1960'larda, Jetgiller adlı bir çizgi filmle düşlerimizi süsleyen uçan otomobiller, teknolojinin gelişmesi ve trafik sorunlarının dayanılmaz hal almaya başlamasıyla birlikte hayatımıza girmeye başladı. Dünyanın dört bir yanından şirketler, uçan otomobil çalışmalarını sürdürüyor. Türkiye'den de bu alanda faaliyetlerini sürdüren isimler var. Dünyada deneme uçuşu aşamasına gelebilen 10 araçtan biri olan AirCar'ın girişimcisi Eray Altunbozar'la uçan otomobili konuştuk.
- Kendinizi tanıtır mısınız? AirCar'dan önce neler yaptınız?
- 1987 doğumluyum. Lisans eğitimim için New York'a gittim, dört yıl lojistik ve teknoloji alanında çalıştım. Yüksek lisans eğitimimi Harvard Üniversitesi'nde Sürdürülebilir Teknolojiler alanında yaptım, ancak son dönem okulu bırakarak girişimci oldum. 2015 yılında Outliers Akıllı Not Defteri'ni, 2017 yılının sonlarında ise AirCar'ı kurdum.
- Peki AirCar'ın hikayesi nedir, ne zaman, nasıl doğdu?
- AirCar'ı 2017 yılının sonunda, artan şehir trafiğine sürdürülebilir bir çözüm olması için kuruldu. Uçan arabalar ve hava taksiler, ilk otomobillerin doğuşundan beri hayal edilen bir çözüm ancak teknoloji 2016 yılından sonra elverişli hale geldi.
2017 yılında AirCar ile birlikte görünür dört beş firma vardı. Girişimci olarak tüm aksiliklere rağmen yola devam ederek bugünlere geldik.
İLK MODEL DUBAİ'DE TANITILDI
- AirCar bugüne kadar hangi aşamalardan geçtiniz?
- 2017 yılında AirCar kuruldu, 2018 yılında 1:10 ve 1:3 modelleri tamamladık, 2019 yılında Softtech yatırım yaptıktan sonra tam boyutlu modele başladık. 2020 yılında tam boyutlu modeli bitirerek davetli olarak Dubai'de ilk modeli tanıttık. 2021 yılının başından beri de tam modelin uçuş testleri devam ediyor. Şu ana kadar tam model ile başarılı şekilde 50'nin üzerinde uçuş testi tamamladık.
- AirCar'ınızı ilk havada gördüğünüzde ve uçtuğunuzda neler hissettiniz?
- Yüreğim ağzımdan çıkacak gibi oldu, sanıyorum biraz gözlerim de dolmuş olabilir, çok net hatırlamıyorum, çok heyecanlanmıştım.
- AirCar'ı İstanbul semalarında ne zaman göreceğiz, kaç yolcu taşıyabilecek, menzili ne kadar olacak?
- 2026 yılını hedefliyoruz. Güncel teknoloji ile tek kişi 80 kilometre, iki kişi 50 kilometre uçuş sağlayabiliyoruz. 2026 senesinde yaklaşık iki katı olabilir.
Ayrıca dört kişilik modelin de ön çalışmaları başladı.
- 2026 yılına tarih vermenizin sebebi ne?
- Sertifikasyon ve test süreçlerinin bu tarihte bitmesi planlanıyor. Aynı zamanda sektörün öngördüğü tarihler de buraya oturmakta.
GÜVENLİK İÇİN PARAŞÜT VAR! PİLLERİ ÇABUK ŞARJ OLACAK
AirCar üretim modeli, saatte 130 kilometre azami hıza, 50-80 kilometre menzile ve maksimum 500 kg toplam ağırlığa sahip.
İki yolcu taşıma kapasiteli eVTOL, yani elektrikle çalışan, dikey kalkış ve iniş yapabilen otonom bir uçak.
Ön kısmı fütüristik bir araba görünümüne sahip.
Sekiz pervane, sekiz elektrik motoruna, dört sabit iniş payandalı karbon fiber gövdeye sahip.
Geniş koltuklar ile şehir içi hava yolcuları için uygun.
Pilleri, 20 dakikada yüzde 80'e kadar şarj olabiliyor.
İndiğinde iki otomobil park yeri kadar alan kaplıyor.
Güvenlik için acil durum paraşütleri bulunacak.
TASARIMI, YAZILIMI, DONANIMI YERLİ
- AirCar, hangi alanlarda kullanılabilecek?
- Şehir içi, noktadan noktaya yolcu taşımacılığı, kargo taşımacılığı, hava ambulansı, yangın ile mücadele, tarım gibi birçok kullanım alanında yer alacak.
- Bu tarz yüksek teknoloji gerektiren girişimlerde hep "Yerli diyorsunuz ama ne kadarı yerli" diye sorulur. AirCar ne kadar yerli?
- AirCar'ın tasarımı, yazılımı, donanımın büyük bir çoğunluğu Türkiye'de yapılıyor ve geliştiriliyor.
- AirCar'ın dünya ölçeğinde yeri ve önemi nedir?
- Rakamlar sürekli değişiyor ancak yaklaşık olarak doğru. AirCar, uçan otomobil konusunda dünyada ilk 10 firmadan birisi olarak başladı demek doğru olur. Şu anda tam prototipini uçuş testlerine almış, ürüne gidecek bir yol haritası olan ve sertifikasyon hazırlıklarına başlamış az sayıdaki firmadan birisiyiz.
TRAFİK SORUNU ÇÖZÜLECEK
- Rakiplerinize göre avantajlarınız veya dezavantajlarınız neler?
- Daha olmayan ve oluşmamış bir
pazar için rekabet tahminleri belirlemek
güç ancak Amerika, Avrupa
ve Çin bu konuya ciddi yatırımlar
yapıyor. 2050 yılına kadar rekabet
oluşmasını öngörmüyorum. Dünyanın
üç milyon adet uçan arabaya
ihtiyacı olduğu öngörülüyor ve 2050
yılına kadar 100 firma sertifika alıp
üretim yapsa dahi bu ihtiyaç karşılanamayacak.
AirCar, diğer modellere
göre ölçeklenebilir olması ve otonom
sistemleri ile ön plana çıkıyor.
- AirCar'ın Türk ekonomisine, trafik sorununa çözümüne nasıl bir katkısı olacağını öngörüyorsunuz?
- Tüm trafiğin ortadan kalkması
zor ancak 10 bin uçan otomobil İstanbul
ve diğer şehirlerde çalışırsa
trafikte ciddi rahatlama olur. Günde
30 yolcu bir saat kazanabilirse, günde
300 bin saatlik zaman kazanımı
sağlanmış olur. Elektrikli olduğu
için de karbon salınımı azalır.
TAKSİYLE AYNI FİYATA YOLCULUK!
- Uçan arabanın seri üretimine ne zaman geçilebilir? Tahmini fiyatı ne olacak?
- Havacılık seri üretimi ve
otomobil seri üretimi farklı.
Ancak 2026 yılında pazara giriş
seviyesi üretime başlamayı
planlıyoruz. Uzun vade fiyat
hedefimiz elektrikli arabaların
fiyat seviyesinde, ancak AirCar
paylaşımlı olacağı için satın alma
opsiyonu olmayacak. Mobil
uygulaması ile taksi gibi kullanabileceksiniz.
Buradaki fiyat
hedefi yine uzun vadede taksi
fiyatları ile aynı olması...