. Birçok teknik direktör bu bilgiler ışığında maç kadrolarını oluşturuyor.
Peki toplanan bu veriler daha anlamlı hale nasıl getirilebilir? SAP, bu soruya kendi uzmanlığıyla cevap veriyor. Yıllardır iş dünyasının performansını KPI'lar (Key Performance Indicator - Anahtar Performans Göstergesi) aracılığıyla ölçen SAP, futbolcuların performansını da aynı metotla ölçmeyi denemiş.
İtalya - Almanya maçına derin analiz
Huawei'nin sağladığı ekipmanlar aracılığıyla 15 Kasım 2013 tarihinde Milano'da oynanan İtalya - Almanya karşılaşmasında toplanan verilerle oluşturulan demo bu sene CEBIT'te sergilendi.
Oyuncuların koşuları, topla oynama yüzdeleri ve taktiksel değerlendirmeleri sonucu her oyuncunun KPI'yı oluşuyor. Örneğin defans sırasında oyuncu görevini yerine getirip getirmediği KPI sonucunu etkiliyor. Aynı şekilde pozisyon hatası yapan oyuncuların da KPI değerleri etkileniyor. Oyuncunun pozisyona göre doğru yerde olup olmadığı bile KPI'ına etki ediyor. Tüm bu KPI'lar birleştiğinde takımın KPI'yı yani performans puanı ortaya çıkıyor.
Mevcut futbol analiz çözümlerine göre en büyük fark SAP HANA sayesinde verilerin anlık olarak işlenebilmesi ve toplanan verilerin anlam kazanarak KPI'lara dönüşmesinde ortaya çıkıyor.
Sistem oyuncuların ve takımın geçmişteki maçlarına ait verileri de kullanarak anlık analizlere derinlik katıyor.
Her şey tek ekranda
Dokunmatik ekran üzerindeki panoramik maç görüntüsüyle maçın tüm detaylarına hakimsiniz. Zaman çizelgesi üzerinde maçın istediğiniz dakikasına ait verileri görebiliyorsunuz.
SAP Match Insight sayesinde teknik direktörler maç sırasında anlık analiz yaparak oyuna daha kolay müdahale edebilecek. Oyuncular ise yüksek KPI puanları alabilmek için daha dikkatli oynayacaklar. Bu sistem yaygınlaştığında oyuncular acımasız futbol eleştirmenlerinin subjektif yorumlarına maruz kalmaktan da kurtulabilir.
Şampiyonlar Ligi'nde kullanılabilir
Yetkililerden aldığım bilgilere göre bu sistemin önümüzdeki sezon UEFA Şampiyonlar Ligi'nde ve Bundesliga'da kullanılması planlanıyor.
FIFA sıralamasında birinci sırada yer alan Almanya'nın böyle bir çözüme ihtiyacı var mı diyebilirsiniz. Ancak Almanların futbol zekasını analitik bir düzlemde ele aldıkları bu analiz sistemiyle futbol maçlarına yeni bir soluk gelebilir.
Hasan Genç