Akıllı telefon tutkunları hayranlık besledikleri Apple'dan otomobil için de yeni fikirler bekliyor. Herkes Apple'ın nasıl bir otomobil tasarlayacağını konuşurken kimisi Apple'ın satın alması gereken otomobil firmaları hakkında önerilerde bulunuyor. Biz de Apple tutkunlarının hikayeleri ile gerçek senaryo nasıl olacak masaya yatırdık. Apple'ın kurucusu Steve Jobs'ın altı ayda bir değiştirdiği spor otomobiller en büyük tutkularından biriydi. Hatta iCar'ın Jobs'ın en büyük hayallarinden biri olduğu iddia edilir. Apple'ın akıllı saatinin piyasaya çıkmasını beklerken geçen hafta herkes markanın yeni otomobilinden söz etmeye başladı. Apple geçtiğimiz yıl CarPlay ile otomobillerin akıllı kontrol panelllerini üretmeye niyetlendiğini gösterdi. Üstelik anlaşmayı yapan firmaların sayısı da giderek artıyor. Ancak şimdi herkes birkaç adım fazlasını konuşuyor.
YENİLİKÇİ VE ÇEVRECİ
Otomobillerde kullanılan elektrik pilleri konusunda uzman iki kişinin transfer edilmesi tüm bu söylentilerin ortaya çıkmasına sebep oldu. Herkes Apple'dan yenilikçi ve şık bir otomobil tasarımı bekliyor. Transfer döneminde spor gazetelerinin her kulübe yakışan futbolcuyu bulması gibi, herkes bir otomobil markasıyla Apple'ın adını yan yana getirmeye başladı. Son olarak Tesla'nın adı Apple ile anılmaya başladı. Elektrikli otomobiller ve dev tabletleri andıran dokunmatik kontrol panellerine sahip Tesla modelleri Apple ile yakıştırılıyor. İki markanın benzerlikleri ardı ardına sıralandı. Alman otomobil markalarıyla Apple markasını bir araya getirenler de var.
ÜRETİM DEĞİL TASARIM
Apple'ın otomotiv endüstrisinde ne yapacağını düşünürken aklınıza üretimi getirmeyin. Apple tasarlamadığı, servis eko sistemini kurup tedarik zincirini oluşturmadığı bir ürüne asla kendi logosunu kullandırmaz. O zaman Apple'ın kimi alacağını düşünürken üretim değil, tasarım konusu akıldan çıkarılmamalı. Apple daha önce TV'ye yaptığı gibi otomobillerin dokunmatik ekranlı yönetim panellerine de yatırım yaptı. Yani Apple ürünün kendisini üretmek yerine TV'leri akıllandıracak bir akıllı kutu tasarladı.
JOBS'IN PLAKASIZ ARABA TUTKUSU
Apple'ın efsanevi kurucusu ve CEO'su Steve Jobs'ın en büyük iki tutkusu yat ve spor otomobillerdi. Özellikle Mercedes-Benz SL55 AMG tutkusunu Stanford Üniversitesi çevresinde bilmeyen yoktu. Plakasız olarak kullandığı Mercedes-Benz SL55 AMG sırrı çokça konuşulmuştu. Eyalet yasalarına göre satın aldığınız aracı altı ay plakasız kullanma izniniz var. Jobs bu imkanı sonuna kadar kullanıyordu. Altı ayda bir eski aracını yenisiyle değiştirerek plakasız trafiğe çıkabiliyordu.
APPLE KİMİ ALMALI?
Aklıma hemen Apple tutkunlarına yakıştırdıkları otomobil markasını sormak geldi. Dayanamadım sordum. Hem değişik boyutlarından hem de yenilikçi ve farklı tasarımlarından dolayı "Smart" diyenler oldu. Google'a Apple iCar yazıp gelen resimleri taradığınızda karşınıza çıkan resimler Smart'ın tasarımlarını andırıyor. Konuyu yakından bilenler Tesla markasının mantıklı olduğunu söyledi. Dodge'un boynuzlu logosunu önerisini ciddiye alamadım.
TERSİNE ALIŞIK DEĞİLİZ
Otomobil firmalarının bilgisayarlara şekil vermesine alışığız. Ferrari ya da Lamborghini tasarımlarını dizüstü bilgisayarlarda gördük. Ancak tersi ilk kez konuşulmaya başladı. O zaman otomobil firmalarına arka arkaya bir kaç soru soralım. Bir otomobil markası tasarım konusunda taviz verir mi? Düşünsenize tasarımlarıyla övünen bir Alman ya da İtalyan markası tasarım konusunu Apple'a bırakabilir mi? Hatta neredeyse kendi markasının adını arabaya küçük yazmayı göze alabilir mi?
OTOMOBİL DUYGUSAL KARAR
İnsanlar otomobiller konusunda kararı motor gücü veya tasarıma bakarak değil duygusal bir şekilde veriyor. Apple, bu açıdan bakınca tüketicinin duygusal kararını rahatlıkla etkileyecek pozisyonda bir marka. Bu açıdan bakınca Apple'ın çekiciliği şimdilik otomobilin kumanda merkezinde yer alacak gibi görünüyor. Beş yıl sonra ne olur? Onu da "O zaman konuşalım" diyorum.