Yeni gelin evleri, yeni gelinlerin sunumları... Sosyal medyanın en yeni trendi olan 'yeni gelinlerin' aslında psikolojileri bozuk mu? Bu paylaşımları yapmalarını hangi duygular tetikliyor? İşte uzmanların konuyla ilgili çarpıcı tespitleri...
TÜKETİM ÇILGINLIĞININ SON NOKTASI
Prof. Dr. Ercan Abay/Kemerburgaz Üniversitesi Tıp Fak. Psikiyatri Uzmanı
"Sosyal medya ilgi çekmek için var. Bu nedenle kişilerin narsistik ve histerionik özellikleri sosyal medyaya yansıyor. Bu değişim, dijital çağda postmodern ve tüketim çılgınlığının varmaya çalıştığı son nokta. Bu paylaşımlar, bir grup içerisinde sosyal konum edinmenin bir göstergesidir. Burada, ya histerik olarak cazibeyi eşyada ortaya koyup doyum arzusu elde etmek ya da narsisistik bir özellik olarak 'En iyiyi ben yaparım' havası söz konusudur."
BENLİK DEĞERLERİ ARTIYOR
Beril Yardımcı/Liv Hospital Klinik Psikolog
"Sosyal medyada mutlu anların fotoğraflarını paylaşmak, artık yeni bir kültür ve iletişim biçimi haline geldi. Yeni evlenen çiftlerde de; gerek birlikte yaşanan anlar, gerek ev detayları geçmişte çok daha mahrem ve sade bir şekilde yaşanırken, bugün çoğu 'mükemmel' an gözler önüne seriliyor. Paylaşmak ve bunun getirdiği hazzın ittirici gücü ile belki birçok kişi sosyal medya olmasa yapmayacağı faaliyetleri, gözler önüne sermek için yapıyor. Bu paylaştığı kendi idealize edilmiş imajına bakmak, benlik değerinde geçici de olsa bir artış yaratıyor. 'Beğeni' almak ve olumlu yorumları okumak, kişilerin onaylanma ve teyit edilme ihtiyaçlarını karşılamada etkili oluyor. Bu şekilde mutluluk hormonu salgılandığı bilimsel olarak gösterildi. Dijital yakınlık üzerinden kişiler bu şekilde kendilerine görülme alanı yaratmış oluyor."
KENDİNİ KANITLAMA ÇABASI
Seza Danişmend/ Medical Park Bahçelievler Hastanesi Psikolog
"Yeni gelin sunumları diye adlandırılan trend aslında yeni değil. Sosyal medyanın hayatımıza hızlı girişinden sonra bu paylaşımlar biraz daha göze battı. Eskiden de yeni evli gelinler; eve gelecek misafirler için günler öncesinden hazırlanmaya başlar, en güzel servis takımlarını ortaya çıkarır ve misafirlerini en iyi şekilde ağırlarlardı. Eskiden bu hünerleri sergileyebilecekleri tek yer altın, dolar günleriydi. Şimdi ise telefon aracılığıyla her şeyi anında paylaşmak mümkün. Bu tip paylaşımlara sebep olan etkenlerden biri de toplum baskısıdır ve yeni gelinlerin kendilerini topluma kanıtlama çabasıdır. Bu tip sunumları sosyal medyada paylaşarak kendilerinin marifetli olduklarını topluma göstermek istiyorlar. Genellikle çalışmayan gelinlerin bu paylaşımlarda daha çok bulunduğu gözleniyor. Bunun bir çeşit, mutlu ve başarılı bir evlilik yaptıklarını kanıtlama çabası olduğunu düşünüyorum. Bu sunumları bir yaşam sitili haline getirmiş kişilerle; bir uzman eşliğinde ego güçlendirme çalışması yapılması gerekebilir."
