Masum ve zararsız adı altında satılan, e-sigara olan puff-bar'lar aslında son derece tehlikeli ve ölümcül. Gençler arasında hızla yayılan yeni zehire karşı hekimler uyardı: "Puff bar gibi nikotin oranı çok yüksek olan ve ruhsatsız ürünün internet satışı yasaklanmalıdır." Türk Toraks Derneği, Sağlığa Evet Derneği ve Marmara Üniversitesi Tıp Fakültesi Halk Sağlığı Ana Bilim Dalı'ndan Ümmühan Peçe Sönmez, Murat Güner, Füsun Yıldız, Banu Salepçi, Pınar Ay, Osman Elbek, Pınar Bostan, Elif Dağlı, 'puff bar'lara ilişkin bir araştırma yaptı.
TEK KULLANIMLIK TEHLİKE
Nikotin tuzu ile üretilmiş tek kullanımlık bir tür pod e-sigara olan puff barlara ilişkin yapılan araştırma kapsamında; internette arama motorunda bu ürünleri satan e-ticaret sitelerinin özellikleri incelendi. Farklı aromalarda olan ve yüzde 2-5 oranında nikotin içeren bu ürünlerin ülkemizde ruhsatlanmamış, yasal olarak satışına izin verilmediği, ancak gençler arasında hızla yayıldığına dikkat çekildi.
Çalışmanın amacı 'Ruhsatlanmamış tek kullanımlık pod e-sigaraların e-ticaret sitelerinde satışının olup olmadığını, varsa satılan ürünlerin özelliklerinin araştırılması' olarak vurgulandı. Türk Toraks Derneği, Sağlığa Evet Derneği ve Marmara Üniversitesi iş birliği ile yapılan araştırmaya göre, ülkemizde puff bar satışı yapan 65 ticaret internet sitesi bulunuyor. Uzm. Dr. Pınar Bostan, "Elektronik sigaralara renk renk, farklı aromalara sahip 'puff bar'lar eklendi. Çoğunlukla gençlerin tercihi olan tek kullanımlık elektronik sigara denilen bu sigaralar 'zararsız', 'masum' olarak satılsa da gerçek hiç de öyle değil" dedi.
KANSERE NEDEN OLUYOR
Puf bar'ların zehir saçtığını söyleyen Uzm. Dr. Pınar Bostan, "Akciğerlerde ciddi sonuçlara yol açıyor ve kansere neden oluyor. Çocuklar ve ergenler için yüksek nikotin bağımlılığı yaratıyor" dedi.
18 YAŞ UYARISI YOK
UZM. Dr. Bostan, "Çocuklar ve ergenler için yüksek nikotin bağımlılığı için giriş kapısı oluşturan bu ürünlerin piyasaya sunumu gelecek nesillerin sağlığı için son derece tehlikelidir" diyerek, araştırmanın sonuçlarını şöyle açıkladı: "Bu e-ticaret sitelerinde 39 farklı puff bar markası ve çalışmanın yapıldığı sırada 772 farklı çeşidinin satıldığı saptanmıştır. Puff bar 300 ila 15 bin çekimlik tasarımlarda ve farklı aromalarla pazarlanmaktadır. Yüzde 100'ünde indirim, taksit, hediye çeki, puan, ücretsiz kargo kampanyaları yapıldığı, yüzde 100'ünde kargo firması ile teslimat yapıldığı, yüzde 96,9'unda site üyeliği istendiği kaydedildi. Puff bar e-ticaret sitelerinin yüzde 93,8'inde 18 yaş uyarısı olmadığı, yüzde 61,5'inde sağlıklı olduğu vurgusu yapıldığı, yüzde 61,5'inde elektronik sigara, elektronik sigara likiti ve sarf malzemesi satıldığı, yüzde 58,5'inde sosyal medya hesap linklerinin bulunduğu tespit edilmiştir."