Sekiz yaşında otistik bir oğlum var. Otizm için kullanılan 'Hiperbarik oksijen' tedavisi hakkında ne düşünüyorsunuz? Bize yardımcı olabilecek bir yöntem mi? F.N./Manisa
Genellikle 'gençleşmek' adına uygulanan bu yöntem, alternatif tedavi olarak otizm ve işitme kaybı sorunlarında da kullanılıyor. Kişinin, basınç odasında yoğunlaştırılmış oksijene maruz bırakılmasındaki amaç; kandaki oksijen miktarını artırarak plazmada istenmeyen maddelerin açığa çıkmasını sağlamak oluyor.
AMERİKA'DA YAYGIN
Son yıllarda, bebeğin anne karnındayken zehirlenmesi ve ağır kimyasal maddelere maruz kalması, otizm nedeni olarak gösterilmeye başlandı. Bebeğin beyin dokusunun anne karnındayken zehirlenmesinin; otizme neden olduğu varsayılıyor. Amerika'da sadece otizm üzerine hizmet veren bu tarz kurumlar vardır. Ancak Türkiye'de bu yöntem yeni yeni uygulanıyor. Profesyonel anlamda sadece otistik çocuklara hizmet veren yerler ise sınırlı sayıdadır.
GELİŞİMİ DESTEKLER
'Hiperbarik oksijen' tedavisi, otizmi tamamen düzeltmez; sadece gelişimini destekler. Bu uygulamayı; otizm için kullanabilirlik sertifikası olan yerlere yaptırmanız en doğru yaklaşımdır. Otizm tedavisinde kabul gören en etkili yöntem ise özel eğitimdir. Size tavsiyem; çocuğunuzun eğitimini aksatmayıp aksine daha yoğun hale getirmenizdir.
***
'6 şapka tekniği' işe yarar
Kızım bana sürekli okulda öğrendiği bir iletişim tekniği olan '6 şapka'yı uyguluyor. Üzgün olduğumda "Anne, sarı şapkanı tak" diyor. Onu anlayamıyorum. D.M./Konya
Kızınıza okulda öğretildiğini söylediğiniz '6 şapka tekniği'; daha çok kişilerin duygularını, objektifliğini ya da olumluğunu diğer tarafın fark etmesini sağlamaları için kullanılan sembolik bir oyundur.
SARI İYİMSERLİK DEMEK
Oyun; kırmızı, beyaz, siyah, sarı, yeşil ve mavi şapkalardan oluşur. Bu oyunda; kırmızı şapka öfkeyi, beyaz şapka tarafsızlığı, siyah şapka karamsarlığı, sarı şapka iyimserliği, yeşil şapka yaratıcılığı, mavi şapka sembolik olarak serinkanlılığı ifade eder. Empati becerisini de geliştiren bu yöntem; hem karşısındaki kişinin duygusal becerilerini değerlendirir, hem de kendi duygu ve sosyal becerilerini nasıl kullanması gerektiğini fark ettirir. Bence; siz de bu yöntemi öğrenin ve çocuğunuzu izleyin. Kızınız, iletişim ve mutlu olmak konusunda konusunda doğru yolda.
***
Okumadı diye kızmayın
Yedi yaşındaki kızım okumayı öğrenemedi. Kelimeyi söylerken ilk değil de ikinci harfi ile başlıyor. Okusun diye sürekli azarlıyorum. Ne yapmalıyım? F.L./Yozgat
Her şeyden önce; bir anne olarak kendinizi kontrol etmeyi öğrenin. Gerekirse bu konuda destek alın. Kızınızı okuyamadığı için azarladığınız zaman, sorun kısır döngüye girecek ve çözüm zorlaşacaktır.
SAKLI OLANI BULSUN
Kızınızda görsel algı sorunu olabilir. Bu sorun; görmeyle alakası olmayıp tamamen beynin farklı algılayışıyla ilgili bir problemdir. Bu konuda mutlaka bir pedagog ya da çocuk psikiyatristine danışın. Çocuğunuzun yap-boz becerisini artırmaya çalışın. 'Bir resmin içine saklanmış farklı şekilleri bulmasını sağlayan 'resimde saklı olanı bul' oyunlarını oynayın. Özellikle yazı yazarken kelime aralarına parmak mesafesi koyarak ayırt etmesini sağlayın. Ayrıca ona bir cümle söyleyin ve bu cümledeki her kelimeden sonra elini masaya vurmasını isteyin. Bu onun kelimeler arasındaki farklılığı da algılamasını sağlayacaktır.