Küresel salgın, pandemi, koronavirüs… Son 1 yıldır bu kelimeleri kullanmadığımız bir gün dahi yok diyebiliriz. Yeni tip koronavirüsle mücadelede tüm dünya eve kapanırken bu durumdan en çok etkilenenler ise çocuklar oldu. Dışarıda doyasıya vakit geçiremedikleri yetmezmiş gibi eğitim hayatları değişti, okul eve taşındı, uzaktan eğitim diye bir terimle tanıştılar. Peki Türkiye'de koronavirüs gölgesindeki eğitim sürecinde neler oldu? Sadece olumsuz olarak etkilenmedi çocuklar kulağa garip gelse de değişen eğitim sürecinin çocuklar üzerinde olumlu etkileri var. Ancak her şeyin değiştiği koronavirüs sürecindeki eğitim hayatında değişmeyen tek şey ise öğretmenlerin her zamanki gibi öğrencileri için cansiparane bir şekilde çalışmasıydı diyebiliriz.
Koronavirürüsün eğitim hayatına etkilerini konuştuğumuz Eğitim Uzmanı Barış Sezgin de aynı noktaya dikkat çekti. Pandemi sürecinin eğitim üzerinde olumlu ve olumsuz pek çok etkisi olduğunu ifade eden Sezgin, "Öğretmenlerimiz her zamanki gibi öğrencilerine cansiparane eğitim vermeye devam etti. İş yükleri daha çok arttı ve daha çok yoruldu" dedi.
İşte koronavirüsün eğitim hayatı ve çocuklar üzerindeki etkileri...
Pandemiyle birlikte başlayan uzaktan eğitim sürecinde özellikle ergenlik dönemindeki öğrencilerin daha çok gündüz uyudukları ve gece ders çalıştıkları ortaya çıktı. Beynimizin çalışma prensiplerine aykırı bir durum. Bu nedenle özellikle ergenlik dönemindeki çocuklar üzerinde bir takım olumsuz etkileri oldu diyebiliriz. Özellikle anne ve babaların da evde olduğu ailelerde çocukların kendi alanlarına girilmesinden dolayı çocuklar bu durumu tehdit olarak algılayıp gece çalışıp gündüz uyumayı tercih ettiler.
0-12 yaş grubu arasında regresyon arttı. Çocukların kendi problemlerini kendileri çözmesi gerekirken annelerine çözdürmeye başladı. Örneğin içtiği suyun bardağını kendisi mutfağa götürmeli. Bunu yapmayı bıraktı.
Çocukların ağlayarak istediklerini yaptırma eğilimlerinde artış oldu. Ailelerimize şunu söylüyoruz: Çocuklar bu şekilde kriz çıkararak var olmaya çalışıyor. Bu doğru bir durum değildir.
Tablet kullanımında aşırı artış. Çocukların mutlaka buna sınır koyması lazım.
Aynı yatağı paylaşma durumunda artış yaşandı.
En büyük yük annelerin üzerinde oldu. En çok onlar yoruldu.
HER ŞEY OLUMSUZ DEĞİL PANDEMİ SÜRECİNİN ÇOCUKLAR ÜZERİNDE OLUMLU ETKİLERİ DE OLDU
Öncelikle anne baba çocuğuyla ilk defa daha derin ilişkiler kurdu. Geçirilen vaktin fazlalığından dolayı anne babaların çocuklarıyla ilişkileri attı.
Uzaktan eğitim araçlarını çok iyi kullanmaya başladılar yani doğru teknoloji kullanımı arttı.
Öz düzenlemede artış yaşandı. Doğru rehberlik yapılan yerlerde öz düzenlemenin artışı da önemli bir gelişme.
KORONAVİRÜS GÖLGESİNDEKİ EĞİTİM SÜRECİNDE DEĞİŞMEYEN TEK ŞEY NE OLDU?
Öğretmenlerimiz her zamanki gibi öğrencilerine cansiparane eğitim vermeye devam etti. İş yükleri daha çok arttı ve daha çok yoruldu.
EKRAN BAĞIMLILIĞI EN BÜYÜK PROBLEM
Koronavirüs sürecindeki eğitim hayatının çocuklar üzerindeki psikolojik etkilerini konuştuğumuz Uzman Psikolog Cansu İvecen bu süreçte artan ekran bağımlılığına dikkat çekerek şunları kaydetti:
Çocuklar duygusal ve sosyal olarak arkadaşlarından uzak olduğu için duygusal gelişimleri ne yazık ki olumsuz etkilendi. Süreç onları ekrana bağımlı hale getirdi. Arkadaşlarıyla bir araya gelmeleri, onlarla sadece ekran üzerinden bir araya gelebilmeleri çocukların daha çok ekran başında vakit geçirmelerine neden oldu.
Ekran bağımlılığı nedeniyle ödevler ve dersler konusunda ister istemez kötüye gidişin söz konusu olduğunu vurgulayan Cansu İvecen, "Çocuk ekran bağımlılığından dolayı organize olamadı ve bu durum onların başka şeylerle ilgilenmesine neden oldu. Bu durum sonucunda aile içi çatışmalar yaşandı. Ödevler ve çeşitlik sorumluluklarda ise çocukların günlük rutinleri bozulduğu için roller karıştı diyebiliriz. Anne ve babalar öğretmen rolü üstlenmek zorunda kaldı. Bu roller karışınca çocukla anne baba arasında problemlere neden oldu. Çocuktan beklentisi yüksek olan aileler çocuklara olumsuz ifadeler kullanabildiği için çocukların benlik gelişimi üzerinde olumsuz etkileri oldu" ifadelerini kullandı.
Bir yandan da yüz yüze eğitime geçişin başlamasıyla yaşanan karışıklığın uyum sorunu yarattığının altını çizen İvecen, "Bu karışıklık onların uyum sürecini de zora sokuyor. Bu karışıklığa ailelerin pandemi nedeniyle olumsuz endişeleri de ekleniyor" dedi.
Uzman Psikolog Cansu İvecen sürecin çocuklar üzerindeki olumsuz etkilerine şunları ekledi:
Uzaktan eğitim sürecine alışan çocuklar yüz yüze eğitime geçince uyum sürecinde zorluk yaşadılar. Özellikle ilkokul çocukların sosyal becerileri desteklenmediği için onlar için durum daha da zorlaştı. Mesela ev içerisinde aile çocuğun her istediğini yapabiliyor ama okulda böyle bir düzen olmadığı için çocukların psikolojik gelişiminde olumsuz etkiler gösterebiliyor.
BAZI ÇOCUKLARDA OLUMLU ETKİSİ OLDU
Sosyal kaygısı yüksek olan çocukların ders esnasında performans gerçekleştirecekleri durumlarda yüz yüze eğitimde problem yaşayabiliyorlardı ancak ekran karşısında bu kaygının yüz yüze eğitime göre daha az olması performans becerilerini geliştirdi.