Modanın geleceğinin çevreyi ana merkeze koyarak, sürdürülebilir bir üretim gerçekleştirmek olduğunu belirten tasarımcı ve firmalar, bu hafta yeni koleksiyonlarını tanıtıp vizyonlarını açıkladı.
Milli takım formalarımız pet şişeden
Nike'ın Türkiye A Milli Futbol takımı için tüm formalar plastik şişelerden üretildi. Taraftarlar için tasarlanan replika formaların da tamamında yüzde 100 geri dönüştürülmüş polyester kumaş kullanıldı. Bunun için plastik şişeler toplandı, temizlendi ve eritilip yüksek kaliteli ipliklere dönüştürüldü. Bu iddialı projenin sürdürebilirlik marka elçisi de ı, Gozen Institute'un kurucusu ve Türk moda dünyasında sürdürebilirliğin öncü ismi Ece Gözen oldu. A Milli Takım Futbol Teknik Direktörü Şenol Güneş de verdiği röportajlarda formanın çevreci duruşunun altını çizerek "Yeni formamız hepimizin geleceğini korumak için geri dönüştürülmüş malzemelerden üretildi" diyor.
Haute couture'e pet şişeden çevreci dokunuş
Bu yıl ilki düzenlenen Fashion Days etkinliğinin açılış defilesi de çevreci nedenlerden çok konuşuldu. Defileyi düzenleyen Barrus London'ın 25 parçalık koleksiyonunda kullanılan kumaşların tamamı bin 300 pet şişe kullanılarak üretildi. Markanın kreatif direktörü Neslişah Yılmaz, "Yeniden Mavi adlı koleksiyonumuzun temelinde doğa var. Doğaya duyduğumuz saygıyı da tamamen plastiklerin eritilmesiyle üretilen kumaşlardan üretilmiş bir koleksiyon yaratarak göstermek istedik. Bu yıl dijital ortamda gerçekleşecek Londra Moda Haftası'na katılan tek Türk tasarımcı olmaktan gururluyum. Bir de geri dönüştürülmüş kumaşlardan bir haute couture koleksiyon hazırlayan dünyadaki tek isim olmanın heyecanını yaşıyorum" diye konuşuyor.
Tüm koleksiyon geri dönüştürülmüş malzemeden
Modanın çevreci bir yörüngeye oturması gerektiğinin de en büyük savunucularından biri olan H&M bu konuda dünya genelinde en çok çalışma yapan firmalardan biri... Sezon boyunca özel koleksiyonlarının tamamı sürdürülebilir materyallerle moda severlerle buluşan markanın 7 Eylül'den itibaren satışa sunulacak son koleksiyonu da çevreci mesajlarla dolu. Koleksiyondaki dantel, jakar ve yün, sürdürülebilir kaynaklı malzemelerdenüretildi. Birbirinden şık tasarımlarda; tekstil atıklarından, plastik atıklardan veya ikisinin karışımından elde edilmiş ve geri dönüştürülmüş polyester kullanıldı. Bu amaçla firma plastik şişelerden, eski giysilerden ve üretim atığı kesilmiş kumaşlardan yararlandı.
Özel teknolojiyle örülen kumaşlar
Timberland geçen günlerde düzenlenen bir basın toplantısıyla 2030'a kadar ürünlerinin çevreye olan etkilerini net pozitife çevirmeyi (doğadan aldığından daha fazlasını geri vermeyi) hedeflediğini duyurdu. Marka bu amaçla iki ana hedefi olduğunu açıkladı. Bunlardan biri ürünlerinin yüzde 100'ünün döngüsel tasarım sürecine göre oluşturulması. Diğeriyse doğal malzemelerin yüzde 100'ünün rejeneratif tarım yöntemleriyle elde edilmesi... Biraz daha açmak gerekirse marka ilk etapta atık statüsündeki malzemeleri değerlendirdiği ürünler tasarlayacak. Ayrıca koleksiyondaki ürünler işlevini yitirdikten sonra geri dönüştürülebilir olacak şekilde hazırlanacak.
2030'a kadar çevre için yüzde 100 pozitif etki
Tommy Hilfiger da özel bir program kapsamında önceliğini döngüsellik ve kapsayıcılık etrafındaki dört eksen üzerinde belirlenen 24 cesur hedefine 2030 yılına kadar ulaşmayı amaçlayan bir strateji değişikliği duyurusunda bulunmuştu:"Dört ana eksenimize 2030'a kadar ulaşmak ana hedefimiz. Bunlar; ürünlerin tamamen döngüsel ve sürdürülebilir bir sistemin parçası olmasını sağlamak. Ne satın aldığımızdan nerede sattığımıza kadar gezegenin limitlerine duyarlı olarak ve iklim değişikliği, toprak kullanımı, temiz su ve kimyasal kirlilik gibi alanlara odaklanarak çalışmak. Dört ana eksenin ikisi tamamen doğa ve çevreyle ilintili... Firmanın kurucusu Tommy Hilfiger da "Markamız, bu kapsayıcı ruhtan aldığı güçle yıllar içinde geliştikçe sosyal ve çevresel sürdürülebilirliğe bağlılığımız da artıyor" diyor