Raflarda dizili irili ufaklı paketlerin ve kasaların yer aldığı dev hangardaki hareketliliği izliyoruz. Araçlar paketleri taşıyor. Personel, yüklemelerin gerektiği gibi özenle yapılmasını sağlıyor. Hangarın hemen dışında ise kargo uçakları var. Park halindeler ama kısa süreliğine. Birkaç saat içinde havalanıp dünyanın bir ucuna kargo taşıyacaklar. Turkish Cargo'da kepenkler hiç kapanmıyor. Operasyonlar 24 saat sürüyor. Dile kolay dünya genelinde 300'den fazla destinasyona hava kargo hizmeti bu merkezden yönetiliyor. Atatürk Havalimanı'ndaki merkez bir yıl daha faaliyetini sürdürecek. Ardından Turkish Cargo, İstanbul Havalimanı'ndaki yeni yerine geçecek. Turkish Cargo'nun Türkiye için önemini ve bugüne kadar gerçekleştirdikleri operasyonları THY'nin kargodan sorumlu genel müdür yardımcısı Turhan Özen'le konuştuk.
- Yeni havalimanına büyük taşınma gerçekleşti. Turkish Cargo, İstanbul Havalimanı'nda ne zaman faaliyete geçecek?
- İstanbul Havalimanı'nda 170 bin metrekare kapalı alanda tek çatı altında 4 milyon tonluk kapasiteye kadar çıkacak kargo terminalinin inşaatı devam ediyor. Mevcut merkezin kapasite olarak yaklaşık 3.5 katı. İnşaat 2020'de bitecek. Tam kapasiteye çalışmaya başladığında dünyanın en büyük ilk üç hava kargo terminalinden biri olmasını bekliyoruz. Teknoloji kullanımı açısından da dünyanın en modern hava kargo terminali olacak. Bu arada İstanbul Havalimanı'nda geçen şubat ayında açılan 35 bin metrekarelik bir uydu tesisimiz bulunuyor. Operasyonu bir süre iki havalimanından çift terminal yürüteceğiz.
- İlk üçte yer almak, en moderni olmak... Bu alanda iddialı olmak neden önemli?
- Dünyada hava kargo merkezi haline gelmiş ülkelerin en büyük avantajı kendi ekonomilerine varsa güçlü sanayilerine ve yatırımcılarına çok ciddi bir rekabet avantajı sağlamaları. Kargo uçağıyla uçmanın ekstra önemi var, çünkü büyük bir ürün ihracat ediyorsanız bunları yolcu uçaklarıyla tek seferde gönderemezsiniz. Şu anda kargo uçağıyla 86 havalimanına uçuyoruz. Türkiye'deki herhangi bir üretici, ihracatçı, yatırımcı dünyada 150 noktaya günlük olarak, hacim ve ölçü kısıtlaması olmadan kargosunu sevk edebiliyor. İthalat için de aynısı geçerli.
DEDİKE EKİPLERİMİZ VAR
- Turkish Cargo personeli nasıl bir eğitimden geçiyor?
- 7 gün 24 saat çalışıyoruz. Sabah kalktığımda ilk işim Çin'deki, Vietnam'daki arkadaşlarımın mesajlarını, maillerini okumak oluyor. Yatmadan önce de ABD ile aynı şekilde... Günün hangi saati olursa olsun dünyanın bir yerinde Turkish Cargo için uçaklar yükleniyor, boşaltılıyor. 3500'ün üzerinde personelimiz var. IATA (Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği) bünyesindeki standart eğitimleri düzenli olarak veriyoruz.
- Canlı hayvan ya da tarihi eser gibi özel durumu olan kargoları taşımak için uzmanlaşmış personeliniz var mı?
- Canlı hayvan taşımacılığı konusunda taraf olduğumuz anlaşmalar var. Bu anlaşmalar çerçevesinde nesli tükenmekte olan hayvanlar gibi taşıyabileceğimiz ama asla taşımak istediğimiz türler var. Zaten bir veteriner kontrolü oluyor. Hayvanların görsel olarak kontrol edilmesinden tutun da evrak işlemlerinin tamamlanmasına kadar her aşamada da özel eğitimli arkadaşlarımız var. Tarihi eser ya da sanat eseri gibi hassas ürünlerin kendi özelinde uzman ekipleri var. Bunlara 'dedike ekipler' diyoruz.
