Hiperaktivite bozukluğunun üç temel alanda gözüktüğünü belirten Mardin Kadın Doğum ve Çocuk Hastalıkları Hastanesi Çocuk Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Uzmanı Doktor Mehmet Çolak, "Dikkat alanında, hareketlilik anında ve dürtüsellik alanında belirtileri gözüküyor. Dikkat alanında görülen belirtiler çocuğun yaşından ve zeka düzeyinden beklenen dikkat süresini sergileyememesi, dış uyaranlarla dikkatinin dağılması gibi temel belirtilerle kendisini gösteriyor. Hareketlilik alanında ise oturulması beklenen ortamlarda okul ve ev ortamı gibi yerlerde beklenen sürelerde oturmaması hareketlilik göstermesi ya da oturduğu yerde kıpır kıpır olması gibi belirtilerle seyreden bir bozukluktur" dedi.
Dürtüsellik denilen alanın ise, çocuğun riskli davranışlar sergilemesi düşünmeden hareket etmesi gibi temel üç alanda belirtilerle ortaya çıkan bir bozukluk olduğunu ifade eden Çolak, bu belirtilen iki alanda gözükmesinin önemli olduğunu söyledi. Çolak, "Hem okul alanında, hem de evde iki ortamda görülüyor olması tanı açısından önemlidir. Burada aile bize başvurduğunda, biz çocukla klinik bir görüşme yapıyoruz. Ailesi ile bir görüşme yapıyoruz, okulda ve ev ortamındaki durumuyla ilgili bilgi alıyoruz. Ondan sonra da bir tedavi ortamına geçiyoruz. Bu tedavi aşamasında dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğunu ilaç tedavisini uyguluyoruz. İlaç tedavisi ile birlikte okul ve ev ortamında yapılacak düzenlemeler de çok etkilidir.
Ev ortamında yapılacak düzenlemelerden birincisi çocuktan beklenen beklentileri düzenlemektir. Yaşından ve zeka düzeyinden uygun olmayan beklentiler içinde bulunmamak ev içerisinde bir günlük program yapmak, bu program içerisinde çocuğun hangi saatlerde hangi aktiviteleri ya da hangi sorumlukları yerine getirebileceğini belirlemektir. Bir aktivite programı düzenlemek gerekir" şeklinde konuştu.
Çocuğun mutlaka bir sportif veya sosyal aktiviteye katılması gerektiğini belirten Çolak, bunun da dikkat eksikliği hiperaktivite eksikliğinde çok önemli, aynı zamanda başarılı olduğu alanlarda desteklenmesi gerektiğini kaydetti. Çolak, "Olumlu pekiştireçler kullanmak çocuğun motivasyonunu artırmak için önemlidir.
Çünkü çocuklar akademik olarak zorlanabiliyorlar ve bu motivasyonlarını olumsuz olarak etkileyebiliyor. Ailenin motivasyonu artırıcı olumlu pekiştireçler kullanması, ödüller kullanması da çocuğun ev ortamında yapacağı başarılarını da artıracak şeylerdir. Okul ortamında ise öğretmenle bir iş birliği kurulması gerekir. Belki biraz daha ön sıralarda oturması, öğretmenle göz teması ile rahat iletişim kurabileceği bir mesafede olması önemlidir. Öğretmenin onun dikkatinin dağıldığını fark ettiğinde ufak uyaranlarla dikkatini toplamasını sağlaması gerekir. Ona fiziksel aktiviteler oluşturabilecek ufak görevler vermesi çocuğa tedavisinde yardımcı olabilecek şeylerdir" diye konuştu.