KAYINVALİDEYE BU YOLLA MESAJ VERİYORLAR
Seliyha Dolaşır Elbeyoğlu/Us Psikiyatri Enstitüsü Uzman Psikolog
Eskiden günümüze gelen gelinkaynana çatışmalarını, insanların kendi maddi varlıklarını göstermeye düşkünlüklerini anlatan deyimler var. Bugün gelinen durum ise çok farklı değil... Sadece kanallarımız değişti, çeşitlendi ve çoğaldı. Ve hikayeler internetin gücüyle herkese canlı canlı aktarılmaya ve duyurulmaya sebep oldu. Doğal bir sonuç olarak da doyum sunileşti. Özellikle yeni kurulan ailelerde yeni rollerle birlikte başlayan bu rollere uyum ve gelinen ailelerin içinde yer edinme kaygısı, evliliğin ilk yıllarında baş edilmesi gereken konulardır. Yeni kurulan ailelerde özellikle gelin ve erkeğin aile üyeleri arasında; saygı görme, itibar kazanma, değer görme ihtiyaçları karşılıklı olarak yüksektir ve ilk yıllar çoğu ailede bu dengenin oturtulması ile geçer. Eğer burada ciddi bir dengesizlik varsa, sağlıklı ve sınırları net ilişkiler oturtulamamışsa, erkek kendi ailesi ile yeni kurduğu ailesi arasında iyi bir duruş sergileyemiyorsa, özellikle gelin ve kayınvalide arasında rekabet varsa; gelin, kendini olduğundan fazla gösterme ihtiyacı hisseder. Verilmeye çalışılan mesaj hep aynıdır; 'Ne kadar değerli, sevilir ve sayılır biriyim.'
ŞOV YAPMANIZA GEREK YOK
Kafası karışan kişiler suni doyum kanallarını kullanırlar. Bu sebeple de herkes kendi entelektüel düzeyinde ve kendi ihtiyaçlarına yönelik bu araçları kullanarak nasiplenmektedir. Hal böyle olunca, karşımıza da çeşit çeşit, renk renk, kaba tabirle bazen görgüsüzlük, bazen de estetik içeren bir sürü resim, paylaşım çıkmaktadır. Yeni kurduğunuz evliliğinizde 'iyi bir gelin, iyi bir eş ' olarak algılanmak, yer edinmek ve saygı görmek istemeniz gayet normaldir. Kayınvalidenizle hayalinizdeki ilişkiyi henüz oturtamamış ve kendinizi 'istenmeyen' algılıyor olabilirsiniz. Sosyal medya aracılığı ile kayınvalideye indirekt yollarla mesaj göndermeyi bir tarafa bırakıp pasif-agresif davranmaktan vazgeçerek, şov üzerinden değil çözüm odaklı yaşamayı öğrenmeye çalışmalıyız."
MUTSUZLUKLARINI GİZLEME YÖNTEMİ
Esma Uygun/NPİSTANBUL Hastanesi Uzman Klinik Psikolog
"Aslında birçok kişi sosyal medya hesaplarında dolaşırken başkaları ile ilgili merak ettiklerini öğrenmeye çalışıyor. Sahip olduklarının arasından, gösterilebilir olduğunu düşündüğü şeyleri gösterme arzusu duyuyor. Sosyal medya araçları; çağın hastalığı olan narsizmin beslenmesine önemli ölçüde araç oluyor. Son yıllarda sosyal medya paylaşımları hepimizin bildiği gibi 'Harika bir hayatım var'a ilişkin fotoğraflar ve paylaşımlarla dolu. Sosyal medya araçlarının gelişmesiyle birlikte 'muhteşem an'larımızı herkese göstermek ve diğerlerinden beğeni almak istiyoruz. Muhteşem bir kendilik imajı oluşturarak belki de mutsuzluğumuzu ve yetersiz olduğumuzu düşündüğümüz taraflarımızı gizlemeye çalışıyoruz. İnsanların beğenisini kazanmak çok önemli bir hale geldi. Bu durum narsistik gereksinimlerimizi besliyor ve gösterişli olmanın önem kazandığı bir yaşam sürmemize neden oluyor."