Klinik Psikolog ve Oyun Terapisti İrem Polat, oyuncak bebekle oynamanın çocuklar üzerindeki faydaları ile ilgili bilgiler verdi…
Cardiff Üniversitesi'nden Dr. Sarah Gerson'un öncülüğünde, aynı üniversiteden kıdemli araştırmacıların katıldığı 'Oyuncak Bebekle Oynamanın Faydaları'nın nörobilim ile araştırıldığı bir çalışma gerçekleştirildi. Bu çalışma, beynin oyuncak bebek oynarken oyun esnasında nasıl aktive edildiğinin gösterilmesi amacıyla nörogörüntülemenin ilk kez kullanıldığı çalışma olma özelliğine sahip.
4-8 yaş arası 42 çocuk (20 erkek ve 22 kız) ile gerçekleştirilen çalışmada, veriler 33 çocuktan eksiksiz olarak toplandı. Testler, kontrollü bir test odasında serbest hareket etmeye olanak tanıyan ve kafaya takılan başlıklardan meydana gelen son teknoloji ürünü fNIRS ekipmanı ile yapıldı.
Her farklı oyun türüne ilişkin beyin aktivitesinin ayrı bir şekilde yakalanabilmesi için çocukların oyunları farklı kısımlara ayrıldı. Kendi başına oyuncak bebeklerle oynama, başka bir kişiyle (araştırma görevlisi) oyuncak bebeklerle oynama, kendi başına tablet oyunu oynama ve başka bir kişiyle (araştırma görevlisi) tablet oyunu oynama gibi...
İŞ BİRLİĞİNE AÇIKLAR
Empati, sosyal ve duygusal beceriler, EQ becerileri veya duygusal zeka olarak adlandırılmaktadır. Yüksek EQ seviyelerine sahip çocukların daha iyi notlar aldıkları, okul hayatında daha uzun süre kaldıkları ve genel olarak daha sağlıklı seçimler yaptıkları görülmektedir. Öğretmenler de yüksek EQ seviyelerine sahip öğrencilerin iş birliğine daha açık olduklarını ve sınıfta daha iyi bir lidere dönüştüklerini belirtmektedir.
Bunun yanı sıra, yüksek bir duygusal zekaya sahip olmak kariyer başarısı bakımından yüksek IQ'ya sahip olmaya kıyasla çok daha iyi bir öngörü faktörüdür. Bir başka deyişle, giderek daha iş birliğine dayalı ortamlar haline gelen iş yerlerinde işlerini tamamlayabilen ve insanlarla iyi geçinebilen adaylar arayan işverenler tarafından EQ'ya büyük değer verilmektedir.
Çocuklar, bebek oyunları aracılığıyla kendinin ve ötekinin duygu ve davranışlarını oyunda prova ederek farkındalık kazanıyor. Bebekle oynamak; duyguları fark etmek, iç görü kazanmak, sosyal ipuçlarını okumayı öğrenmek, ötekini anlamak, sosyal uyum, esneklik, dayanıklılık ve regülasyon becerilerini de etkiliyor.
AKADEMİK BAŞARIYI ETKİLİYOR
Nörobilimin kullanıldığı araştırma sonucunda, oyuncak bebekle oyunun çocukların kendi başlarına oynarken bile empati ve sosyal becerilerini geliştirmelerine olanak tanıyan beyin bölgelerini aktive ettiği tespit edildi. Ebeveynlerin çok değer verdiği bu beceriler; çocukların gelecekteki duygusal, akademik ve sosyal başarısında önemli belirleyici faktörlerdir.
Araştırmaya göre, oyuncak bebeklerle oynamanın empati gibi sosyal becerileri besleyerek çocukları geleceğe hazırlamada büyük faydalar sağladığı sonucuna varıldı.