- Ne taşımıyorsunuz?
- Nesli tükenme riski altında olan hiçbir canlıyı doğal ortamından kopartmamayı taahhüt etmiş az sayıdaki havayolu firmasından bir tanesiyiz. Hamile, belli yaşın altında olan ya da kobay olarak kullanılan hayvanları da taşımıyoruz. Çok talep geliyor, kârlı da ama yönetimimizin görüşü bu konuda çok açık.
- Tehlikeli madde taşımakla ilgili politikanız nedir?
- Tehlikeli örneğin radyoaktif maddelerin de nasıl taşınacağına ilişkin çok detaylı kurallar var. Bir Türk müşterimiz var. Kemoterapi ilaçları üretiyor. Ancak ilaçlar radyoaktif. Yarılanma süresi var. Yani bir saat gecikseniz hastaya olan faydası yarı yarıya azalıyor. Üretici firmayla oturduk, konuştuk. Bizim verdiğimiz güvenceyle rakiplerine karşı ihalelere girdi ve o ihaleleri aldılar.
- Düşününce çok heyecanlı bir işiniz var...
- Kargo ekibi olarak alıştık heyecanlara ve adrenaline. Banknot, altın da taşıyoruz milyonlarca dolar değerinde... En ufak bir riski almamamız gerekiyor. Bütün bunlar bizi zinde ve genç tutuyor.
ASLANLAR YUVALARINDA
Ukrayna'da 35 metrekarelik kafes içerisinde bulunan dört aslanın, yıllarca doğadan uzakta, güneş ışığı ve temiz havadan yoksun şekilde yaşayıp sirk hayvanı olarak kullanıldığı ortaya çıktı. Hayvan hakları savunucuları tarafından kurtarılan aslanlar Turkish Cargo sponsorluğunda, Güney Afrika'da bulunan doğal yaşam alanlarına ulaştırıldılar. Yiyecek ve su ihtiyaçları düşünülerek özel olarak tasarlanmış konteynerlerde taşınan aslanlara, uçuş süresince bakıcıları, görevli veterinerler, LAEO yetkili ve IATA LAR (Canlı Hayvan Taşıma Yönetmeliği) sertifikalı Turkish Cargo personeli eşlik etti. Aslanlar Yaklaşık 9 bin kilometre uçtu.
600 TON KİRAZ TAŞINDI
Turkish Cargo, geçen yıl kiraz mevsimi boyunca 10 özel seferle 600 ton Salihli (Napolyon) cinsi kirazı Norveç'e taşıdı. Kirazlar önce beşer kiloluk paketler halinde iklimlendirmeli araçlara yüklendi. Ardından tırlarla İstanbul Atatürk Havalimanı'na getirildi. Kirazların taşıma, uçağa yükleme, uçuş ve indirme operasyonu dokuz saatte gerçekleşti.
UMMAN'A CANLI BALIK
1 buçuk milyon canlı çipura, İzmir'den Umman'a taşındı. Su ürünleri mühendislerinin refakat ettiği taşımada, yavru balıkların bulunduğu suyun PH dengesi, oksijen ve sıcaklık seviyeleri sürekli kontrol edildi.
ÇİNGENE KIZI TOPRAKLARINA GERİ GELDİ
Çingene Kızı mozaiğinin eksik parçaları, Türk Hava Yolları'nın Şikago-İstanbul uçuşuyla Türkiye'ye getirildi. Eksik parçalar, THY'nin özel kargo operasyonlarında uyguladığı tekniklerle uçuşa hazırlandı. 1.3 ton ağırlığında olan parçalar, tarihi dokuya zarar vermeyecek özel kağıtlara sarılarak, ahşap sandıklara yerleştirildi.
FOTOĞRAFLAR: HATİCE ÇINAR