Aile ve Sosyal Politikalar Bakanı
Ayşegül İslam dün Meclis kulisinde gazetecilerle sohbet ederken ilginç bir soru geldi. "
Minecraft adında bir oyun var. Bu oyunda eşini (karısını) öldüren oyuncuya puan veriliyor. Bu tür şiddet içeren bilgisayar oyunlarıyla ilgili bir çalışmanız var mı?" sorusu üzerine bunu ilk kez duyduğunu belirten bakan, "Şikâyetlerle bizzat ilgileneceğim. Arkadaşlarımız oyunu inceleyecek ve şiddet unsuru olup olmadığına bakacak. Oyunla ilgili hukuki olarak ne yapabiliriz, değerlendireceğiz" dedi. Bakan İslam, Çocuk Hizmetleri Genel Müdürlüğü'ne de inceleme talimatı verdi. Genel müdürlük, oyunun tüm aşamalarını mercek altına aldı ve "şiddet" unsuru aramaya başladı. Çocukların gelişimine olumsuz etki edecek bölümlerin saptanması durumunda, oyunun engellenmesi için hukuki süreç işletilecek. Kullanıcılarına herhangi bir sınır olmadan dilediği dünyayı kurma olanağı veren oyunla ilgili uzman görüşleri farklı:
'SALDIRGANLIK VAR'
Koç Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Çiğdem Kağıtçıbaşı: Bu tip oyunlarda hükmetmeye dayalı bir saldırganlık söz konusu. Şiddeti öğretiyorlar ve cazip hale getiriyorlar. Saldırganlığı pekiştiriyor.
'SURVIVOR'A BENZIYOR'
Çocuk ve Ergen Psikiyatrı Prof. Dr. Emine Zinnur Kılıç: Oyun, bir hayatta kalma oyunu gibi oynanabiliyor. Bu açıdan Survivor'a benziyor; çünkü oyuncu kendi dünyasını kurmaya, tek başına ve araç gereçsiz başlıyor. Sanal dünyada hayatta kalma mücadelesi veriyor. Araç-gereç geliştiriyor ve istediği gibi dünyayı kuruyor.
'GERÇEK ZANNEDIYOR'
Uzman Psikolog Alanur Özalp: Minecraft gibi oyunlar çocuklar üzerinde olumsuz etki yapıyor. Oyundaki dünya ile gerçek dünyayı ayırt edemiyor; oyun yüzünden birbirlerine ya da hayvanlara eziyet edebileceklerini düşünüyorlar. Hayvanlara vurduklarında, hayvanın hiç acı çekmeyeceğini düşünüyorlar. Sadece hayvan değil, kendi arkadaşlarına, kardeşlerine de daha acımasız, şiddet içeren hareketlerde bulunuyorlar. Çocuklar tarafından bu oyunlar gerçek zannediliyorlar.
'KÖTÜ, HER YERDE KÖTÜ'
Oyungezer Dergisi sahibi Sinan Akkol: Oyunda küplerle bir dünya inşa ediyorsunuz. Dağlarıyla, ağaçlarıyla, yapılarıyla Danimarka'yı inşa eden bile var. Çocuklar için yararlı buluyorum. Çünkü yaratıcılıkları artıyor. Oyunda kadınların öldürüldüğüne dair bir bölüme rastlamadım. Ancak suiistimale açık bir platform. Kullanıcılar, oyunu kendi imkânları ile geliştirebiliyor. Arkadaşların, hayvanların veya kadınların öldürüldüğü bölümler de kurulabilir. Kötüler, her yerde kötüdür. Twitter'daki paylaşımlar için nasıl Twitter'ı yargılayamazsanız, kişilerin kurduğu şiddet içeren bölümler için de Minecraft'ı yargılayamazsınız.
'KIŞIYE ÖZEL SOFT BIR OYUN'
Ankara İnternet Kafeciler Odası Başkanı Önder Kaplan: Kişiye özel, soft bir oyun. Kişi, aklındaki senaryoyu oyuna yansıtıyor. Oyun, kişinin kafasındaki senaryoyla şekillendiriliyor ve ilerliyor. Diğer oyunlara göre daha az şiddet içeriyor. Türkiye'de yasaklı bir oyun değil.
'OFFLINE OYNAMALI'
Uzman Pedagog Adem Güneş: Minecraft, çocuklarda kreatif düşünmeyi artıran üç boyutlu dijital bir yapboz oyunundan farklı bir şey değil. (Minecraft'ın online oyun olmasının getirdiği riskler, oyun çocuk odaklı olmadığı için, Minecraft ile alakalı videolar ve forumlarda bulunacak içeriklerden gelebilecek zararlara karşı) Ebeveynlerle birlikte oynanmasında fayda var. Çocuk tek başına ise offline olarak oynamalı.
70 MİLYON DOLARLIK MALİKÂNE ALDI
Mobil ve bilgisayar platformlarının en başarılı oyunu Mojang'ı Microsoft'a satan Minecraft'ın yapımcısı Markus Persson, ABD California'da 70 milyon dolarlık bir malikâne satın aldı.
İPTİDAİ VE BASİT
Bilgisayar oyunu "Minecraft"ın kitabı, Türkiye'de neredeyse en çok satan çocuk kitabı. 80 bin adet basıldı ve 7 ayda tükendi. Kitapta Minecraft oynayanlar tecrübelerini anlatıyor ve oyun hakkında bilgiler veriliyor. Minecraft, diğer teknoloji yoğun oyunlarla kıyaslandığında son derece iptidai bir görüntüye sahip. Çocuklar tarafından bu kadar sevilmesinin temel sebeplerinden birinin de bu "basitlik" olduğu belirtiliyor. Oyun, "Minacraft, üst üste eklenerek büyük bir dünya yaratılabilen Legolar'ın bilgisayar oyunu versiyonu sanki" diye tanımlanıyor.
6 YILDA 100 MİLYONDAN FAZLA KULLANICISI VAR
Oyunun tasarımcısı İsveçli Markus Persson. Oyun, 2009 yılında, 1 haftalık çalışmayla geliştirildi. İnsanlara hayallerindeki dünyayı yaratma fırsatı sunuyor. Oyunun bugün dünyada 100 milyondan fazla kullanıcısı var. En çok kullanılan bilgisayar oyunlarının başında geliyor. Hiçbir reklam yapılmıyor. Oyun, oyuncu forumlarındaki konuşmalarla yayılıyor. Oyunda küplerle iki ve üç boyutlu tasarımlar yapılıyor.